Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MAC-ägare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 22:24

Hej!

Jag bor i en gammaldagslägenhet med bara ett dubbeluttag för ström i varje rum. När den gamla PC:n började visa blåskärm lite väl ofta så började jag leta efter en dator var följande viktigast:

* Så få elsladdar som möjligt. En normal PC har 1 till CPU:n, 1 till skärmen, 1 till skrivare, 1 till högtalare. Detta ger en alldeles för stor sladdhärva bakom skrivbordet, särskilt eftersom de måste samsas med basenhet till telefon och skrivbordslampa. Förutom nätsladdarna så är det en massa mellan de olika delarna.

Nätsladden till skrivaren kommer man inte ifrån, men varför ska resten av datorn behöva mer än en nätsladd?

Började därför leta efter en allt-i-ett-dator. I övrigt hade jag ganska små krav på datorn eftersom jag inte är någon spelare.

Men jag hittade ingen Win-PC som följde dessa enkla specifikationer. I butikerna jag besökte var ofta förståelsen för mitt problem lika med noll. Det mest frekventa rådet var att skaffa en laptop, men det känns som sittkomforten blir lidande. Dessutom är de flesta laptoparna fula som stryk.

Efter ett tag så började det gå upp för mig att en Mac (iMac eller eMac) var enda allt-i-ett-datorn som gick att få tag i. Jag började kolla upp specarna. Lite skeptiskt först, eftersom jag i forna dagar förtvivlat försök mata ut en diskett ur en gammal Mac (kom aldrig på att disketten skulle dras till soptunnan).

Men ju mer jag forskade så gick det upp för mig att det fanns klara fördelar. Förutom designen så känndes det UNIX-baserade OS:et väldigt lockande. Detta beroende på stabiliteten, "överblickbarheten" (dvs programmen sprids inte kors och tvärs över disken som i Windows), och de många GNU-programmen (pga att den är enkelt att porta från Linux).

Dessutom kändes det fräscht och lite spännande med ett (för mig) nytt användargränssnitt.

Nu har jag haft en iMac G5 1,6 MHz 17" i en vecka. Gothia i Linköping hade den inne så jag behövde bara vänta en vecka (på MS Office... kan inte släppa allt )

Är supernöjd! Den startar snabbt och tuffar på utan problem. Det var bra att det gick snabbt att komma igång och att de flesta program man behöver är med. Var inga problem att tanka över filer från den gamla PC:n mha av korskabel heller.

Min sambo klagade först på att det såg konstigt ut och inte funkade som det brukar. Bl.a. så klarar inte Safari webmail i www.home.se och höger musknapp saknas. Men kritiken byttes till lovord när vi städade lägenheten och fann att det inga problem att dammsuga under skrivbordet länge...

Förresten, någon som vill köpa en gammal Pentium II? Billigt?

mvh
-Martin Olausson

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-11 00:26

Välkommen till Macvärlden Martin. Trevligt att du är nöjd med din nya snygga dator. Och så himla skönt att ni kan hålla golvet rent nu

Ursprungligen av Simmarn:

[...] Bl.a. så klarar inte Safari webmail i www.home.se och höger musknapp saknas. [...]

Kul att läsa historier om folk som vågar byta OS (från Win)!
Vad beträffar Safaris nackdelar så finns det ju faktiskt en hel drös med andra webbläsare att testa; Netscape, Mozilla, Opera, Firefox, Explorer (även om jag tror Microsoft slutat utveckla den för Mac) m.fl.

USB-möss kan du köpa nästan precis var som helst. Mac OS stöder vanlig vänster- och högerklick samt ett scrollhjul. Har musen två miljoner extraknappar så kommer vä-/hö-klick och ett scrollhjul funka iallafall utan speciell tredjepartsmjukvara. De andra knapparna kommer inte att störa...kanske...två mille är många.

Förresten; var du tvungen att byta dator bara för de få eluttagen? Har du inga grenkontakter?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-11 01:41

Grattulerar till ett fenomenalt datorval! Ladda ner Firefox så kommer nog erat web mail att fungera.
http://www.mozilla.org/products/firefox/
i mitt tycke den bästa webläsaren till alla platformar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 08:39

Tack så mycket!

Firefox skall jag ladda ned när jag får tid. Har hört mycket bra om den.

Eftersom enknapparsmusen är så snygg så dröjer det nog tills jag köper en med fler knappar. Har lärt mig Ctrl + klick.

Grenuttag har jag, men pga av alla sladdar så kändes det som det kunde börja blixtra när som helst. Nu kanske jag kan skaffa en sänglampa

mvh
-Martin

Ursprungligen av simmarn:

Tack så mycket!
Eftersom enknapparsmusen är så snygg så dröjer det nog tills jag köper en med fler knappar. Har lärt mig Ctrl + klick.

finns ju nästan lika snygga (i samma design) fast med 2 knappar och scroll.

http://www.macmice.com/themouse.html

finns på macotket - http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49684&group=normal&stamp=1103111142&extended_info=425994

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 16:49

Oj, där var den snygga tvåknappsmusen. Bra pris också. Tack så mycket.

Kommer nog att koppla ihop Apple Mail med min @home-adress. Min sambo får använda Internet Explorer som förut. Känner på mig att hon inte kommer att se Apple Mail som en förbättring utan bara en ny "jobbig" sak att lära sig. Dessutom kommer det bara leda till mer administration för mig

mvh
-Martin

Ursprungligen av simmarn:

...Min sambo klagade först på att det såg konstigt ut och inte funkade som det brukar. Bl.a. så klarar inte Safari webmail i www.home.se och höger musknapp saknas. Men kritiken byttes till lovord när vi städade lägenheten och fann att det inga problem att dammsuga under skrivbordet länge...

Jag har ett Home-konto och har för mig att webbgränsnittet har strulat tidigare. Verkar dock inte vara något bekymmer vid en snabb test jag gjorde nu. Det jag tänkte fråga om är dock varför hon vill använda webbgränsnittet hemifrån? Det är lika enkelt att koppla ihop Apple Mail med home.se.

Mitt konto är inställt så här:

Inkommande: pop.home.se
Användarnamn: *namn*@home.se
Lösen: xxx

Utgående: smtp.home.se
Användarnamn: *namn*@home.se
Lösen: xxx

Sen är det helt ok att skaffa en tvåknapparsmus. Alla tvåknapparsmöss funkar med OS X utan någon extra mjukvara.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 11:40

tvåknappars med scrollhjul var mitt första extratillbehör. scrollhjul klarar man sig inte utan!

1
Bevaka tråden