Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac har förändrats

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-10-30 19:19
Ursprungligen av Björnström:

Många forum "kraschar" när dom blir för stora.

Tycker tyvärr att det finns tendenser åt det hållet, (om du inte menar rent tekniskt förstås). Känns lite grand som det har avtagit med "ny" kunskap i forumet.
Mycket av det jag kan/vet om Mac har jag ju lärt mig genom att läsa om andras problem, men det har börjat bli svårt att hänga med bland alla nya trådar, som ju allt för ofta tar upp problem som diskuterats flera gånger om redan.

Det här är ju ingen kritik mot er som jobbar med 99Mac, snarare tvärtom. "Problemet" är ju att forumet är "för bra" och lockar till sig massa nya medlemmar! Hoppas ni härdar ut och inte tröttnar!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-30 22:32

Har inte läst hela tråden, men tycker så här: 90% av inläggen är bullshit. 90% av trådarna spårar ur efter 5 till 6 inlägg. 90% av 99Mac är totalt nonsens. Jag tror många håller med mig. MEN, 10% ÄR MYCKET BRA. Hur går vi vidare?

Ursprungligen av Wire:

Har inte läst hela tråden, men tycker så här: 90% av inläggen är bullshit. 90% av trådarna spårar ur efter 5 till 6 inlägg. 90% av 99Mac är totalt nonsens. Jag tror många håller med mig. MEN, 10% ÄR MYCKET BRA. Hur går vi vidare?

Jag vet inte om siffrorna är så höga men allt går att förbättra. Jag tror det är bra att agera nu med tanke på utvecklingen i antal nya medlemmar.

Wire-- vi uppskattar all feedback-- men du säger emot dig själv genom att inte vara konstruktiv med kritiken i ditt inlägg. Tänk länge och väl, hur tror du att vi kan förbättra forumet?

  • Medlem
  • 2004-10-31 12:51

En sak som jag saknar i forumet som finns på många andra forum är att folk märker ut när de fått hjälp. Borde finnas en knapp där man kan trycka på när man anser att man fått tillräckligt med hjälp. Då markeras detta på något bra sätt i exempelvis rubriken. Fungerar ju iofs bara om inlägget är en fråga, men det skulle ändå vara bra anser jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-31 13:03

Jag måste säga att de allra . allra flesta frågor jag ställt här har jag fått ngra bra svar på - det är ett gott betyg tycker jag! Om fler tycker så - är det ett bra ställe...

Man lär sig ju dessutom rätt fort vilka som är ordbajsare eller riktigt riktig bra på olika saker.. utöver de riktig bra så finns ju dessutom en hel del som verkligen vill hjälpa - de med uppskattas

Tycker jag i alla fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-31 13:04

Odins inlägg med utmärka nä rman är nöjd med svar e bra den med! jag brukar avsluta de fråfgetrådar jag öppnat med ett tack. Bätre med både och!

Jag tänkte bara nämna att den "sociala sinuskurvan" är mycket intressant att följa. Det verkar som om det finns ett kollektivt "humör" som naturligt svänger upp och ner. Så har det faktiskt varit sedan starten.

Ibland tycker alla att det är jättekul och ibland känns det tråkigare - det verkar svänga i samma takt som Apple lanserar nya grejer ungefär

Antagligen helt naturligt när kärnämnet är så fokuserat kring vad ett företag utvecklar och presenterar.

  • Medlem
  • 2004-10-31 20:38

Jag tror att det kan vara en poäng att kräva av folk att de postar trådar med begripliga ubriker, i alla fall om det är en konkret fråga. Då är det troligare att man ger den en chans som läsare och potentiell hjälpare. Rubriker som "iBook problem" sållar man bort rätt snabbt, medan "Seg uppstart efter nytt minne i iBook" lockar mer till läsning. Jag tycker kanske att det är upp till modertatorerna att stöta på lite oftare.
Man skulle kunna ha en funktion där moderatorn bara klickar på en knapp som gömmer tråden och automatiskt skickar ett mail till skaparen med en uppmaning och kort instruktion om att förtydliga rubriken. Tråden skulle då bli synlig först när rubriken är ändrad. Minimalt jobb för moderatorerna och många fler vettiga rubriker.

(Är det tekniskt möjligt? Inte en aning... )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-31 20:44

Ngn i moderator -ställning - en som kan döpa trådar kanske skule vilja hjälpa till med de trådnana som är tokiga/fel - då inte alla här är duktiga på språk (troligtvis duktigare på datorer) eller journalistiskt utbildade.. ja sånna som skriver då...

Skriver man folk på näsan att deras trådnamn e dåliga så kanske de aldrig kommer åter alternativt aldrig skriver mer... bättre att hjälpa med sin kunskap än stjälpa... en reflektion från mig som gäst här....

Ursprungligen av fjellis:

Ngn i moderator -ställning - en som kan döpa trådar kanske skule vilja hjälpa till med de trådnana som är tokiga/fel - då inte alla här är duktiga på språk [..] Skriver man folk på näsan att deras trådnamn e dåliga så kanske de aldrig kommer åter [..]

Jag döper om de trådar som har otydliga rubriker i takt med att jag ser dem. Dock bör vi som sagt öka antalet moderatorer. Mycket av moderatorernas arbete är totalt osynligt (och så bör det också vara). Barons förslag med en knapp som uppmanar trådskaparen att döpa om rubriken ser jag tyvärr inte som realistisk i dagsläget, men jag kommer fortsätta döpa om till bästa egna förmåga tills vidare.

  • Medlem
  • 2004-10-31 22:51
Ursprungligen av Mats Björnström:

Barons förslag med en knapp som uppmanar trådskaparen att döpa om rubriken ser jag tyvärr inte som realistisk i dagsläget, men jag kommer fortsätta döpa om till bästa egna förmåga tills vidare.

Realistisk ur ett praktiskt eller önskvärt perspektiv?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-31 20:50

Ähh ser så ”hårt” ut när jag läser det - det är bara väl menat... folk e inte vana att sklriva... och tänka hur deras trådnamn uppfattas.. bara att hjälpa vore bra... sträck ut handen...

  • Medlem
  • 2004-10-31 20:59

jag menar inte att man ska döma ut dåliga trådar, utan be den som skriver att åtminståne försöka sätta rubriker som verkligen beskriver problemet.

Några trådar aktiva just nu med bra rubriker:
Läsa från databas med JavaScript?
Hur fildelar man flera hårddiskar via Windows-fildelning (SMB) i Mac OS X?
Törs man köpa begagnad cinema display?
Kan OS9 läsa fat32?

Mindre lyckade rubriker:
Com Hem.
iTunes i XP
Extra minne
Svårt med Windows....

Jag märker nu att många trårdar faktiskt har bra rubriker. Men ändå. Avsikten med knappen var att det skulle avlasta moderatorerna så mycket som möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-31 21:09
Ursprungligen av Baron:

jag menar inte att man ska döma ut dåliga trådar, utan be den som skriver att åtminståne försöka sätta rubriker som verkligen beskriver problemet.

Några trådar aktiva just nu med bra rubriker:
Läsa från databas med JavaScript?
Hur fildelar man flera hårddiskar via Windows-fildelning (SMB) i Mac OS X?
Törs man köpa begagnad cinema display?
Kan OS9 läsa fat32?

Mindre lyckade rubriker:
Com Hem.
iTunes i XP
Extra minne
Svårt med Windows....

Jag märker nu att många trårdar faktiskt har bra rubriker. Men ändå. Avsikten med knappen var att det skulle avlasta moderatorerna så mycket som möjligt.

Håller med ang bra o dåliga... men är man stolt utvald moderator så får man ta sitt ansvar tycker jag....

Jag håller med inläggets skapare. Av någon anledning så har jag inte lika stor lust att besöka 99mac längre sen uppdateringen.

Ursprungligen av thevil:

Men vad har gjort 99mac tråkigare?

Jag har faktiskt ingen aning. Antar väl att jag har lust att gå vidare och prata om något annat på internet...

Fler moderatorer - mycket välkommet.

Jag tror att man bör ha ungefär 0,5% moderatorer relativt medlemsantalet - dvs cirka 40st här på 99mac.

Mest praktiskt; det kräver kodande och en person som utför det. Hela systemet med att placera diskussioner i kö tills de godkänts av moderator, med inbyggda internmeddelanden som skickas till användaren kan vara flera dagars eller veckors jobb om det är ens är något vi har kapacitet att göra. Sedan vet jag att jag själv som medlem inte skulle uppskattat anmärkningar av moderatorerna för något så "trivialt" som rubrikbyggnad. Det är säkert genomförbart, men jag vet att vi har mycket viktigare saker att lägga tid och pengar på. Eventuella fler inlägg i denna diskussion tas i annan tråd.

  • Medlem
  • 2004-10-31 23:29
Ursprungligen av Mats Björnström:

Eventuella fler inlägg i denna diskussion tas i annan tråd.

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=443368#post443368

Vi har haft ovanligt många besökare & inloggade den senaste tiden (slog rekord i inlägg och inloggade medlemmar den 29:e Oktober) så jag påstår att den allmänna trenden är helt ok.

Det är ganska nyttigt att ta en paus ifrån forumlivet lite då och då. Jag var knappt inloggad på två månader i somras och det kändes faktiskt skönt. Det kan bli ganska intensivt periodvis för mig.

Ett alternativ är ju att vi skapar fler användargrupper (det kallas så) där nya medlemmar är begränsade till vissa forum under en viss tidsperiod.

En slags prövotid skulle man kunna säga. På så sätt hamnar nybörjarfrågorna på ett ställe iallafall.

Ursprungligen av Björnström:

Ett alternativ är ju att vi skapar fler användargrupper (det kallas så) där nya medlemmar är begränsade till vissa forum under en viss tidsperiod.

En slags prövotid skulle man kunna säga. På så sätt hamnar nybörjarfrågorna på ett ställe iallafall.

Är inte det ganska opraktiskt att anta att alla nya användare är ovana vid Mac?

Och sedan tror jag inte att det gör så stor skillnad eftersom det knappast kan vara begränsat till mer än en kort tidsperiod.

I så fall kan man ju hellre ha ett system där man måste ha skrivit ett visst antal inlägg för att få tillgång till att skriva i hela 99mac, men det riskerar att uppmuntra till meningslösa inlägg bara för att få fler.

En sak som slog mig när jag läste vidare idag är hur många av diskussionerna som handlar om folk som vill ha hjälp inför att köpa dator. Av någon anledning skrivs de diskussionerna inte i Köptips. Kanske man skulle ha ett separat forum för de diskussionerna, så att de som vill kan hoppa över dem. (Att göra så med presentationerna var en bra idé.)

Jag har skapat en text ovanför rubrikrutan när man skapar nya diskussioner:

"Observera att rubriken MÅSTE vara tydlig, rättstavad
och skall kort förklara innehållet i diskussionen.
Kom ihåg att diskutera i rätt forum och
att starta identiska trådar i flera forum är inte tillåtet.

Tips! Gör en sökning innan du startar en
ny diskussion. Ämnet har kanske diskuterats tidigare?"

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 14:18

Ok, ideer på förbättringar.

En lista med de vanligaste frågorna med korrekta svar. Denna lista anser jag skall vara lätttillgängligt på sidan så att det är naturligt att kolla där först. Då kommer förhoppningsvis frågorna som dyker upp igen och igen att reduceras så att fokuseringen riktas på att höja standarden och inte älta samma saker till döds vilket bara tråkar ut.

Någoting annat vore att stänga trådar när en lösning har hittats. Det finns ingen anledning att återuppfinna hjulet om och om igen. Har problemet lösts så är det löst.
Denna tråd skall sedan flyttas till en lista med lösta problem. Dessa lösningar skall sedan enbart ha en link till en moderator ifall man hittat en bättre eller smartare sätt så att lösningen kan uppdateras.
Det vore förtroendeingivande om jag direkt visste att allt som fanns i en viss specifik lista vars lösningar var testade och fungerande.
Återigen när man söker på problem borde man först referera till denna lista då man kan vara säker på att en lösning hittats och blivit utförligt föklarad. Jag tror detta i slutändan skulle underlätta för moderatorerna också.

Med föregående upplägg kunde "Karma" introduceras på ett bra och fungerande sätt. Kanske skulle det vara upp till moderatorerna att utdela "Karma" beroende på hur många lösningar en medlem försett andra med.

Dela upp inläggen i minst två kategorier "Frågor" och "Inlägg" med färgkodning eller liknande(alternativt olika forum) för att underlätta överskådligheten när man läser "Nya eller Dagens Inlägg". Det kan inte vara för mycket begärt att medlemmar specificerar vilken kategori deras inlägg tillhör.

En påminnelse via email till de som ställt en fråga om att skriva in om ett svar fungerat eller inte kanske inte är helt uppskattat men det skulle succesivt höja stämmningen anser jag.
Bryr du dig inte om att visa människor respekt som hjälpt dig så skall du inte heller ha någon tillbaka. Efter fem inlägg utan att svara skall dessa konton stängas ner.

I och med att intresset för macar stigit så har också en hel del inlägg skapats av människor som är nyfikna på macar. Jag tror de flesta av oss har sett en stigande trend i frågor som gäller "Vad skall jag köpa", "Vilket är bäst" och "Vill ha goda råd".
Det vore en bra ide om det fanns bra instruktiva jämförelser vad det vad det gäller prestanda och tekniska specifikationer dit medlemmar kunde bli hänvisade.
I mångt och mycket är dessa frågor beroende på vad maskinerna skall användas till så ett kvickt referat som säger något i stil med "Använder du oftast Office och surfar lite grann, kanske laddar över lite foton och lyssnar på musik är detta maskinen för dig".

Kanske vore det ide att vända på det och ha en lista beroende på användnings område(typ design, musik eller surf maskin). Om det inte finns tillräckliga resurser för att göra dessa tester så är jag säker på att de kan linkas till andra websidor och sedan enbart skapa ett sammandraget referat med 99macs egna råd och tips.

Vad det gäller att betala för 99mac är jag helt för det men jag anser inte att det som i nuvarande läget skall ske på ideel basis (som det nästan är i nuläget). Det finns inget fel i att skapa en nivå högre upp på 99mac som man betalar för och där nivån vad det gäller diskussionerna är mer avancerade. Personligen tror att det finns medlemmar som gladeligen skulle betala för att slippa filtrera ut det som är viktigt och intressant i "dagens inlägg" i förmån för att betala en liten slant. Jag sätter kvalitet före kvantitet i denna frågan.
Rent generellt sätt tror jag också att de som betalar vill ha valuta för pengarna och har ett större intresse i diskussionerna och följer dem och de riktlinjer som forumet satt upp bättre. De lösningar på problem som fixats på den högre nivån hamnar sedan i den lista på lösta problem som jag tidigare nämnde så att alla medlemmar kan ta del av dem oavsett om man är betalande eller icke.

Som sagt vad, 99mac är oerhört bra som det är och jag vill att det forstsätter så.
Om jag tråkat ut någon till döds var det inte meningen, du skulle slutat läsa för länge sedan.

Tobias

Senast redigerat 2004-11-01 14:54

Inte blir vi uttråkade, det är utmärkt med långa genomtänkta inlägg, Tobias. Idén med att samla vanliga problem och dess lösningar har diskuterats förut utan att vi riktigt löst det bra hittills. Jag är dock inte säker på att låsa trådar är den optimala lösningen, ibland kan folk ha varianter på ett problem och då är det bättre att det hamnar i samma tråd än i en ny.

En tanke, men detta kräver stort engagemant, är att när ett problem definierats som vanligt och återkommande så ska någon skriva en tråd om detta problem. Denna tråd ska innehålla en beskrivning av problemet och en lösning samt länka till aktuella trådar (eller varför inte inlägg - ibland är trådarna långa). Sen låser man den tråden och lägger den i ett "Vanliga frågor och problem"-forum.

Ett exempel skulle vara problemet med svart skärm på iBook. Man gör en tråd som heter något i stil med "Problem med svart skärm på iBook" och i den tråden kan man ha en kort beskrivning av problemet och länkar trådar ungefär som jag gjorde i det här inlägget.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 18:53
Ursprungligen av Adrian B:

Inte blir vi uttråkade, det är utmärkt med långa genomtänkta inlägg, Tobias. Idén med att samla vanliga problem och dess lösningar har diskuterats förut utan att vi riktigt löst det bra hittills. Jag är dock inte säker på att låsa trådar är den optimala lösningen, ibland kan folk ha varianter på ett problem och då är det bättre att det hamnar i samma tråd än i en ny.

En tanke, men detta kräver stort engagemant, är att när ett problem definierats som vanligt och återkommande så ska någon skriva en tråd om detta problem. Denna tråd ska innehålla en beskrivning av problemet och en lösning samt länka till aktuella trådar (eller varför inte inlägg - ibland är trådarna långa). Sen låser man den tråden och lägger den i ett "Vanliga frågor och problem"-forum.

Ett exempel skulle vara problemet med svart skärm på iBook. Man gör en tråd som heter något i stil med "Problem med svart skärm på iBook" och i den tråden kan man ha en kort beskrivning av problemet och länkar trådar ungefär som jag gjorde i det här inlägget.

Iden med att samla trådar är en god ide. Ger bra översikt och omedelbar tillgång till information utan att behäva göra ännu en sökning.

Vad jag menade med att låsa trådarna var om möjligt kategorisera ämnen och låsa dem de antingen slutat utvecklas eller när en lösning har dykt upp.
Med låsta menar jag till exempel vad du beskrev med att bunta ihop olika trådar under en rubrik och sedan låsa rubriken och tråden. Subtrådarna kan man ju fortfarande utvecklas individuellt men själva lösnings tråden är låst och förpassad till "De lösta problemens forum".
På detta vis kunde forumen raffineras upp utan att något försvinner.

  • Medlem
  • 2004-11-01 20:12
Ursprungligen av Tobias:

Med låsta menar jag till exempel vad du beskrev med att bunta ihop olika trådar under en rubrik och sedan låsa rubriken och tråden. Subtrådarna kan man ju fortfarande utvecklas individuellt men själva lösnings tråden är låst och förpassad till "De lösta problemens forum".
På detta vis kunde forumen raffineras upp utan att något försvinner.

Jag tycker nog inte att den idén är så bra. Ofta kommer det fram en alternativ lösning senare och ofta är problemet löst bara för vissa förutsättningar. Hellre att man är hårdare med modereringen i trådar som inte är av diskussionsnatur och silar snacket.

Bevaka tråden