Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggt välljud till iPod eller mac

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Concertino är något så unikt som en rörförstärkare, gjord exklusivt för iPod. Förstärkaren och medföljande högtalarna är gjorda av vitmålad aluminium, och formen på själva förstärkardelen påminner starkt om två Cube G4 ställda bredvid varandra. Enligt tillverkaren, Goldster Audio, är detta den första förstärkaren för iPoden som klarar av att leverera ljud av allra högsta kvalitet. 190 watt får man ut, och det finns två guldpläterade ingångar om man även vill koppla in en CD-spelare eller kanske en Airport Extreme.

Kan bli din för ca. 3200 euro, finns inget specifikt pris för intressenter utanför Tyskland utan man ombeds kontakta tillverkaren.

Mer info på Goldster Audios hemsida

Källa: iPod Lounge

Skrivet av: Patrik Löfgren

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=833

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:10

Shit pomfritt (får man inte säga).

190W är det inte (finns inte en janne i skogen att få ut det ur en 6AS7/6080) - men man kan väl få ut runt 10W (och det räcker mer än väl...)

Skoj att de satsat på fullregisterhögtalare och OTL-drift (iofs kan man förstå varför).

Vore det inte för just MP3-formatet (okey - AAC och lossless då) så vore det ett audiofilkoncept "for the rest of us".

Räkna med att Sam Telling kommer skriva om detta i Sterephile

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:31

Cool!

Vill Ha!

Osedd!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:20

Som föregående talare tog upp. 190watt är den totala förbrukningen.

"Att fråga hur många watt en högtalare är på är som att gå in hos däckshandlaren, sparka på ett par och fråga hur fort de går...."

Utan tvekan det snyggaste rör system jag sett på länge och det billigaste!

Whoa!

Blir jag miljonär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 18:44

3 200 euro? Det är 29 200 kr. Rätt saftigt för en stärkare och ett par burkar med tanke på att ljudet från en iPod knappast är i den audiofilprisklassen.

Ursprungligen av Mondo:

med tanke på att ljudet från en iPod knappast är i den audiofilprisklassen.

Säg inte det i USA så genomfördes en seriös avlyssning av nya Wilsonhögtalarna (runt 250.000 ) alla "guldöron" tyckte det lät fantastiskt tills demonstratören avslöjade att det inte var den esoteriska CD spelaren som var ljudkällan utan en iPod......

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:59

Skulle någon kunde säga hur det är man ska tänka på högtalare

Alla kompisar säger att det bara är Watt som spelar in men vet at det är annat men vad?

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:03
Ursprungligen av adamsen87:

Skulle någon kunde säga hur det är man ska tänka på högtalare

Alla kompisar säger att det bara är Watt som spelar in men vet at det är annat men vad?

Mvh

Byt kompisar - Allt utom Watt spelar in…

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-15 19:47
Ursprungligen av Pär:

Byt kompisar - Allt utom Watt spelar in…

Det är väl lite att ta i det också.
Jag skulle vilja påstå att det som spelar in vad gäller en förstärkare är förstärkningsmetod (A, B eller AB drift resp rör/transistor), levererad strömstyrka, levererad effekt, brusförhållanden, frekvenskurva och säkert fler saker som jag inte kommer på just nu. Vad gäller högtalare finns det ju också minst lika mycket faktorer som spelar in.

Men när det kommer till kritan är det vad du själv tycker som spelar roll. Tycker du att en högtalar/förstärkar/cd-spelar/iPod-kombination låter bra så kan jag inte säga att du har fel. Det finns inget rätt och fel i ljudvärlden.

Hmm ganska intetsägande inlägg va? Och tämligen ot... sorry...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 20:27
Ursprungligen av Arvid:

Det är väl lite att ta i det också.
Jag skulle vilja påstå att det som spelar in vad gäller en förstärkare är förstärkningsmetod (A, B eller AB drift resp rör/transistor), levererad strömstyrka, levererad effekt, brusförhållanden, frekvenskurva och säkert fler saker som jag inte kommer på just nu. Vad gäller högtalare finns det ju också minst lika mycket faktorer som spelar in.

Men när det kommer till kritan är det vad du själv tycker som spelar roll. Tycker du att en högtalar/förstärkar/cd-spelar/iPod-kombination låter bra så kan jag inte säga att du har fel. Det finns inget rätt och fel i ljudvärlden.

Hmm ganska intetsägande inlägg va? Och tämligen ot... sorry...

Tror vi sa ungefär samma sak

Just högtalare är det väl känslighet (som ger en hint om hur komplexa filter är) och BL-värden (fluxdensitet hette det "på den gamla goda tiden") som säger mest om dynamik (Q-värden och avstämmning säger lite om dynamik i basen oxå).
Sedan har man ju saker som tidskoherrens (filter och antal element om inte försämrar det gör det i vart fall mycket mer komplext och svårt) och frekvensgång (20-20k Hz är inte det viktiga utan att det centrerar väl runt 1-1k5kHz IMHO) och graden av rumsinteraktion (spridning och frekvensgång i "dödrum" kontra halvdöda rum).
Sen säger ju känslighet och antal element en hel del om filtren och hur perfekt spänningskälla en förstärkare måste vara.
Äh, det är ett rent helsike att ge tumregler men väldigt ofta är "less is more" sant.

Tyvärr så finns det massor med rätt och fel inom ljudvärlden (och dom överlappar till råga på allt ), men det säger som sagt inte ett skett om musikupplevelsen…

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 21:11
Ursprungligen av Arvid:

...Men när det kommer till kritan är det vad du själv tycker som spelar roll. Tycker du att en högtalar/förstärkar/cd-spelar/iPod-kombination låter bra så kan jag inte säga att du har fel.

Visserligen, men det har ju mycket med att göra vad man känner till. Jag har ett par Koss Porta Pro, som jag för inte speciellt länge sen tyckte lät väldigt bra. Sen köpte jag ett par Sennheiser HD 595, och efter att ha lyssnat i dem låter Porta Pro-lurarna inte speciellt superbra längre.. Så tricket är nog att bara lyssna på saker man har råd att köpa... haha.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 03:12

Det kan jag skriva under på!

Jag har en god vän som jag brukar spela in saker med ibland och han säger jämt att jag är jobbig för att jag tjatar om att han ska spara i okomprimerat och det ena med det andra, sen hävdar han att om man sparar om och om i mp3 låter det minsann inte sämre för det har han provat, på sin dator. Med soundblasterkort. Och högtalare av plast (ja, jag vet att plasthögtalare kan vara bra, t.ex. Celestion, men här snackar vi datorskit). Och med sina tveksamma referenser om vad bra ljud innebär (lyssnar på alla sina skivor i en cd-limpa). Men enligt honom är det helt okej att komprimera om tio ggr i mp3 och att köra 96K-komprimerade låtar för "ingen hör skillnaden" mellan den och en .wav eller 192K+...

Så visst spelar referenser och erfarenhet in. Men man kan ju som sagt inte ha "fel" förrän man lärt sig mer och inser att det man tyckte förr inte längre känns rätt.

Den som vill kan leta upp ett nummer av MoLT (nr 4 2003) där ett 30-tal lurar testades. Många både lät och mätte som skit jämfört med många högtalare. De enda dynamiska lurar som fick betyg bra var Senheiser HD600, AKG 271 Studio och Beyer-Dynamic DT-880.

Thomas

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:37
Ursprungligen av adamsen87:

Skulle någon kunde säga hur det är man ska tänka på högtalare

Alla kompisar säger att det bara är Watt som spelar in men vet at det är annat men vad?

Mvh

Det finns inte något riktigt bra tal som säger hur en högtalare låter men man kan säga att:

dB/w kallas kännslighet och betyder hur lättdrivna de är. Alltså hur stor kraft det behövs för att få en viss ljudvolym. ju högre tal ju mindre kraft behövs. normalt är ca 92dB/w (jag har själv 101, men då kör jag Lowther)

Watt betyder hur stor kraft man kan belasta dem med tills de brinner upp, det som många tillverkare missar är att det oftast handlar om en förvinnande kort tid tex: max 100w under max 10ms

Frekvensomfång är viklen frekvens högtalaren kan återge. Standard är 20Hz-20Khz men tyvärr brukar det inte finnas en frekvenskurva med hemma högtalare som visar HUR nivåerna är för olika frekvenser, det som är det viktigaste.

För att inte nämna de andra elektriska och akustiska talen som finns kan jag kortfattat säga:

Enda sättet att ta reda på om en högtalare är bra är att lyssna!

  • Medlem
  • 2004-12-15 19:02

Hur ska man motivera för tjejen att man inte kan leva utan denna pryl? Får man vasen på köpet kan hon ju få den

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-16 00:20

Intressant. Fast det känns lite som att om man skulle försöka göra en så billig och bra rörkombo som möjligt, så kanske man skulle satsa på tja, ett enkelt försteg med möjlighet till mycket driv (typ ecl82), OTL (för att slippa de svindyra transformatorerna) och fullrangeelement... Det är förvisso så "less is more" som det kan bli. Men 3200 euro?

Fast det borde förvisso låta bra...

Ett billigare alternativ dock inte lika snyggt men minst lika bra ljud är Musical Fidelity Xcan V3.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=557

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 11:25
Ursprungligen av xplane:

Ett billigare alternativ dock inte lika snyggt men minst lika bra ljud är Musical Fidelity Xcan V3.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=557

Vad har man för högtalare till den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-16 12:00
Ursprungligen av xplane:

Ett billigare alternativ dock inte lika snyggt men minst lika bra ljud är Musical Fidelity Xcan V3.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=557

Absolut, billigt bra ljud stavas -hörlurar-.

I mitt fall så kör jag på en 2x10w rörförstärkare hemma, den betalade jag 400kr för, men så var den trasig också...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-16 12:52

Jo, det är svårt att med högtalare slå ett par hörlurar, men det är liksom inte samma sak att sitta med ett par hörlurar som att sitt helt omgiven av musiken från ett par högtalare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-16 17:42
Ursprungligen av Arvid:

Jo, det är svårt att med högtalare slå ett par hörlurar, men det är liksom inte samma sak att sitta med ett par hörlurar som att sitt helt omgiven av musiken från ett par högtalare.

Nej, herregud! Min poäng var bara att hålla med föregående talare om att om man vill upp på riktigt tung HiFi, så är exempelvis en Xcan med ett par bra lurar ett bra alternativ.

Jag vill helst känna basen med fötterna och häcken, och det är ju exempelvis svårt med hörlurar...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:23

vill man upp på tung hi-fi känns det som att varken ipod eller dator är aktuellt i signalkedjan...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:37
Ursprungligen av petsematary:

vill man upp på tung hi-fi känns det som att varken ipod eller dator är aktuellt i signalkedjan...

Så länge man behåller signalen digital (tos-link ex.v.) och okomprimerad (Apple lossless) så borde det inte vara något problem (mer än möjligen att det är lite oortodoxt…)
Fast i paritet med gamla vinyler blir det ju inte

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 20:57
Ursprungligen av Pär:

Så länge man behåller signalen digital (tos-link ex.v.) och okomprimerad (Apple lossless) så borde det inte vara något problem (mer än möjligen att det är lite oortodoxt…)
Fast i paritet med gamla vinyler blir det ju inte

Nej visst, är det okomprimerat är det väl okej. Men det känns inte som att de flesta kör okomprimerat only i sin iPod. Blir ju inte så mycket låtar då. Men visst.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:59
Ursprungligen av petsematary:

vill man upp på tung hi-fi känns det som att varken ipod eller dator är aktuellt i signalkedjan...

Nej, det väger inte lika mycket som Krell.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 20:55
Ursprungligen av DaPhox:

Nej, det väger inte lika mycket som Krell.

Exakt, inget som kan lyftas utan kran låter bra. Fråga Fabio.

Ursprungligen av Arvid:

Jo, det är svårt att med högtalare slå ett par hörlurar, men det är liksom inte samma sak att sitta med ett par hörlurar som att sitt helt omgiven av musiken från ett par högtalare.

Det har väl delvis med tyngden att göra + att de ofta saknar handtag. Allvarligt, så är de där mjölkvita kuberna (i alla fall på bild) så fula att jag skulle skämmas att sätta upp dem hemma. Vad kommer härnast? Ombyggda badkar i emalj med riktig bas, antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 23:11
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Allvarligt, så är de där mjölkvita kuberna (i alla fall på bild) så fula att jag skulle skämmas att sätta upp dem hemma. Vad kommer härnast? Ombyggda badkar i emalj med riktig bas, antar jag.

Smak är i regel subjektiv, men nu har du faktiskt fel! Mina objektiva ögon säger mig att de är väldigt, väldigt fina!

/Y

1
Bevaka tråden