Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera system 9

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Fråga från en nybörjare...
Jag har en G3 med 266 Mhz och behöver system 9 för ett ekonomiprogram (UNI-cell). Nu kör jag med system 8.6 och en del äldre program. Jag har också fått en skiva från Apple med system 10.2. (Den var gratis om man var medlem i Apple education, vill jag minnas).
Jag vill inte köra med system 10, tror att datorn är för långsam och hårddisken för liten (3 Gb)
Nu till frågan.
Kan jag ändå installera system 10 och få system 9 på köpet?
Om jag gör det kan jag sedan slänga system 10 i papperskorgen och köra system 9?
Kan jag ha kvar systemmappen med system 8.6 ifall något av mina äldre program inte fungerar i system 9?
Tack på förhand
Segla mera

Hej
Nej så går inte. Det är en annan version av Mac OS 9, en s.k Classic.
Du bör nog försöka få tag på en "äkta" Mac OS 9.1 version

  • Medlem
  • 2004-11-14 22:34

Jag tror inte att OS9 ligger på Jaguarskivorna. Hur som helst får du problem med att installera Jaguar på en så lite HD. Du fick inte med en OS9-skiva när du fick Jaguar? Jag tror iofs inte att jag fick det. Du får nog försöka köpa en ren OS9.

  • Medlem
  • 2004-11-14 22:36

Jag har en OS9 utan skivor som jag ska kasta. Du kan ju få den. Köpte en gammal G3 med OS9 från jobbet. Jag ska ändå blåsa rent den.

(Det måste väl vara tillåtet?)

Det vore kanon

Det vore kanon! Hur gör vi?
Kan du skicka den?
Tack på förhand

  • Medlem
  • 2004-11-15 07:23

hur bråttom har du?

En vecka eller så...

  • Medlem
  • 2004-11-15 11:34

Jag kan skicka en cd. Datorn står i källaren, jag har inte ens slagit på den för att se om den fungerar, men det ska den nog göra. Skicka PM med adress. Eller så kan jag lägga upp den för hämtning nånstans. Jag ska se hur stor den är.

Ursprungligen av segla mera:

Kan jag ha kvar systemmappen med system 8.6 ifall något av mina äldre program inte fungerar i system 9?

Ja, det kan du! Och bör! På min Pismo har jag tre system: OSX, 9.2.2 och 9.1. Ditt 8.6 är inga problem så länge du inte försöker köra det som Classic-system, för det går inte, men boota från det vid behov går utmärkt.

Jag rekommenderar två partitioner, en för OSX och en för OS8/9. Det blir så städat och trevligt då. På OS8/9-partitionen slipper man vada bland en massa hemliga OSX-mappar och filer på toppnivån, och på OSX-partitionen blir det ett par systemmappar mindre, och ingen Classicprogrammapp för den ligger förstås på den andra.

  • Medlem
  • 2004-11-15 21:00

Lite tungt med OSX och 9 på en G3 266 med 3 Gb hd...

  • Medlem
  • 2004-11-16 18:27

Kan du inte ringa Apple och köpa OS 9.2.1 för 195:- (eller var det 150:-??)? Så kan du installera ett fräscht och nytt system istf för ett som installerats på annan dator och ev blivit lite korrupt? Det är inte säkert att de säljer 9.2.1 längre, men de gjorde det förra vintern om man ringde och ville ha det - det låg inte ute på Apples hemsida, alltså.

Telefonnummer

Hej!
Jag har försökt att hitta ett telefonnummer till AppleStore men var. Sökte på deras hemsida, fann inget... Vet någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 08:06
Ursprungligen av segla mera:

Hej!
Jag har försökt att hitta ett telefonnummer till AppleStore men var. Sökte på deras hemsida, fann inget... Vet någon?

Längst ner på AppleStore står detta:

"Du kan även beställa från Apple Store genom att ringa 020-120.99.71"

  • Medlem
  • 2004-11-17 08:20

Är du fortfarande intresserad av mitt os9? PM:a när du har bestämt dig.

Ringde Apple store om system 9

Hej igen och tack för hjälpen.
Jag ringde Appel Store och frågade efter system 9 och de sa att de slutat sälja det.

  • Medlem
  • 2004-11-17 12:05
Ursprungligen av segla mera:

Hej igen och tack för hjälpen.
Jag ringde Appel Store och frågade efter system 9 och de sa att de slutat sälja det.

Jaså...

  • Medlem
  • 2004-11-21 22:34

Jag försökte nyss starta min G3, men jag verkar ha fått en kass skärmkabel, jag får ingen kontakt med skärmen och kan inte köra datorn. Jag trodde att det skulle bli en snabb affär att bara koppla ihop den med min TiBook och bränna av OS9. Jag vet inte när jag hinner fixa detta, så om det är bråttom får du vända dig annorstädes. Jag kommer att ta tag i det, men inte än på nån vecka eller två.

1
Bevaka tråden