Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snacka med en IR enhet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:48

Är det någon utvecklare som har plockat in data från en yttre enhet via IR-överföring med hjälp av en USB-till-IR enhet?

Finns det någon USB-till-IR adapter som fungerar med Macen, och i så fall vilken?

Vilken utvecklingsmiljö har ni då använt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 13:59

Det listas lite IRda-grunkor på made4mac.
Om du kollar på ADC så finns det lite .h och .c -filer för IRda (och antagligen mer om man letar )

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 15:38
Ursprungligen av Pär:

Det listas lite IRda-grunkor på made4mac.
Om du kollar på ADC så finns det lite .h och .c -filer för IRda (och antagligen mer om man letar )

Tack för din info Pär.

Jag ställer frågan igen, med förhoppning att någon mer kanske kan svara...

Jag undrar om det är någon som har implementerat någon kod som snackar med en IR-enhet, och då allra helst med OBEX?

Tacksam för svar!

//Mellberg

Ursprungligen av mellberg:

Tack för din info Pär.

Jag ställer frågan igen, med förhoppning att någon mer kanske kan svara...

Jag undrar om det är någon som har implementerat någon kod som snackar med en IR-enhet, och då allra helst med OBEX?

Tacksam för svar!

//Mellberg

De erfarenheterna jag har med IR är på PC och då har jag helt enkelt öppnat en seriell anslutning. OBEX känner jag inte till. Vad ska du använda det till? Seriell komunikation över IR är ganska enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 12:45
Ursprungligen av fixarfrasse:

De erfarenheterna jag har med IR är på PC och då har jag helt enkelt öppnat en seriell anslutning. OBEX känner jag inte till. Vad ska du använda det till? Seriell komunikation över IR är ganska enkelt.

Jag är själv inte så insatt i det hela, men som jag förstått det hela så är OBEX ett överliggande protokoll som möjliggör att datorer, tlefoner, handdatorer mm kan skicka filer/data till varann på ett standaliserat sätt.

Seriell komunikation över IR är, säkerligen som du säger, ganska enkel, men vårt största problem är att det verkar inte finnas speciellt mycket stöd för hantering av IR-enheter i OS X. Dessutom så verkar det vara ganska svårt att få tag på USB-till-IR-adaptrar...

Nu är jag inte ansvarig för detta projekt, och dessutom så blev vårt svar till vår kund att vi inte vill ta fram mjukvaran för mac, utan endast för windows 95-XP.

Jag var bara rådfrågad i projektet om mac, eftersom jag är en av få mac-användare här på bygget.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 12:52

Vad var det för fel på de kodsnuttar för IRda som fanns på ADC?
(Eller OBEX-snuttarna för den delen)

På made4mac hittar du ett adaptrar, någon av dessa borde ha representant i sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 13:44
Ursprungligen av Pär:

Vad var det för fel på de kodsnuttar för IRda som fanns på ADC?
(Eller OBEX-snuttarna för den delen)

På made4mac hittar du ett adaptrar, någon av dessa borde ha representant i sverige.

Som sagt jag är inte deltagare i vårt projekt, så jag har inte skött all kontakt själv, med vad jag förstått så hade en, alternativt två, tillverkare av adaptrar som vi fann på made4mac slutat tillverka dem. Vi hittade dessutom en Belkin adapter på macoteket, men ett kort samtal till Belkin visade att de ej hade drivrutiner för mac, och hade slutat marknadsföra dem för mac.

Vårt projekt inbegriper både mjukvara och hårdvara, och vi vill ju kunna vara säkra på att vi kan få tag på adaptrar under flera år framöver, men då stödet i Mac OS X och tillgången på adaptrar ser så dystert ut så backade de ifrån mac.

Jag hade annars gärna sett att vi utvecklade vår app för mac-platformen...

1
Bevaka tråden