Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook: Trackpaden känslig för fukt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 14:16

Hej!

Har nyligen skaffat en ny iBook. Enda grejen som jag retar mig på är att trackpaden (styrplattan) är väldigt känslig för fukt (läs svett).

Efter en stunds användande blir trackpaden svårare att använda, mindre responsvänlig och friktionen mot fingret ökar. Jag har inte några problem med handsvett, det är snarare så att pekfingret blir lite strävt (svett pga friktion?). Min förra bärbara hade jag inte några problem med.

Iaf, min fråga är om ni har några tips på hur detta kan lösas? Och att man kan gå å tvätta av fingrarna stup i kvarten eller skaffa en extern mus har jag redan tänkt på.

Mvh
Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Har nyligen skaffat en ny iBook. Enda grejen som jag retar mig på är att trackpaden (styrplattan) är väldigt känslig för fukt (läs svett).

Efter en stunds användande blir trackpaden svårare att använda, mindre responsvänlig och friktionen mot fingret ökar. Jag har inte några problem med handsvett, det är snarare så att pekfingret blir lite strävt (svett pga friktion?). Min förra bärbara hade jag inte några problem med.

Iaf, min fråga är om ni har några tips på hur detta kan lösas? Och att man kan gå å tvätta av fingrarna stup i kvarten eller skaffa en extern mus har jag redan tänkt på.

Mvh
Fredrik

Ja det var bättre trackpads på Apples äldre PBs och iBooks de nya är strävare. Kanske kan du fästa något mer "glatt" tunt material över trackpaden.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 14:33
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja det var bättre trackpads på Apples äldre PBs och iBooks de nya är strävare. Kanske kan du fästa något mer "glatt" tunt material över trackpaden.

Ja, det står nåt om att fästa teflon (?) på trackpaden på Apples supportsidor. Men jag undrar vilket material som bäst lämpar sig för ändamålet?

Jag har slagit av inställningen "ignorera oavsiktlig inmatning", ska se om det hjälper. Men jag tror att problemet är mer av fysisk natur, eftersom jag upplever trackpaden som strävare när fingret blir lite fuktigt....

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Ja, det står nåt om det på Apples supportsidor. Men jag undrar vilket material som bäst lämpar sig för ändamålet?
/Fredrik

Gå till en kontorsbutik och köp lite olika tunn plastfilm och prova, kostar inte många tior och skär du till och monterar det snyggt så blir det nog en OK lösning.

  • Medlem
  • 2004-10-17 14:32

Sätt på dig en vante. Ärligt talat har jag inte haft några problem med det, och jag undrar om inte styrplattan är nästan identisk mellan olika datorer. Lite olika ytbehandling kanske.

I inställningarna för musen finns en som heter "ignorera oavsiktlig inmatning...". Testa att ändra den inställningen och se om det blir någon skillnad.

Ursprungligen av stfm:

jag undrar om inte styrplattan är nästan identisk mellan olika datorer. Lite olika ytbehandling kanske.

Konstigt att de ytbehandlat till det sämre i så fall eftersom äldre iBooks och Powerbooks oftast har bättre/skönare trackpads än de nyaste , reagerar jämt på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 14:44
Ursprungligen av stfm:

I inställningarna för musen finns en som heter "ignorera oavsiktlig inmatning...". Testa att ändra den inställningen och se om det blir någon skillnad.

Upplever faktiskt en förbättring efter att ha slagit av denna inställning... Känns som om muspekaren rör sig lite lättare nu... Fast friktionen mot styrplattan finns ju kvar

/Fredrik

På OS9-tiden fanns det någon inställning för fuktiga fingrar om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • 2004-10-17 14:49

Det kan bero på vana också. Vissa trycker ganska hårt mot plattan, vilket inte behövs. Om man låter fingret vila med sin egen tyngd, så borde man inte få någon särskild friktion.

Jag har inte testat de nya iBook-plattorna, men de gamla blev slitna rätt snabbt. De blev helt blanka, och förmodligen har Apple "förbättrat" sin formel. Powerbooken verkar använda sig av något helt annat faktiskt, varken strävt eller blankt.

Ursprungligen av stfm:

Powerbooken verkar använda sig av något helt annat faktiskt, varken strävt eller blankt.

Nog är Powerbookens trackpad sträv alltid. Men kanske blir bättre efter nåt år.....
Använder iofs ofta en överlägsen trackball så jag lider ju inte.

1
Bevaka tråden