Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många kbps är 2Mb?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-26 20:37

Kilobites, kilobytes, megabites...

Jag fattar inte.

Jag har telias 2Mb bredband. Hur många kbps ska det ge i snitt?
Och vad ÄR kbps?

Har ett strul med min uppkoppling nu. Och får olika resultat när jag kollar saker & ting.

Mitt bredband är alltså 2Mb.
Enligt Bandwith Tester från Firefox Extensions laddas mina sidor med 52.5 kbps.
Speed Download laddar ner filer i hastigheten t.ex. 5 k/s.

Vad är det egentligen jag får besked på? Hur jämför jag?

/Bosse

kilo = tusen
mega = miljon
giga = miljard
terra = 1000 miljarder
peta = 1 miljon miljarder

En byte består av åtta bit. Vid internettrafik tillkommer lite extra så en god regel säger ger tio bit per byte. Med andra ord är 1MB lika mycket som 10Mb (observera stort och litet B/b)

Definition av bit och byte på Susning.nu:
http://www.susning.nu/Byte

---

Om du beställt 2Mbit anslutning motsvarar det 2.000kbit eller 0,2MB eller 200kB (i alla fall mäts trafiken per sekund).

Testa ladda ner stora filer och se vilka tider du får, en fil på 5MB bör du kunna ladda ner på 30 sekunder om du kan nå maximal hastighet.

Ursprungligen av Björnström:

En byte består av åtta bit. Vid internettrafik tillkommer lite extra så en god regel säger ger tio bit per byte. Med andra ord är 1MB lika mycket som 10Mb (observera stort och litet B/b)

Var det en snäll avrundning eller ska man verkligen räkna så mycket overhead även om man inte kör PPP (modem, ISDN, PPPoE)?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-28 22:01

låter som en snäll avrundning. En byte är alltid 8 bitar varken mer eller mindre. Sen att 10mbit kan ge nedladdningshastigheter på 1mb/sek har ju med vad man har för uppkoppling att göra. Tankar man i 1mb/sek så har man i själva verket lite mer än 10mbit. Så att säga att man kan lägga till lite bitar på en byte när det gäller internettrafik skapar bara förvirring tycker jag och det ska undvikas.

Ursprungligen av nr3:

låter som en snäll avrundning. En byte är alltid 8 bitar varken mer eller mindre. Sen att 10mbit kan ge nedladdningshastigheter på 1mb/sek har ju med vad man har för uppkoppling att göra. Tankar man i 1mb/sek så har man i själva verket lite mer än 10mbit. Så att säga att man kan lägga till lite bitar på en byte när det gäller internettrafik skapar bara förvirring tycker jag och det ska undvikas.

Antar att du menade 1 MB/sek, näst sista meningen blir lite självmotsägande annars

För att röja upp lite bland prefixen:
b = bit
B = byte, 8 bit

m = milli (en tusendel)
k = kilo (1000)
M = mega (10^6)
G = giga (10^9)

ki = "kilobinary"/kibi (2^10 = 1024)
Mi = "megabinary" (2^20)
Gi = "gigabinary" (2^30)

Just storhetsbeteckningarna används tyvärr på ett väldigt tvetydigt sätt, eftersom folk vanligen menar ki, Mi, Gi, etc. när de använder k, M eller G. 1 kB är därför oftast 1024 byte, men hårddisktillverkare och andra med intresse av att få kakan att verka större använder SI-enheterna så att 1 kB i stället är 1000 byte.

När man pratar om nätverkshastigheter brukar en del ibland säga att man ska räkna en byte som 10 bit. Det är en grov förenkling för att göra det lättare för "joe sixpack" som inte har några kunskaper om nätverksteknik, men det man egentligen menar är att det tillkommer en hel del overhead (adressering, protokollspecifika headers, felkorrigeringsinfo, etc.) vid all nätverkstrafik. Mängden overhead varierar såklart beroende på protokoll, men en fjärdedel är en hyfsad approximation som är lätt att räkna på. Då räknas ju nämligen 10 Mb/s som 1 MB/s "verklig" överföringskapacitet, och även om det inte är 100% sant underlättar det iaf huvudräkningen ganska mycket

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 20:51

"2Mb" är 2 Mbps vilket är ungefär 200kBps
2 megabit per sekund är ungefär 200 kiloByte per sekund

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-26 21:11

Så, för att utveckla:

Att min bredbandsuppkoppling ger 52,5 Kbps vid nedladdning av hemsidor och ca 5 k/s vid nedladdning av filer (med Speed Doubler) är med andra ord uselt.

Är det rätt uppfattat?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 21:15
Ursprungligen av BosseBus:

Är det rätt uppfattat?

Jo, men det är ju en annan tråd…
< http://99mac.se/forum/showthread.php?t=57942 >

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-26 21:24

Sorry...

1
Bevaka tråden