Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö G5:a ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 07:45

Mycket underligt. Köpte en ny Dual 1.8 G5 till vår film mix studio i USA, den funkar bra men verkade inte vara mycket snabbare än den andra datorn vi har i samma rum, en Dual 1.42GHz G4a. Detta var min uppfattning bara av att jobba normalt med bägge datorerna (Pro Tools på båda).

Nu hade vi en tajt deadline idag, och måste leverera en 5.1 Mix snabbt, den skulle sample-rate konverteras, använde 5 datorer till detta för att hinna i tid. 6 filer på vardera ca 250 MB skulle konverteras. (tar ca en timme per fil). G5 Dual 1.8, G4 Dual 1.42 (2 st), Powerbook G4 1 GHz, samt en iBook 1.2Ghz, alla datorerna konverterade en fil vardera utom en Dual G4 som fick 2 st. Jag startade alla ungefär samtidigt, G5an kom näst sist! Bara iBooken tog längre tid. G4an som konverterade 2 filer blev klar före G5an. Powerbooken blev klar 15 min före G5an.
G4orna samt G5 an har samma minne (1.25GB). Programmet var Digitranslator som går på Classic (9.22) samt alla datorer har OS 10.3.5.

Har ej gjort några andra tester av G5an än denna, men det måste det vara nåt fel, eller är den kanske bara slö i Classic?? Finns det nåt program jag kan testa den med?

Vad har du för minne i maskinerna?

Är Pro Tools optimerad för G5 processorn ännu?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 07:56

1.25 GB i G5an samt G4orna, 1GB i Powerbooken, iBooken vet jag inte.
Vet inte om Pro Tools är optimerat för G5, hade ingen aning om att programmen måste ändras...
Skall kolla på Digi's websida genast.

Det låter i mina öron som att Pro Tools inte dra nytta av G5 processorn. Inom den grafiska sektorn så är det flera program som efter de G5 optimerats fått en enorm fart emot hur det var tidigare. Det låter som något liknande.

  • Medlem
  • 2004-12-01 01:43

Kolla om det har kommit någon updatering till din Pro Tools version som stödjer G5:an bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 01:49

Har nyaste versionen, kom ut för nån vecka sen. Egentligen så kör jag ju inte Pro Tools på just den konverteringen, utan Digitranslator, som är ett rätt gammalt Digidesign program som använder Classic (som jag skrev).
Detta kan ju vara problemet, om nu G5an måste ha optimerade program för att vara snabb.
Skall testa en samplerate konvertering direkt i nya Pro Tools när jag får tid.

1
Bevaka tråden