Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HP-UX-burk till mitt jobb: HP C8000

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska få ny unix-dator till jobbet: HP Workstation C8000. Samtidigt byts den gamla C3700:an ut.

Hårdvara (bl.a.):

Processor(s): 2 way (dual core) PA-8800 module at 900 MHz with 1.5 MB L1 cache per processor core or 900 MHz or 1.0 GHz with 1.5 MB L1 cache per processor core and a shared 32 MB of L2 cache

Drive controllers: Integrated Ultra320 SCSI controller

Hard drive(s): 36, 73, 146 GB (10K rpm) 73 GB (15K rpm) Ultra 320 SCSI drives; maximum of 584 GB of internal storage

Expansion slots: 1 AGP-8X pro slot, 6 PCI slots: 4 full-length (1 64-bit/133 MHz PCI-X, 2 64-bit/66 MHz PCI-X, 1 64-bit/33 MHz PCI); 2 half-length (32-bit/33 MHz PCI)

Graphics:
Entry-level 3D: ATI FireGL T2-128p (dual display capable)
Mid to high-end 3D: ATI FireGL X1-256p (dual display capable)

Kommer det att rocka tror ni?

http://www.hp.com/workstations/risc/c8000/specs.html

Fin burk.... Vad kör du för system och vad gör du med den?

Tänk den dagen diverse program som bara finns för Unix/Windows och som kräver FireGL eller liknande släpps till MacOS X... Det vore något.

Fin burk - och förmodligen dyr...

Datorn har (jag har inte fått den än) HP-UX, version 11 (förmodligen med fönstrhantering CDE). Huvudsyftet är att köra cadprogrammet Catia för att skapa och hantera 3d-modeller och ritningar till den mekaniska industri jag jobbar för.

Men HP-UX används till många, många fler applikationer, t.ex. för FEM-beräkningar, databashantering, enklare bildhantering, surfning på Netscape Eller Mozilla, m.m, m.m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-16 13:53
Ursprungligen av Alphonze:

Fin burk - och förmodligen dyr...

Datorn har (jag har inte fått den än) HP-UX, version 11 (förmodligen med fönstrhantering CDE). Huvudsyftet är att köra cadprogrammet Catia för att skapa och hantera 3d-modeller och ritningar till den mekaniska industri jag jobbar för.

Men HP-UX används till många, många fler applikationer, t.ex. för FEM-beräkningar, databashantering, enklare bildhantering, surfning på Netscape Eller Mozilla, m.m, m.m.

Antar att du sitter på PV någonstans? Sitter själv jämte en C8000, även om jag inte jobbar med Catia just. Annars är det C3700 som gäller för oss. Helt ok när man bara gör Unix-admin jobb ändå...

Kanske skulle övertala chefen att vi måste uppgradera?

Intressant, då jag så smått börjar komma in på FEM i skolan. Ska bli intressant att se vad de använder för system här, vet att de kör mycket Abaqus, men antagligen i Windowsmiljö. Återstår att se.

Ursprungligen av Alphonze:

Det kan du fethajja. Satan i gatan, det där kommer att gå undan.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det kan du fethajja. Satan i gatan, det där kommer att gå undan.

Ja, jag tänkte väl att SCSI-diskar i 15k rpm kan väl inte vara helt slöa...

Jag misstänker att HP-UX-licenser är svindyra. Även program för HP-UX blir då svindyra. Unix-system är hästlängder stabilare än Windows, men tyvärr blir det mer och mer Windows i cad/fem-miljö pga den billigare hård- och mjukvaran.

Här skulle nog Apple/Mac kunna göra framsteg om de bara vågade...

Extra synd att HP skrotad Tru-64 och satsade på det betydligt otrevligare HP-UX. Extra extra synd att HP också passar på att skrota Alpha-processorn och satsa på (t)itanic2 (Itanium2)-proppen...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Extra synd att HP skrotad Tru-64 och satsade på det betydligt otrevligare HP-UX. Extra extra synd att HP också passar på att skrota Alpha-processorn och satsa på (t)itanic2 (Itanium2)-proppen...

Nu vet jag inte vad Tru-64 är, men HP-UX är väl egentligen inte så farligt som OS, eller? Jag ska erkänna att jag inte är så väldigt mycket expert på terminalhanteringen i HP-UX. Det är väl just när man använder fönsterhanteringen CDE som det blir lite småbökigt och annorlunda mot både Windows och Mac X. Tänk er en Aqua-Finder-fönsterhantering på HP-UX, då kanske det blir nästan lika bra som OS X?

Hoppas jag inte får 10k-diskar utan ordentliga 15k istället...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Extra synd att HP skrotad Tru-64 och satsade på det betydligt otrevligare HP-UX. Extra extra synd att HP också passar på att skrota Alpha-processorn och satsa på (t)itanic2 (Itanium2)-proppen...

Tanken är väl att föra samman HP-UX och Tru64 på nåt års sikt. (En kompis med insikt i det hela sa det för över ett år sedan iaf.) Men det lär väl ta tid.
Och namnet HP-UX ska troligen behållas.
Huruvida Alpha-processorn hade tillräckligt att tillföra för att berättiga sin existens vet jag inte. Det är ju naturligtvis en kostnadsfråga: är det värt merkostnaden jämfört med att köpa 64-bitarsprocessorer från andra mer fokuserade halvledartillverkare (läs Intel)?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Huruvida Alpha-processorn hade tillräckligt att tillföra för att berättiga sin existens vet jag inte. Det är ju naturligtvis en kostnadsfråga: är det värt merkostnaden jämfört med att köpa 64-bitarsprocessorer från andra mer fokuserade halvledartillverkare (läs Intel)?

...om det nu hade varit en annan tillverkare som anlitades, det vill säga. HP:s arbetsstationer använder PA-RISC (aka HP/PA), som utvecklas och tillverkas av HP själva. Däremot används Itanium till en del av HP:s servrar. Eftersom HP plöjt ner så mycket tid och pengar i fiaskot Itanium väntas PA-RISC pensioneras och ersättas av nyss nämnda arkitektur... kan ju bli lite, hrm, underhållande

Ursprungligen av Alphonze:

Jag misstänker att HP-UX-licenser är svindyra. Även program för HP-UX blir då svindyra. Unix-system är hästlängder stabilare än Windows, men tyvärr blir det mer och mer Windows i cad/fem-miljö pga den billigare hård- och mjukvaran.

Här skulle nog Apple/Mac kunna göra framsteg om de bara vågade...

Verkligen. En bra början vore om de kunde få ATI/nVidia att släppa sina proffskort till macen. Att porta själva programmen till Mac OS X borde inte vara några enorma projekt, men då måste hårdvaran finnas. Läser en del på Architosh och där lobbar de mycket för en sådan utveckling. Apple har börjat så smått att satsa mer mot arkitekter, så varför inte andra ingenjörer?

Ursprungligen av Leftrustle:

Verkligen. En bra början vore om de kunde få ATI/nVidia att släppa sina proffskort till macen. Att porta själva programmen till Mac OS X borde inte vara några enorma projekt, men då måste hårdvaran finnas. Läser en del på Architosh och där lobbar de mycket för en sådan utveckling. Apple har börjat så smått att satsa mer mot arkitekter, så varför inte andra ingenjörer?

Strålande! Min "jättegamla" Workstation C3600, tror jag, kostade i runda slängar 200 papp. :eek: Idag vet jag inte vad en C8000 går på, men en Power Mac med SCSI-kort och 15k-diskar låter faktiskt lite billigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:44

Annars kränger ETA iväg en HP apollo 700 (PA-RISC ???)
Undrar hur många promille av nypriset den har i behåll...
Vi får se nästkommande helg

Är verkligen dom där processorerna lika snabba som Opteron eller G5:or?

Skulle inte en dual (eller varför inte quad) opteron med motsvarande diskar och grafikkort ge ungefär samma prestanda (bättre?) till ett betydligt lägre pris? Alla speciallösningar brukar kosta extra.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 20:11
Ursprungligen av Björnström:

Är verkligen dom där processorerna lika snabba som Opteron eller G5:or?

PA-RISC har alltid varit ruggiga på flyttal (Alpha, normalt kända för flyttalsprestanda, som HP fick med i Compac-affären är inte alls i samma division).
Men utvecklingen rullar ju på så vart det står idag vet jag inte…

Ursprungligen av Björnström:

Är verkligen dom där processorerna lika snabba som Opteron eller G5:or?
Skulle inte en dual (eller varför inte quad) opteron med motsvarande diskar och grafikkort ge ungefär samma prestanda (bättre?) till ett betydligt lägre pris? [...]

Ja, förmodligen! Det verkar nästan som det skulle kunna bli billigare för HP att köpa in Powermacar och kompilera HP-UX för den datorn... Snyggt bygge! Då kanske det blir hippt att bli ingenjör och mekanikkonstruktör igen! (Om de kunde göra CDE lite snyggare bara)

Hippt att bli ingenjör? Hahaha, de dagarna är nog för evigt över.

Nu för tiden är man bara hipp om man är kreativ. Och kreativ är man ju inte som ingenjör, det vet alla

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Nu för tiden är man bara hipp om man är kreativ. Och kreativ är man ju inte som ingenjör, det vet alla

Tro fan man inte verkar kreativ om man har slips och "verkmästarrock" och bara pillar på sin räknesticka / miniräknare.

Kunde bara ingenjörer se ut som folk (långhåriga i luvjackor) och prata om hur det känns att räkna ("-Det verkar ju rätt men det känns så fel") så kan man nog se på andra kontorsjon hur de ser upp till den hippe ingenjören…

Ursprungligen av Leftrustle:

Hippt att bli ingenjör? Hahaha, de dagarna är nog för evigt över.
Nu för tiden är man bara hipp om man är kreativ. Och kreativ är man ju inte som ingenjör, det vet alla

Hehe, har man Ford-pengar att röra sig med så måste man vara fruktansvärt kreativ för att få nåt att funka överhuvudtaget - så du har fetfel!

Går du fortfarande runt med räknesticka? Nya modellen från Dell? Nu i svart och grå plast...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:18
Ursprungligen av Leftrustle:

Går du fortfarande runt med räknesticka?

Helt rätt! Dom runda var bäst (om man bara höll ordning på antalet varv).

Citat:

Nya modellen från Dell? Nu i svart och grå plast...

En räknesticka som med jämna mellanrum kräver tid för sigsjälv… Det vore något det
Kan ge mig fan på att alla nya Dell:ar är utrustade med navel - de verkar ju stanna upp några minuter och vägra göra annat än pilla navelludd lite då och då varge dag…

1
Bevaka tråden