Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CRT eller "flatskärm"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 10:52

en kompis skall inhandla speldator till barnen (Win), nu har han rekomenderats att
köpa en CRT-skärm eftersom de skall vara bätttre/snabbare för spel
jämfört med en billig flatskärm, kan det stämma eller är det bara "på pappret" de är bättre ?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 11:04

Det var så förr - och är så än för riktiga hard-core spelgalningar...
(Likadant för hard-core colour proofers.)

För normalt folk så har TFT-skärmar inget som talar emot den mer än priset.
Och det "mottalet" är ju närmast en viskning...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-29 11:07

Det beror mycket på vilken sorts flatskärm det är. En högkvalitativ flatskärm av rätt typ borde kunna klara det. De brukar däremot vara i alla fall relativt dyra. Dessutom kanske det inte ens är nödvändig - strategispel har generellt lägre krav på skärmen än exempelvis snabba FPS-spel

Här finns en recension av TFT-skärmar, där de bland annat mäter responstider.
http://www.tomshardware.se/graphic/20041125/index.html

Vad gäller Mac har jag tyvärr inte någon erfarenhet av PB 15", så jag vet inte hur bra skärmen är. Det jag däremot vet är att iBook 12" har en hyfsat bra skärm ur snabbhetssynpunkt. Hyfsat, jag störs inte av eftersläpningar, har testat i Q3 (snabbt spel). Däremot märker jag att jag inte spelar riktigt lika bra på iBooken som på min stationära PC. Sånt varierar förstås också ganska mycket från person till person...

Titta framförallt efter så låg responstid som möjligt, det är det som orsakar "lagget" i skärmen.
En annan sak som uppskattas är hög kontrast. Om kontrastnivåerna är låga så blir svart ofta brunt eller grått. Ser ganska tråkigt ut.

Men när man är för noga med dessa krav så blir nog skärmarna rätt så dyra, tyvärr.

Ursprungligen av kapton:

en kompis skall inhandla speldator till barnen (Win), nu har han rekomenderats att
köpa en CRT-skärm eftersom de skall vara bätttre/snabbare för spel
jämfört med en billig flatskärm, kan det stämma eller är det bara "på pappret" de är bättre ?

Med rörlig grafik eller film så är CRT skärmar fortfarande oftast rejält överlägsna på flera punkter som färgåtergivning och responstid . En bra billig CRT skärm slår ju oftast en TFT som kostar 5-15 gånger så mycket. Bevisas lätt genom att sätta en TFT och en CRT brevid varandra och kolla på en DVD med mycket rörelse i. Plattskärmarna hinner oftast inte med i svängarna.....

Sen så har ju självklart TFT skärmar många fördelar över CRT men TFT skärmarna behöver nog några år till för att bli bättre än CRT skärmar på allt till hyfsat pris.

Ursprungligen av kapton:

en kompis skall inhandla speldator till barnen (Win), nu har han rekomenderats att
köpa en CRT-skärm eftersom de skall vara bätttre/snabbare för spel
jämfört med en billig flatskärm, kan det stämma eller är det bara "på pappret" de är bättre ?

Mina ungar här hemma spelar mycket counterstrike, om det nu räknas som snabbt spel. Det fungerar utmärkt och jag har varken sett själv eller hört från dom att det skulle lagga på grund av skärmen. dom hänger på lan-partyn hos sina kompisar osv...

Om inte annat så tycker jag att man bör överväga flatskärm till barn som sitter väldigt mycket och länge framför sina skärmar då de inte "strålar" lika mycket som traditionella crt-skärmar. var rädd om ungarnas ögon.

Tycker jag i alla fall ;-).

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-10 16:58

Jag har en 15" PB, och jag behöver inte dra så väldans snabbt i fönstren för att man skall se en märkbar "lagg". Så snabba FPS på den vette fan

Ursprungligen av rAWTAZ:

Jag har en 15" PB, och jag behöver inte dra så väldans snabbt i fönstren för att man skall se en märkbar "lagg". Så snabba FPS på den vette fan

Jag har också en flatskärm, och som du säger så släpar det när man drar omkring fönster på den. Men det är skillnad på att rycka i fönstren och spela spel. själv spelar jag en hel del Unreal Tournament och quake 3 hur följsamt och bra som helst. Så jag tror det inte är ett bra sätt att jämföra på.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-13 07:59

det låter ju bra

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-13 13:30

Om man säger så här, Kvalitén på apples skärmar är så hög att du knappt märker det... Kanske om du verkligen fokuserar på ena hörnet på fönstret och drar ganska snabbt...

1
Bevaka tråden