Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iBook-hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, detta är mitt första inlägg här på 99mac, och det är väl inte direkt glada nyheter jag har.

I veckan dog min iBook (2001) efter tre års trogen tjänst. Systemet hade hängt sig efter en vila, och efter en omstart fick jag det fruktade blinkande frågetecknet. Dessutom gav själva hårddisken ifrån sig ett ytterst illavarslande skrapande ljud jag inte hört förut. Apple Hardware Test meddelade att det saknades lagringsenheter. Håhåjaja.

Nå, med hjälp av följande suveräna guide bytte jag ut den defekta 10 GB-disken från Toshiba och satte istället in en 20 GB från Hitachi. Datorn går nu som en klocka igen och är som en liten bonus nästan ljudlös.

Vad som jag vill fråga dock, är om någon känner till en (gärna fri) mjukvara för att rädda data från en död hårddisk. Jag skulle t.om. kunna tänka mig att anlita ett företag till en rimlig avgift (som en studentekonomi klarar av) eftersom jag inte gjort en omfattande backup på över ett halvår.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-14 11:31

Har ingen erfarenhet av att räddar data från en hårddisk men kanske du kan använda dig av verktyget DiskWarrior.

Samma/liknande sak hände för mig. Hårddisken - 60GB Toshiba (tror jag) - på min iBook inköpt i februari dog på liknande sätt. Är för tillfället ner en sväng till Holland för undersökning/utbyte.

Läxa: Skaffa en extern hårddisk och back-upa regelbundet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-14 12:04

I princip så är det nog rätt kört. Min HD uppvisade samma symptom (skrapande, kvillrande ljud, och verkade riktigt död), och den var mer eller mindre bara att kasta (den gick att formatera om, men inte att använda). Får man inte skivan att snurra som den ska så är det svårt att komma åt informationen.

Tack för era svar!

Egentligen, så fort jag hörde det där skrapande ljudet insåg jag att mina data var totalkörda. När man vänder på disken är det något som skramlar på ett ytterst oroväckande sätt. Läsararmen har väl antagligen brakat rätt ner i diskarna och trasat sönder allt av värde...

Nå, jag var iallafall tvungen att fråga nån för att inte gräma mig i efterhand

1
Bevaka tråden