Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar serial ata hårddiskar i min Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

jag har köpt en ny intern hårdisk från Maxtor (DiamondMax 10, 200GB SATA150 HDD). När jag öppnade påsen som hårddisken ligger i så känner jag inte igen anslutningarna i hårdisken alls. Kan jag ens använda denna hårddisken i min dator?

Jag har en G4 933 mhz, går under benämningen "Quicksilver".

Är det lika bra att lämna tillbaka den eller?

Har för mig att det bara är de nya G5:orna som har SATA. Du kan kolla upp vilka gränssnitt din Quicksilver har med hjälp av Mactracker. Support.apple.com har också info, den säger att du bara har Ultra ATA/66 [pdf].

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har för mig att det bara är de nya G5:orna som har SATA. Du kan kolla upp vilka gränssnitt din Quicksilver har med hjälp av Mactracker. Support.apple.com har också info, den säger att du bara har Ultra ATA/66 [pdf].

Hmm, typiskt.

Men sånt är livet, bara att lämna tillbaka då. Tack för ditt snabba svar föresten.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har för mig att det bara är de nya G5:orna som har SATA.

Powermac G5 och iMac G5 har Serial ATA.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-30 14:30

Alternativt köpa ett SATA PCI-kort och stoppa i maskinen.

I din situation hade jag inte tvekat att införskaffa ett SATA-kort, och behålla hårddisken. Dels är den snabbare och bättre, dels är sladdarna mindre, och så blir det inget krångel den dag du byter upp dig till en G5a.

Ursprungligen av MauserMan:

Hej!!

jag har köpt en ny intern hårdisk från Maxtor (DiamondMax 10, 200GB SATA150 HDD). När jag öppnade påsen som hårddisken ligger i så känner jag inte igen anslutningarna i hårdisken alls. Kan jag ens använda denna hårddisken i min dator?

Jag har en G4 933 mhz, går under benämningen "Quicksilver".

Är det lika bra att lämna tillbaka den eller?

Har du fått en serial Ata skiva kan köpa tex. från Clas Olssons ett serial ATA kort ett par hundra! Eller nåt annat ställe. Då får du HD att funka.

Fungerar Clas Ohlssons SATA-kort i en Mac? Finns det drivisar? Jag har sökt efter kompatibla kort ganska länge personligen.

Jag har testat ett par olika kort gjorda för PC och då fryser Mac OS X (G4/933 Quicksilver).

Ursprungligen av Björnström:

Fungerar Clas Ohlssons SATA-kort i en Mac? Finns det drivisar? Jag har sökt efter kompatibla kort ganska länge personligen.

Jag har testat ett par olika kort gjorda för PC och då fryser Mac OS X (G4/933 Quicksilver).

I allafall den SATA-kort låda som jag såg på Clas Ohlsons i Vasa (Finland) så hade en Mac OS X symbol. Jag har dock inte testat kortet/produkten. Jag såg den kostade 379 kr på deras internet shop. Ifall det är samma produkt.

Ursprungligen av Björnström:

Fungerar Clas Ohlssons SATA-kort i en Mac? Finns det drivisar? Jag har sökt efter kompatibla kort ganska länge personligen.

Jag har testat ett par olika kort gjorda för PC och då fryser Mac OS X (G4/933 Quicksilver).

Hm, bra fråga. Bootbart lär det ju inte vara eftersom kortets firmware då behöver vara kompatibelt med Open Firmware, men det kan ju fungera för extradiskar som man inte behöver kunna boota från. Om vi har några kort inne kan jag kolla igenom specarna för dem på måndag.

Ursprungligen av Björnström:

Fungerar Clas Ohlssons SATA-kort i en Mac? Finns det drivisar? Jag har sökt efter kompatibla kort ganska länge personligen.

Jag har testat ett par olika kort gjorda för PC och då fryser Mac OS X (G4/933 Quicksilver).

Ibland är det bra synd (om plånboken) att man inte kan blanda äpplen och päron.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 20:15

Jag har kört Acard kort i ett par olika konfigurationer.

Just det här kortet har jag dock ingen erfarenhet av, men har aldrig haft några problem med de andra kort jag kört med.

http://www.acard.com/eng/product/adapter/mac/serial/aec-6290m.html

/Michael

Finns också i en variant som stöder Raid 0 + 1:

http://www.acard.com/eng/product/adapter/mac/serial/aec-6890m.html

/Michael

Nu råkar det vara så enkelt att det faktiskt finns adapters mellan vanlig 40-pinnars IDE och SATA. Däremot är det ju tveksamt om Mac:ens hårddiskkontroller klarar hårddisken. Jag testade en 180GB-disk, vanlig IDE, med en 866MHz Quicksilver-maskin och det fungerade icke.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 20:37

Är det ingen mer än jag som tycker han skall lämna tillbaka SATA-disken och få en PATA-disk istället?
Varför krångla med extra kort och nya sladdar internt när det redan finns sladdar dragna för PATA, och inte lär man vinna så mycket på att ha kort och SATA istället för PATA i en QS…

Ursprungligen av Pär:

Är det ingen mer än jag som tycker han skall lämna tillbaka SATA-disken och få en PATA-disk istället?
Varför krångla med extra kort och nya sladdar internt när det redan finns sladdar dragna för PATA, och inte lär man vinna så mycket på att ha kort och SATA istället för PATA i en QS…

Bra för framtiden, när man vill sätta in den i en G5a eller nåt. Dessutom kan man ju inte ha en 200GB ATA-disk i en quicksilver (på originalbussen alltså), det är max 128 GB. Så man måste ha en PCI-controller i vilket fall som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 21:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dessutom kan man ju inte ha en 200GB ATA-disk i en quicksilver (på originalbussen alltså), det är max 128 GB. Så man måste ha en PCI-controller i vilket fall som helst.

Har iofs ingen QS (eller två snarare…) så jag har inte provat, men det rapporteras ju(på xlr8) vara skillnad på QS2001 och QS2002 där den senare fixar större diskar "native" på inbygd controller…
Om jag inte cyklar runt som en galen Fåglum så är väl 933 av version QS2002.
Kan ju iofs vara värt att kolla upp lite nogrannare för dom som har en QS av nyare versionen
N.B. att Apple dock inte verkar lôva 48-bit adressing support på QS2002 och iMac G4 (utan först G4 med DDR), men enligt xlr8 så verkar många vara glada med stora diskar ändå

Det stämmer, QS rev. 2 var den första med 48bitars, och 933 är rev 2. :rolleyes:

1
Bevaka tråden