• Medlem
  • 2004-11-07 21:14

Hej!

Jag bor i Mölnlycke och är Macanvändare sedan slutet på 80-talet. Min första kontakt med Mac var när min professor på Chalmers skaffat en 128k Mac och börjat diskutera diskettkopiering, sektorer mm. När en person som aldrig tidigare rört en dator plötsligt visar en otrolig entusiasm förstod jag att detta måste vara något alldeles speciellt. Hans kollega som köpt en IBM PC läste mest bruksanvisningen.

På jobbet hade vi ett nätverk med ett ganska stort antal Macar i nätverk med Sunstationer. Tyvärr tvingades Macarna bort under 90-talet men innan dess lyckades vi ordna med en Hem-Mac genom att förhandla till oss bra priser med vår Mac-leverantör. Jag valde en LC med 13" skärm. Sedan dess har jag haft Performa 6200, iMac DV och nu en G5'a. G5'an är en Hem-Mac. Under året har jag lobbat för att min arbetsgivare skall erbjuda Mac och det lyckades faktiskt. På försommaren kom ett erbjudande med Mac vid sidan av de vanliga PC-erbjudandena.

Vid sidan av Mac har vi en PC med XP som ger en nyttig kontakt med administration av PC på hemmanivå. Båda maskinerna är uppsatta som fleranvändarsystem med en administratör. Tyvärr är det väl så att det enda jag gör med PC'n är att ta bort virus och spyware efter det att andra familjemedlemmar surfat runt. Efter det att vi fått OS X känns det som att jag fått ganska många argument för att välja bort PC över huvud taget i fortsättningen! Speciellt nu när det inte spelas så mycket här hemma på PC längre.

Jag ser fram emot att använda min G5'a både som Mac och som Unix-station. På jobbet kör jag Solaris och XP i två olika burkar. Hemma har jag Mac och Unix i samma burk, helt suveränt.

M v h
Petah