Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-04 11:10

Hej alla.

Jag har en PB 15" 1.5 ghz / 2 månader gammal som inte håller längre än 2 timmar!
Är det normalt? Hur länge skall den hålla?
Har precis avslutat samtal med Supporten och de skickar nytt batteri, men hur länge batteri skall hålla vägrade killen svara på!

/Dragan

Svårt att säga hur länge det håller. Ladda ner Xbattery från versiontracker och mät kapaciteten. Jag har ett 6600mAh-batteri i min Pismo, det är tre månader gammalt och håller i fyra timmar. Ungefär lika länge som när det var nytt.

Du kan konditionera batteriet genom att ladda det i inte mindre än 12 timmar, och sedan ladda ur det. Repetera detta fem gånger om det inte ger resultat första gången.

För alla litiumjonbatterier gäller att de kan laddas flera hundra så kallade laddningscykler innan det är "slut". En laddningscykel är antingen en full laddning (0-100%), men kan lika gärna vara 2 laddningar om 50%. Du behöver alltså inte tänka på att ladda ur batteriet fullt innan du laddar igen, det ökar inte livslängden, och det motsatta förkortar den inte heller.
Kanske har du laddat det 600 gånger? Kanske inte?
Om batteriet sitter i hela tiden, när AC-adaptern är ansluten, kan det bli varmt, och då slits det mer.

Hur har du använt batteriet? Laddningar? Förvaring?

Jo, just det. Om du använder en laddningscykel varje dag, håller batteriet i upp emot två år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-04 16:56
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Svårt att säga hur länge det håller. Ladda ner Xbattery från versiontracker och mät kapaciteten. Jag har ett 6600mAh-batteri i min Pismo, det är tre månader gammalt och håller i fyra timmar. Ungefär lika länge som när det var nytt.

Du kan konditionera batteriet genom att ladda det i inte mindre än 12 timmar, och sedan ladda ur det. Repetera detta fem gånger om det inte ger resultat första gången.

För alla litiumjonbatterier gäller att de kan laddas flera hundra så kallade laddningscykler innan det är "slut". En laddningscykel är antingen en full laddning (0-100%), men kan lika gärna vara 2 laddningar om 50%. Du behöver alltså inte tänka på att ladda ur batteriet fullt innan du laddar igen, det ökar inte livslängden, och det motsatta förkortar den inte heller.
Kanske har du laddat det 600 gånger? Kanske inte?
Om batteriet sitter i hela tiden, när AC-adaptern är ansluten, kan det bli varmt, och då slits det mer.

Hur har du använt batteriet? Laddningar? Förvaring?

Jag kanske förklarde det fel.
Jag undrar altså hur lägre ett helt nytt och kalibrerat battri skall hålla, hur många timmar altså?
Min tjej har en iBook 14" som håller nästan 5 timmar medan min dator PB 15" 1.5 ghz som bäst håller 2 timmar!

/Dragan

Det beror på batteriets kapacitet delat på hur stor effektförbrukningen är. Räkna ut hur stor effekt alla komponenter drar, och dela det med kapaciteten, så får du reda på hur många timmar batteriet räcker.

Sen varierar det beroende på skärmens ljusstyrka och om du använder HD/DVD flitigt.

Edit: Sen drar ju en powerbook alltid mer än en iBook, då den har mer processorkraft och allmänt är snabbare. Då går det mer ström.

1
Bevaka tråden