Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM problem Poweboo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 10:31

God morgon el forum.

Har ett märkligt problem med mina RAM-minnen. Har sökt runt lite men hittar inget som direkt hjälper mig. Hårdvara och Mac är inte min pryl… swicher som jag är.

Nedanstående händer i en Powerbook 15”are - 1,5GHz
Har två RAM-minnen med summan 512 MB per stycket. Två olika märken. Allt funkar frid och fröjd och alla är glada. Plötsligt en mörk höstdag känner jag plötsligt att min baby verkar lite trött och ser att ”Om den här datorn” visar 512 MB i RAM. Märkligt tycker jag och börjar felsöka. För att inte behöva skriva en bibel försöker vi på oss en snabbare förklaring.

1 = ena minnet, 2 = andra minnet
a = RAM-plats ett, b = RAM-plats två

- 1 på plats a = funkis
- 2 på plats a = funkis
- 1 på plats b = funkis
- 2 på plats b = funkis
- 1 på plats a och 2 på plats b = en av dem funkar (tot. 512 MB)
- 2 på plats a och 1 på plats b = en av dem funkar (tot. 512 MB)

Passar på att lägga med en dump på hur det kan se ut med båda minnena insatta. Det senast intryckta är det som funkar.

Är med på att det kan vara krångel med att ha två olika RAM-minnen och få dem att lira tillsammans. Men att det först funkar för att sen helt ofunka är något nytt, speciellt när båda minnena verkar vara hela.

Tips på vad man kan göra mottages mer än tacksamt!

Hej!

Jag har en pb G3 Lombard och gick in på http://www.pbfixit.com/cart/catalog/

En helt underbar sida med guider. Kolla där det hjälpte mig!

/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 14:40
Ursprungligen av neldemo:

Hej!

Jag har en pb G3 Lombard och gick in på http://www.pbfixit.com/cart/catalog/

En helt underbar sida med guider. Kolla där det hjälpte mig!

/Anders

Tjolahopp!

Du menar guiden hur jag byter RAM? Men i och med att jag hållt på att flytta runt dem vet jag ju hur man gör (inte så svårt). Finns det mer guider som jag inte hittar i ämnet där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 11:15

Ingen som har en susning? Är det verkligen så som PC-folket säger, dvs. att så många Maccare inte har en susning om vad som händer i deras datorer...

Kom igen nu. Nu gäller det att bevisa motsatsen.

Tack.

Har du kört en Hardware Test (finns på installationsskivorna, hittas när du håller nere "alt-tangenten" vid omstart) för att kolla om något är fel på något av minnena? Gör det med ett minne i taget och sedan med båda och se om det hjälper.

Eller testa att leta upp något annat minne att testa med. Men det låter ju som om minnena inte lirar ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 00:29
Ursprungligen av mrubenson:

Har du kört en Hardware Test (finns på installationsskivorna, hittas när du håller nere "alt-tangenten" vid omstart) för att kolla om något är fel på något av minnena? Gör det med ett minne i taget och sedan med båda och se om det hjälper.

Eller testa att leta upp något annat minne att testa med. Men det låter ju som om minnena inte lirar ihop.

Inte testat, visste inte om att något sådant fanns. Då gäller det bara att hitta skivan då, och jag som har hela mitt liv nedpackat i flyttkartonger .

Tackar. Återkommer.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 00:43

Får man tro dumpen så är det ju samma minneskrets som lägger av när båda är i, oavsett placeringen.
typ:
- 1 på plats a och 2 på plats b = 1a funkar (tot. 512 MB)
- 2 på plats a och 1 på plats b = 1b funkar (tot. 512 MB)
Så med en närmast Brasseiansk slutledning så är det 2 som är fel och skall bort…
(…tycker han ja…)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 11:21

Har testat lite med lite andra minnen nu och helt plötsligt verkar det som om den undre kortplatsen lagt av. Illa. Inte vill den boota från OSX-skivan heller. Kul, kul i jul!

Blir till att lämna in...

1
Bevaka tråden