Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare bygga nätverk av sex macar...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-09 21:27

Hej
Ska sätta upp ett nätverk där sex macar ska dela på ett bredband samt en skrivare.
Macarna har nåra år på nacken och har inte airport.
En förutsättning är att alla kör OSX.
Hur gör jag detta enklast?
Är det bäst att skaffa airportkort till dessa, eller ska jag köra nätverkssladd?
Switch eller router?
Helst en billig lösning...
Var tydliga i era svar för jag är rätt trög... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 21:59
Ursprungligen av moog:

Hej
Ska sätta upp ett nätverk där sex macar ska dela på ett bredband samt en skrivare.
Macarna har nåra år på nacken och har inte airport.
En förutsättning är att alla kör OSX.
Hur gör jag detta enklast?
Är det bäst att skaffa airportkort till dessa, eller ska jag köra nätverkssladd?
Switch eller router?
Helst en billig lösning...
Var tydliga i era svar för jag är rätt trög... :rolleyes:

Hej, jag tycker inte du ska slösa pengar på att köpa airportkort till dessa maskiner, det kan bli ganska dyrt. Om du kan tänka dig att ha en maskin igång hela tiden så kan du sätta två nätverkskort i den. Koppla bredbandet till ena kortet och det andra till en switch/hubb. Koppla de andra macarna i switchen/hubben. Skrivaren ansluter du i macen med dubbla nätverkskort. Alla dessa prylar kan du köpa hos valfri pc hanladre eller clas ohlson typ, det är inga specialgrejer. Till sist går du in i systeminstllningar-fildelning på macen med dubbla nätverkskort och slår på internetdelning och skrivardelning.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-10 14:15

Vill du slippa ha en dator igang jämt kan du även köpa en dedikerad router. De finns att fa tag i fran ungefär 400:-, fast da far du antagligen bara en med fyra portar att koppla in datorer pa. Du vill antagligen ha en router med atta portar (brukar inte finnas mellanting). Därtill behöver du även raka nätverkskablar, en till varje dator, lagom lang. Allt finns hos Classe och liknande butiker, men är du lite osäker ga till vilken PC-butik som helst. Det är precis samma som pa PC.

Förresten har alla Macar inbyggt (vanligt Ethernet, RJ45, som kontakter pa telefoner fast bredare) nätverkskort? Om inte, sa är det ett problem. Du maste da skaffa nagon form av nätverkskort och installera. Här är det troligare problem med hardvara, sa isafall far nagon annan ge tips.

Det vore bra att veta vad det är för maskiner för att kunna göra en helt riktig bedömning, men om vi utgår ifrån att det är sex stationära datorer som alla är "vanliga" macar typ iMac så är det smidigaste om avståndet tillåter att använda kabel. Om det är långa avstånd är trådlöst definitivt ett sätt att slippa lägga jobb på kabeldragning, men då måste du vara mer specifik för att kunna få tips.

När det gäller internetuppkopplingen utgår jag ifrån att du idag har en bredbandsuppkoppling som redan fungerar till en dator. Då är det bästa att köpa en router till detta och ev. switch beroende på hur datorerna står rent fysiskt. Här får du gärna fylla i med mer information.

När det gäller skrivaren är det viktigt att veta vad det är för skrivare.

  • Medlem
  • 2004-11-11 20:40

Det är fem macar, tre powerbook och två power mac G4 533. Skrivaren är en Epson Stylus Photo 2100.

En Epson kan inte kopplas direkt till nätverket utan måste sitta kopplad via en dator som måste vara på för att det ska gå att skriva ut. Därmed kommer en dator att stå som server (iaf mer eller mindre). Om man vill kan man använda samma dator för att dela ut internetuppkopplingen. Detta är den billigaste lösningen (bara ett extra nätverkskort behövs utöver kablar och ev. switchar), men det innebär att man måste ha den datorn på också för att komma ut på internet.

Om man inte har väldigt ont om pengar skulle jag iställer rekommendera att lägga pengar på en bredbandsdelare som kostar från ca 400:-. Vill man ha powerbookarna trådlöst (vilket kan vara mycket trevligt om man inte bara sitter vid samma skrivbord med dem hela tiden) kan man redan nu köpa en bredbansdelare som har trådlösa funktioner och sedan köpa till AirPortkort efterhand som man får pengar till det. Det kostar betydligt mycket extra att köpa till det i efterhand.

Även till skrivaren ska man kunna hitta en liten dosa att koppla till och som fungerar som printserver så att man slipper ha datorn som skrivaren är kopplad till igång hela tiden. Har också gått ner i pris på sistone och kan finnas inbyggt i vissa bredbandsdelare.

I övrigt kablar och ev. switchar efter behov...

Får man fråga vad installationen skall användas till?

  • Medlem
  • 2004-11-12 18:20

Datorerna ska användas som individuella stand alone datorer, men dela på internet uppkoppling samt skrivare. Det finns alltså inget behov av fildelning sins emellan...

...Kanske jag borde skrivit från början... :rolleyes:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-13 11:59

Enklast är väl att köpa en sk. bredbandsrouter av lite bättre kvalité (läs: ej D-Link) och sedan haka på alla datorer på den.
Vill du sedan inte ha skrivaren knuten till en specifik dator (som du iofs kan dela ut den ifrån) så finns det ju små skrivarservrar att köpa.

1
Bevaka tråden