Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortskvalitet på Ibook G4 1.2Ghz 12"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 16:26

Hej!

Jag satt o kollade på några divx filmer och märkte då att när jag med min hörlurar satt o kollade på min mysiga enmansbiograf så var ljudet dåligt...när det var explosioner och sådant ljud så blev det distorsioner.....nu vet jag inte om detta beror på filmen, jag har den på pc´n med så jag ska kolla om det blir samma på pc´n.

men jag har pc inkopplad till min denon förstärkare alltid. jag testade nyss att plugga in ibooken för första gången till den. men tyckte att med samma inställningar på förstärkaren som alltid så verkade ljudkvaliteten sämre från ibooken än från pcn och då är det samma mp3 som spelades upp.
det var mer bas och ljust fint klart ljud från min pc än vad det var från ibooken. Jag letade i ibookens ljud inställningar efter nåt som kanske skulle kunna orsaka detta. Jga vet att tpå min tidigare pc så fanns det en inställning att man kunde öka basen mjukvarumässigt i ljudinställningarna, detta framkallade då denna distorsion på pcn. tänkte att samma fenomen kanske härjade på macen då mjukvaru bastinställningar inte brukar bli 100% rena.

Edit: kontrollerade filmen nu på pc´n fast med stereon inkopplad, verkar inte vara dåligt ljud då =(

Har min stakkars ibook fått ett dåligt ljudkort eller vad är det frågan om? =(

Det är ju knappast något höjdarkort; men jag har aldrig upplevt de problem du beskriver.

Om du använder VLC för att spela filmer så kan det vara problemet. Om man drar upp volymen i VLC med mer än 25% låter det skit... höj system volymen istället.

Något annat kan jag inte komma på, min iBook G4 har inte haft några ljudproblem...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 00:40
Ursprungligen av sniper:

Om du använder VLC för att spela filmer så kan det vara problemet. Om man drar upp volymen i VLC med mer än 25% låter det skit... höj system volymen istället.

Något annat kan jag inte komma på, min iBook G4 har inte haft några ljudproblem...

oki! Ja, jag körde med VLC! Finns det inget annat program man kan köra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 00:55

Musik spelar du med iTunes. Du kan reglera ljudet med iTunes inbyggda equalizer.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 13:17
Ursprungligen av Mondo:

Musik spelar du med iTunes. Du kan reglera ljudet med iTunes inbyggda equalizer.

filmer då?

Ursprungligen av Elajtenworld:

filmer då?

Använd VLC, det rockar, men dra inte upp volymen. Använd systemets max-volym och dra upp volymen på ditt förstärker tills du är nöjd. Om du spelar musik i iTunes och drar upp volymen i EQ'n stöter du på samma fenomen (dist, alltså).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 14:39
Ursprungligen av Mondo:

Musik spelar du med iTunes. Du kan reglera ljudet med iTunes inbyggda equalizer.

Gör för guds skull inte det, utan justera på förstärkaren istället. Se även till att "sound enhancer" är avstängt i itunesinställningarna, den har nämligen rakt motsatt effekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 14:53

VCL, RealOne och +12db i iTunes har samma problem - det överstyr utgången.
Lösningen är att ställa volymen i VCL och RealOne på hälften och på 0db i iTunes.
(Eller på max +3db, +50% på volymen ut (för det är väl spänning och inte effekt?), om det nu prompt behövs - men inte mer.)

1
Bevaka tråden