Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 spanning till TV = B/W

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 19:06

Hej!
Jag har nyss fått min iMac G5 och installerade nyss screen spanning-hacket för att kunna ha TV:n som en extra bildskärm. Det funkar fint, jag kan ha hög upplösning på min iMac och 1024x768 på TV:n. Problemet är bara att TV:n är svartvit.

Min uppkoppling är som följande:
iMac-videoadaptern-S-VHSkabel-scartadapter-video-antenn/RF-signal in till TV:n.

Var nånstans kan felet ligga tro?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-02 19:20

S-VHS Kabeln troligtvis! du kan ju kolla om du spelar in på videon om det blir svarvitt.
Använd en RCA kabel istället kvaliten på Videon +Vanlig TV är ändå så dålig så du ser inte skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 19:23

Kabeln är visserligen 10 meter, men varför skulle kabeln göra det svartvitt? Det låter grymt märkligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 19:38

Det blir gärna svartvitt om apparaten (i det här fallet videon) inte klarar S-Video, scartadaptern "lurar" bara in S-videosignalen i videon som inte riktigt kan ta emot den. Kör du med RCA så fixar typ alla apparater det, även äldre.

Det finns säkert någon som kan förklara detta bra rent tekniskt med att S-Videosignalen är uppdelad i en färg-signal och en ljus-signal (luminicens-signal?) och videon tar bara ljussignalen och färgerna försvinner, medan RCA är compositsignal (alla färger kombinerade).

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-02 20:03

Detta problem har varit uppe många gånger kanske finns lösningen för dig där kolla:
här
här
och här.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 20:12

Jaha... prövade med komposit istället. Funkade fint. Alltså löder jag ihop en egen kabel istället

1
Bevaka tråden