Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suddig Apple-skärm

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 23:04

Hej på er
Har en Apple Studio Display 17" som inte alls har den skärpan som den hade i början. Släng tänker i. Visst kanske det, men jag tänkte köra slut på den tills när jag ska köpa en bärbar.
Undrar om någon har koll på hur man ställer in den inuti? Just nu min enda skärm så jag vill inte in och "lattja" utan ha ett hyfsat hum vad och vart jag ska göra det. Den har vart inne för reparation en gång för samma sak så det borde gå och laga en gång till. (Det byttes inga delar)

Någon?

Borde inte detta inlägg skrivas i Bildskärmar och Grafikkorts forumet?
hehe

En del skärmar har skruvar för justering av fokus och konvergens, men de saknas i många nyare (billigare?) skärmar. Ifall skärmen har dem brukar man hitta dem om man tar bort bakre delen av höljet. Avser man att pilla på dem bör man först slå igång skärmen och låta den stå på i ungefär en halvdag, så att den går varm.

Men även om jag själv skulle avråda bestämt från att testa, så se åtminstone till att vara ordentligt försiktig. Det är högspänningsutrustning man har att göra med, och man råkar väldigt lätt ut för överslag. De leder i sin tur nästan jämt till en död skärm och i vissa fall, med lite mer otur, personskador. Helst ska man använda en särskild icke-ledande plastskruvmejsel, men den tid då trinitronskärmarna levererades med sådana gömda under höljet är nog sedan länge förbi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 14:07
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Borde inte detta inlägg skrivas i Bildskärmar och Grafikkorts forumet?
hehe

Ja verkligen. Hur kunde jag missa det. :eek:

Ursprungligen av Samuel K:

En del skärmar har skruvar för justering av fokus och konvergens, men de saknas i många nyare (billigare?) skärmar. Ifall skärmen har dem brukar man hitta dem om man tar bort bakre delen av höljet. Avser man att pilla på dem bör man först slå igång skärmen och låta den stå på i ungefär en halvdag, så att den går varm.

Det är högspänningsutrustning man har att göra med, och man råkar väldigt lätt ut för överslag.)

Tack. Ja det visste jag. Var mer ute och fiskade efter exakt ställe och tillvägagångssätt.

1
Bevaka tråden