Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie lanserade idag två externa hårddiskar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[CENTER]

[/CENTER]

LaCie lanserade idag två externa hårddiskar

LaCie Ethernet Disk
Hårddisken tillåter mer än 25 användare som har direkt access att lagra och låta backupdata gå genom nätverket samtidigt. Administratörer har möjlighet fullt ut att sköta inställningar för en användare från vilken dator som helst på nätverk genom att använda ett webkonfiguration verktyg och och användare kan komma åt filer via både HTTP och FTP på Mac eller PC (Genom att använda den inbyggda Windows XP programvaran)

Den robusta och slimmade d2 "19 lådan kan bli rackmonterad i ett standard rack och stödjer monitorer som väger så mycket som 18 kilo. Ytterligare utrymme kan läggas till LaCie Ethernet Disk genom LaCie hårddiskar via USB eller Firewire porten. LaCie Ethernet Disk är tillgänglig i följande storlekar: 160GB, 250GB, 500GB och 800GB och det skickas med silikonfötter och fästen om man vill ha den fristående, givetvis ingår ström och Ethernet kablar.

Priserna som anges är: $600 för 160GB, $800 för 250 GB och $1000 för 800GB.

Ni hittar mer information här: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10073

LaCie d2 Serial ATA
LaCie lanserar även en ny linje av externa hårddiskar, deras d2 Serial ATA externa hårddiskar erbjuder hastigheter upp till 1.5Gbps genom att använda 8MB buffert och högfarts disk mekanismer. Dom är paketerade med LaCie Serial ATA (SATA) PCI kort, en SATA PCI adapter och strömförsörjning. Dom nya diskarna har 160GB, 250GB och 400GB och en högfarts hårddisk på 74GB som snurrar i 10000 RPM.

Priserna för dessa är: $270 för 160GB, $340 för 250GB och $550 för 400GB och 74GB-10000RPM för $450.

Ni hittar mer information här: http://www.lacie.com/products/range.htm?id=10007

  • Medlem
  • 2004-10-22 00:06
Citat:

Va? Är den här ny? Och jag som trodde jag funderade på att köpa en sån för en månad sen...

Enligt den webbsajten som Artikelroboten tog den ifrån så är det nya saker.. Men det kan ju hända att även en robot är osmörjad

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-16 12:26

Har någon här erfarenhet av LaCie:s eller andras ethernet-diskar? Är det ett bra alternativ som typ filserver och dylikt? Vad finns det för expansionsmöjligheter? LaCie:s modeller kör ju XP embedded, går det att konfigurera lite hur man vill, eller är man låst? Jag tänker på om man exempelvis skulle kunna installera Apache/PHP på en sån. Den stöder ju anslutning via HTTP, så det verkar lovande?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 12:42
Ursprungligen av skamuel:

Har någon här erfarenhet av LaCie:s eller andras ethernet-diskar? Är det ett bra alternativ som typ filserver och dylikt? Vad finns det för expansionsmöjligheter? LaCie:s modeller kör ju XP embedded, går det att konfigurera lite hur man vill, eller är man låst? Jag tänker på om man exempelvis skulle kunna installera Apache/PHP på en sån. Den stöder ju anslutning via HTTP, så det verkar lovande?

Jag funderar sjäv på en Linksys NSLU2:
http://www.batbox.org/nslu2-linux.html

Under $99, koppla in en extern USB-disk. Linux, så det går att konfigga den fritt, iTunes server etc... Klockren.

  • Medlem
  • 2004-11-16 13:00
Ursprungligen av skamuel:

Har någon här erfarenhet av LaCie:s eller andras ethernet-diskar? Är det ett bra alternativ som typ filserver och dylikt? Vad finns det för expansionsmöjligheter? LaCie:s modeller kör ju XP embedded, går det att konfigurera lite hur man vill, eller är man låst? Jag tänker på om man exempelvis skulle kunna installera Apache/PHP på en sån. Den stöder ju anslutning via HTTP, så det verkar lovande?

Har ingen erfarenhet av dem, men när jag pratade men en polare om att jag funderade på att köpa en sån, erbjöd han sig att bygga en kompakt PC istället till ungefär halva kostnaden och sedan köra den som filserver med Linux på.

Vad jag läste mej till på LaCies hemsida var iallafall att den går att expandera genom att koppla in FireWire-diskar.

Fördelen jfr en PClösning (eller en standalone Mac för den delen) är IMHO att man slipper "stöket" - datorn måste underhållas med jämna mellanrum (service packs etc) och kan drabbas av virus och för den delen rena fel beroende på buggar i operativet. Sen lär PCn vara större också.

En dedikerad lösning som LaCIes ethernetdisk är i mina ögon enklare och kompaktare map på komplexitet och storlek - den funkar rakt av utan att behöva konfigureras, och kan stuvas undan i en garberob eller tom stå framme på skrivbordet. Enkelhet helt enkelt.

Nackdelen är kostnaden, men för mig väger nog fördelen med enkelhet tyngre än kostnaden. Men det är ju bara jag

Detta förutsätter att LaCies pryttel funkar - någon som vet mer om den?

/CX

1
Bevaka tråden