Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT-skärm med _låg_ upplösning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En god vän är ute efter en ny skärm att ha som komplement till sin iBook 14".
Åldern börjar göra sig påminnd genom att han, till skillnad från mig, inte vill ha högsta tänkbara upplösning på skärmen. Tvärt om skulle man kunna säga.

Frågan är nu: vet någon om det finns 16-17" TFT-skärmar med maximal (optimal) upplösning på 1024*768 punkter? De flesta verkar ha 1280*1024... Och 15" är för litet. Bara en tums skillnad mot iBooken....
Att köra i en upplösning under maximal brukar ju allt som oftast innebära en ganska påtagligt sämre skärpa bland annat.

Tacksam för tips.

Benq FP791

samt

NEC AccuSync LCD71VM Black

Är de enda runt 17" som fixar den upplösningen om mitt databas stämmer.

LG har en skärm på 23"
LG L2323T
Fast den är dyr!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-23 02:55

Annars kan du ju installera Sceen Spanning Doctor på din iBook, så kan du köra vilken upplösning du vill på externa skärmar, och dessutom få utökat skrivbord och slippa vara tvungen att spegla iBookens inbyggda skärm.

Ursprungligen av xevve:

Annars kan du ju installera Sceen Spanning Doctor på din iBook, så kan du köra vilken upplösning du vill på externa skärmar, och dessutom få utökat skrivbord och slippa vara tvungen att spegla iBookens inbyggda skärm.

Läs första inlägget igen!

Ditt tips hjälper inte då det gäller en TFT-skärm. Om man kör en TFT på "fel" upplösning blir de kass bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-23 04:32
Ursprungligen av ill_chrill:

Läs första inlägget igen!

Ditt tips hjälper inte då det gäller en TFT-skärm. Om man kör en TFT på "fel" upplösning blir de kass bild.

Aha, missade att personen i fråga VILLE köra 1024x768.

Ursprungligen av pizzabudet:

Benq FP791

samt

NEC AccuSync LCD71VM Black

Är de enda runt 17" som fixar den upplösningen om mitt databas stämmer.

LG har en skärm på 23"
LG L2323T
Fast den är dyr!

Jag har kollat upp alla dessa (utom 23":aren), och båda kör 1280*1024 precis som alla andra 17" LCD.....k

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-23 11:36

www.olorin.se

kolla in Frontline serien. 18" 1024x768

Ursprungligen av molia:

www.olorin.se

kolla in Frontline serien. 18" 1024x768

Now we're talking....
Någon aning om var man köper dessa och vad de kostar? Gissar att det inte är det lägre prissegmentet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-23 12:06

Nu kanske det är tvärtom mot vad du tänkt dig, men vad jag förstått ska skalningen för det mesta bli ganska bra om man använder en skärm med 1600x1200, och upplösningen 800x600, eftersom pixlarna "går jämt upp". Fast en sådan skärm är ganska dyr, och att köra 800x600 blir kanske lite väl inzoomat...

Ursprungligen av TERdON:

Nu kanske det är tvärtom mot vad du tänkt dig, men vad jag förstått ska skalningen för det mesta bli ganska bra om man använder en skärm med 1600x1200, och upplösningen 800x600, eftersom pixlarna "går jämt upp". Fast en sådan skärm är ganska dyr, och att köra 800x600 blir kanske lite väl inzoomat...

Ja 800*600 är i praktiken oanvändbart med OS X. Och en 2048*1536 blir lite dyrt....

Tanken är att skrivbordet ska ha samma format som internt på iBooken också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-23 19:27

Ring kontoret i Kungsbacka, de borde veta var dom har sina återförsäljare http://www.olorin.se/index2.php?page=54&lang=1 (jag vet inte, jag säljer inte dessa)

Ägaren är den som en gång i tiden startade Gandalf Data i Malmö. Den som kan sin saga om ringen ser ett samband.

1
Bevaka tråden