Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mac os 9.1 under panther?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det är så här att jag har provat och köra batteryreset som är ett mac os 9 program under panther, så den klagar hela tiden på att mac os classic inte är installerat och därmed går det inte att köra programmet. Nu har jag köpt Mac os 9.1 utav en god vän till mig för en billig slant och undrar hur man installerar funktionerna eller vad det nu är i panther så att jag kan köra gamla mac os program.

Tacksam för hjälp!

Du måste installera OS 9 som vanligt, genom att hålla ner C när datorn startar med systemCDn i. Du kommer alltså ha två systemmappar på hårddisken. Ett tips är att installera på olika hårddiskar/partitioner, men det är inte nödvändigt.
Sen startar du Panther, och under Classic i inställingarna väljer du den nyinstallerade systemmappen. Klart.

Hålla inne C, är detta någonslags (boot from cdrom)? Finns det bios inställningar på en iBook?

Tacksam för all info man kan få.. är helt nybörjare på mac

Ursprungligen av Sajbermaku:

Finns det bios inställningar på en iBook?

Nej det gör det inte på några macar över huvudtaget - fast en motsvarighet är nog firmware... ( i OSX ) eller ?

What is firmware?
Learn what firmware is and how the term is used for various Apple products.

Firmware

Firmware is a combination of software and hardware. Computer chips that have data or programs recorded on them are firmware. These chips commonly include the following:

ROMs (read-only memory)

PROMs (programmable read-only memory)

EPROMs (erasable programmable read-only memory)

Firmware in PROM or EPROM is designed to be updated if necessary through a software update.

You can download firmware updates for many Apple products from Apple Downloads. There, you can search for a particular product's update by entering the product's name and the word "firmware" in the search box. Some Apple products that have had firmware updates include:

AirPort

Bluetooth

Power Mac

PowerBook

iBook

iMac

iSight

video cards

optical drives (including CD and DVD-ROM drives and the SuperDrive)

iPod also has firmware. However, updates for iPod, whether they include firmware, software, or both are included in the iPod Software Updater.

Not every product has a firmware update. Sometimes an update is installed at the factory. Don't worry if you don't see an update for the product you are looking for. If you are upgrading from Mac OS 9 to Mac OS X 10.2 or Mac OS X 10.3 on a computer that otherwise meets the system requirements, make sure that the computer's firmware has been updated by viewing this list.

Firmware version

Sometimes you may be asked what version of firmware (also called bootROM) you have on your computer. Find out how to determine the firmware version your computer has.

Open Firmware

Open Firmware is the generic name of firmware complying with IEEE Standard 1275-1994. Among Open Firmware's many features, it provides a computer independent device interface - usually for PCI or AGP cards. This enables expansion card manufacturers to easily support several different computer designs without supplying different firmware for each one.

Generally you won't interact with Open Firmware. An example of when you might need to is if you see this message on the screen: "To continue booting, type 'mac-boot' and press return."

Senast redigerat 2004-08-03 21:17
  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 17:46

Stoppa in OS 9.1 CDn och starta om. Håll ner c tangenter gör att datorn startar från CD skivan. Nyare Macar kan inte starta från OS 9 alls så det beror på vilken dator du har.

//Rob

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-03 21:29

Open Firmware är Macens motsvarighet till BIOS i PC-världen.
Fördelen med Open Firmware är att den absoluta majoriteten av alla Macanvändare slipper se det.
Då Open Firmware är helt textbaserat (till skillnad från olika BIOS, som ofta har någon form av menysystem) kan det vara rätt krånligt att härja i, men samtidigt har man väldigt stor kontroll över alla inställningar.

  • Medlem
  • 2004-08-03 22:45

Hur gör man för att installera OS 9 på nyare macar som inte startar i OS9???

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-06 03:03
Ursprungligen av nillon:

Open Firmware är Macens motsvarighet till BIOS i PC-världen.
Fördelen med Open Firmware är att den absoluta majoriteten av alla Macanvändare slipper se det.

Ja vi har en svart skärm i 1 minut istället... helt värdelöst!!

Ursprungligen av Ricky:

Ja vi har en svart skärm i 1 minut istället... helt värdelöst!!

Håll nere "V" tangenten medan du startar om så fåru se !

/j

  • Medlem
  • 2004-08-03 23:20

OS 9 installeras ju automatiskt, om man inte väljer bort det. Annars går det att kopiera över systemmappen från installationscd:n.

Ursprungligen av stfm:

OS 9 installeras ju automatiskt, om man inte väljer bort det. Annars går det att kopiera över systemmappen från installationscd:n.

menar du att classic installeras automatiskt när man installerar osx? jag kan inte minnas att jag valde bort classic när jag installerade panther. och jag kan definitivt inte hitta någon "classicmapp" på installations skivorna.

är det recoveryskivorna som du syftar på?

Tackar så mycket för all information ang. Open Firmware, stötte på OF förut när jag skulle köra reset-nvram, tänkte väl att det var mac:ens motsvarighet Lite trevligare än PC:ns. Tack så mycket för förklaringen på OF och det andra också.

Passa på att uppdatera till sista OS9, dvs. 9.2.2 om du ändå ska köra nian.

Ursprungligen av Olle@mac:

Passa på att uppdatera till sista OS9, dvs. 9.2.2 om du ändå ska köra nian.

Det är väl t o m nödvändigt att ha 9.2.2 ifall man ska köra Classic under macOSX? Men om man bara ska starta upp datorn i MacOS9 så räcker det med 9.1

Uppdateringen går och hämta efter 9.1 installationen? Väntar med det tills jag får min nya Seagate momentus hårddisk.

1
Bevaka tråden