Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Senaste veckan på 99mac

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Vad sägs om att skicka ett SMS?

Du skickar ett SMS till ett visst nummer så tar det 1 sekund innan ditt konto är aktivt. Rätt ok va?

SMS-betalningar är en av dom bästa sakerna som uppfunnits på länge tycker jag. Det är ett enkelt sätt att få personer att spendera pengar på saker på nätet. Alla har mobiltelefoner och det är bara så *extremt* smidigt! Macnytt har det, men jag tycker det som inte utnyttjats till det bästa där då det mesta som dom sysslar med är SMS-donationer. Dom har ändå, genom det, fått relativt mycket pengar verkar det som.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 04:40

En i sammanhanget hyfsat irrelevant fråga: Martin, vad är det för skjorta du har på dig och var köpte du den? Gillar mönstret.

//P

Ursprungligen av Patrick Lindgren:

En i sammanhanget hyfsat irrelevant fråga: Martin, vad är det för skjorta du har på dig och var köpte du den? Gillar mönstret.

//P

Haha, ingen aning faktiskt. Jag tror det är en vanlig Gant skjorta men jag ska kolla upp det.

  • Medlem
  • 2004-12-02 17:40
Ursprungligen av Björnström:

Vad sägs om att skicka ett SMS?

Du skickar ett SMS till ett visst nummer så tar det 1 sekund innan ditt konto är aktivt. Rätt ok va?

Verkar vara ett bra sätt, tycker jag.
Jag är inte någon aktiv skribent, men läser nästan varje dag sedan ett år tillbaka.
Jag skulle inte dra mig för att betala 25-30 kr. 50 känns som om det ligger över någon mystisk gräns... Särskilt som hely ny för forumet.

  • Avstängd
  • 2004-12-01 09:02

Om varje medlem betalar 500:-.....det borde väl räcka ett tag. Jag betalar gärna 500.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-02 01:47

Först anngående reklamen
Aftonbladets sida är läskigt proppad med reklam. På min gammla G4a går det oftast mycket segt pga all reklam (Speciellt flash-baserad sådan). Därför har jag blockat nästan all flashbaserad reklam. Jag förstår att 99mac behöver pengarna från reklamen och har därför inte blockat någonting här.

Jag funderar också på att bli pro-medlem för att stödja 99mac. Att jag får en mailadress och sånt är inte så intressant då jag redan har egna servrar och domäner. I plus-forumen händer det kanske nått intressant men då jag inte har någon aning vad som händer där väcker det inte heller nått direkt intresse. Det enda som jag vill ha är möjligheten att ha en avatar (bilden bredvid inlägget).

Jag skulle kunna tänka mig att betala ett hundra per år för stödja 99mac och för att få ha en avatar.

Omröstningar ger jag inte mycket för - dom ger oftast en väldigt skruvad bild (det är nog en viss typ av medlem som röstar...)

Jag VILL ju att sajten ska vara gratis - min dröm är att få jobba (precis som andra går till jobbet, dvs intäkter till föda och hyra etc) med 99mac och kunna skriva reportage, nyheter och testa prylar hela dagarna. Betalt av annonsintäkter eller andra avtal. Kanske i slutet på 2005?

AnnaD - du är ju inte ny, vi har sisådär 4500 pers som registrerat sig efter dig

Troligen blir det så att medlemmar som inte valt Plus eller Pro kommer kunna göra mikrobetalningar via SMS. Typ köpa en avatar, betala en månads plus, betala engångsavgift vid registrering etc. Det verkar vara en smidig (men dyr!) metod att sköta mikrobetalningar automatiskt.

  • Medlem
  • 2004-12-02 18:09
Ursprungligen av Björnström:

AnnaD - du är ju inte ny, vi har sisådär 4500 pers som registrerat sig efter dig

Nej, jag vet. Men jag försökte tänka "som om jag vore ny". Lite otydligt formulerat. Nu skulle jag inte tveka att betala 50 spänn. Men för ett år sedan skulle jag fundera mycket innan/om jag skulle betala 50:-. 25:- skulle jag betala på studs. Som ny. Då för ett år sedan. Med SMS.

  • Medlem
  • 2004-12-03 20:24
Ursprungligen av AnnaD:

Nej, jag vet. Men jag försökte tänka "som om jag vore ny". Lite otydligt formulerat. Nu skulle jag inte tveka att betala 50 spänn. Men för ett år sedan skulle jag fundera mycket innan/om jag skulle betala 50:-. 25:- skulle jag betala på studs. Som ny. Då för ett år sedan. Med SMS.

Kan man inte ha billigare provmedlemsskap som sedan blir dyrare allt eftersom? 25 spänn för ett första halvär, 50 spänn för nästa halvår och sedan är man hooked. Då kan man tänka sig att betala mer för att få behålla sin "plats i kön" (medlemsnummer) och sitt nick.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2004-12-03 20:19

Nu har jag registrerat mig till ett 99.mac Pro och mac.se
För man vill ju att 99mac.se ska finnas kvar i många år framöver och dessutom fick jag ju en häftig e-postadress. Oj nu fick jag bekräftelse på att min nya konto är aktiverad måste logga in och kolla hur det fungerar på mac.se

Folk röstar med fötterna

  • Avstängd
  • 2004-12-04 21:52

Kan man inte tänka sig att man betalar per läst inlägg? Och sen drar av för alla inlägg man skriver och får utläggen betalda genom att folk får rösta på dom inlägg som är riktigt bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 22:28
Ursprungligen av fitzy:

Kan man inte tänka sig att man betalar per läst inlägg? Och sen drar av för alla inlägg man skriver och får utläggen betalda genom att folk får rösta på dom inlägg som är riktigt bra?

Kanske en fin idé men ack så för krånglig. Hur ska det funka när folk förtfarande skriver sina trådar i fel del av forumet.

Personligen tycker jag att en mindre engångsumme (typ 20-30) kronor är den bästa iden hitills, fast jag är tveksam om jag hade registrerat mig själv om det kostat 20 kronor att registrerar mig (hade nog antagligen gjort det ändå) med SMS betalning, men med detta skulle det såklart bli färre som registrerar sig.
Men den egentligen bästa iden är den som jag nog redan sagt i denna tråd, nämligen att fler registrerar sig för plus/pro, åtminstonde för att stödja 99mac. Personligen har jag redan gjort det och är även redo att hjälpa till på andra sätt också (alltså inte ekonomiskt då jag ej har råd...),
Lät detta bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 22:45

Jag får känslan av att de flesta tycker att folk tycker att det där med att betala är en jätte bra idé, så länge man själv inte behöver öppna plånboken. Då blir ursäkterna plötsligt hur många som helst.

"Jag är fattig student" Skippa två öl(!) så är det klart sedan.

"Nä, alltså jag har ju svårt för att se att något ska kosta på internet. Kunskap ska vara fri för alla osv." Bubbel bubbel...

"Visst jag betalar, vart är kontotnummret." Väl medveten om att det rinner ut i sanden.

Så svårt kan det väl inte vara att förstå att 99mac kostar pengar och behöver få in stålar för att gå runt. Det är ju inte så att Martin försöker tjäna en massa pengar. Han vill ju bara inte gå back...och 99mac har nog kostat en skön slant för honom.

Enkelt sätt att pynta 25kr på för både nya och gamla medlemmar. Självklart ska man ju kunna sätta in mer pengar. Tycker jag inte är att ta i med tanke på hur mycket en supporttekniker kostar i timmen.

Avgift för att prova är värdelöst. Då skrämmer man bort folk.

Plus/Pro-konceptet kan funka, men det funkade inte på mig. Jag *vill* inte ha nån markering som säger att jag är "plus-medlem". Varje liten antydan om att man skulle tro sig vara förmer brukar slå tillbaka, i min erfarenhet, och därför undviker jag att markera. Jag hade min titel i min E-postsignatur ett tag och OJ vad somliga blev sura när man påpekade nånting. "Bara för att du är *** ska du inte komma här och..." Jösses. Jag ska inte dra hela historien men den var pinsam. Jante slår till igen. Så jag är lite rädd att det blir mer sånt om man har "plus" eller "pro" i avatarlådan. Bränt barn skyr elden.

Filareor och E-postkonto är desto bättre. Själv har jag redan flera konton och webhotell att hålla reda på så jag vill inte ha fler, men det gäller ju inte alla.

Vad är erfarenheten av att bara vara "betalande medlem", frivilligt att betala bara för att vara aktivt stödjande? Jag tror jag hellre skulle ha nåt sånt än "plus" för min del. Att lägga en hundring är inget problem, som sagt. Två pizzor.

  • Avstängd
  • 2004-12-05 14:31

Jag betalar också gärna i pizzor.

Bevaka tråden