Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norskt tangenbord = Svenskt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 12:35

Kan man köpa en norsk powerbook och sedan använda den med svenskt Mac OS X? Vet ej hur tangentbordet på en norsk dator ser ut, måste man byta det för att använda alla svenska tecken?

De gånger som jag testat norska tangentbord har jag inte ens märkt det. Vilka knappar som gör vad är en mjukvaruinställning i datorn, och det gör således mer skada om du använder norska inställningar på ett svenskt tangentbord än tvärtom. Det är bara om du måste titta ner på bokstäverna för att hitta 'ö' och 'ä' till exempel som du ser att det inte är samma tecken. Men nästan.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 12:51
Ursprungligen av Mats Björnström:

De gånger som jag testat norska tangentbord har jag inte ens märkt det. Vilka knappar som gör vad är en mjukvaruinställning i datorn, och det gör således mer skada om du använder norska inställningar på ett svenskt tangentbord än tvärtom. Det är bara om du måste titta ner på bokstäverna för att hitta 'ö' och 'ä' till exempel som du ser att det inte är samma tecken. Men nästan.

Snabbt svar! Tack

Ok, så samtliga tangenter sitter där de ska och rätt teckten dyker upp på skrämen. Låter bra. Då kanske man slipper lägga ner 2000 kr på att byta tangentbord.

En följdfråga; kan man köpa ett Apple Care i sverige till den norska datorn i efterhand?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-22 15:46

ÆØÅ sitter der du forventer deg at de skal sitte, derimot er @ på ulike steder, på et svenskt tangentbord sitter det på ALT+2, mens det på det norske sitter til høyre for Æ, ellers er det ingen forskjell på de to. Du stiller inn hvilket språk du vil ha på tangentbordet i systeminnstillingene. Jeg har i flere år kjørt med norskt Mac OS X på en svensk maskin, men bestandig hatt norskt tangentbord.
Applecare kan du kjøpe hvor du vil i verden, det knyttes først til maskinen når du registrerer den hos Apple, husk bare at du må registrere din AppleCare innom 1 år fra innkjøpsdato, ellers er det kjørt.

1
Bevaka tråden