Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enorma problem!!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator har blivit fullständigt galen och jag har provat allt, men den är stendöd.

Här är en tidslinje för vad som startade för två dagar sedan och har bara blivit värre och värre:

- Mail börjar helt sonika avslutas oväntat då den laddar ner nya mail.
- Mail börjar senare fungera igen, dock har den smittat Safari så det kraschar på samma sätt (notera att Mail nu fungerar)
- Jag bootar från CD:n och kör både repair och rebuild permissions. Ingen skillnad.
- Jag kör DiskWarrior och söker igenom och bygger om biblioteken.
- Nu vill inte datorn starta alls, men jag lyckas starta i OS9 och där fungerar det någorlunda.
- Efter ett par omstarter vägrar dock 9:an att starta också *suck* - jag kan alltså inte komma in i datorn via något operativsystem.
- Jag beslutar mig för att blåsa hela maskinen och göra en fräsch installation.
- Installationen ser ut att fungera galant, dock när den startar om precis när den är klar startar aldrig OSX - den stannar och laddar vid äpplet precis innan inloggningsrutan. Efter en stund försvinner äpplet(!!!) och blir en cirkel med ett streck snett över (alltså en förbjudet-att-parkera-symbol!!!). Sen står den bara där och tuggar.
- Jag blåser datorn IGEN (!) och gör om samma procedur - stannar och tuggar på samma ställe.

HUR ska jag få min dator att fungera igen? Tål att nämnas är att installationen som fungerade tidigare bara är en vecka gammal, jag har aldrig fipplat med typsnitten (de som finns är de som finns från början och de som är aktiverade är de som är aktiverade från början osv ov), jag har inget annat installerat än Office '04 och SideTrack för musen.

Datorn är en iBook G3 500, 640 mb ram, 10.3.

Snälla hjälp! Vad ska jag göra nu??!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-15 22:39

Ouch. Lämna in den. Det är troligen nåt fel på disken eller processorn eller logik-kortet eller minnena eller....
Alltså nåt hårdvarustrul.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-15 22:44

Koppla ur musen och ta bort SideTrack.
Vänta med att installera något annat än Mac OS X tills du ser om det fungerar.
Reparera skivbehörigheter.

Kanske det hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-16 00:13

Det låter skrämmande likt min iBooks symptom innan reparation i våras (jag har en G3 800, 12"). Min totalhängde sig dock utan förklaring, och jag genomgick ungefär samma procedurer som du utan resultat. Min hängde sig t o m när jag startade från CD. Tillslut var skärmen bara svart när jag försökte starta den.

Trots att garantitiden gått ut reparerade apple den kostnadsfritt enligt deras logic board repair program ( http://www.apple.com/support/ibook/faq/ ), eftersom min skärm var svart vid uppstart. Sedan dess har den mått hur bra som helst. Ring och hör med dem, jag antar att din dator täcks av logikkorts-problemen, så en kostnadsfri reparation kan mycket väl vara möjlig.

Ursprungligen av xevve:

Trots att garantitiden gått ut reparerade apple den kostnadsfritt enligt deras logic board repair program

Tack! Jag ringde precis till Apple och förklarade precis så som jag förklarat här, men som vanligt så sitter det någon prao och slår i sin manual utan att ha en aning om vad som egentligen är fel. Dock fick jag veta att Logic board-garantin inte gäller om inte skärmen är svart. Jag blev erbjuden att betala 475:- för en felsökning via telefon(!) av samma prao, vilket jag efter ungefär en tiondels sekunds eftertanke avböjde. Dessutom fick jag veta att om jag skulle lämna in den för reparation skulle det kosta runt 4000:-. Det är ju jättekul när jag under den senaste veckan lagt ut över 6000:- för datorn med tillbehör, och detta är min första erfarenhet med Apple och OSX hemma... Börjar ångra mer och mer att jag inte köpte den där värsting-PC:n istället.

För övrigt kan jag berätta att jag tagit ur AirPort-kortet och 512-minnet utan någon skillnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-16 15:12

Om du verkligen inte får bukt på datorn så kanske det är dags att börja misshandla den lite så skärmen blir svart? Står på flera ställen på nätet vilka ställen på datorn som är känsliga när det gäller logikkorts-felet på iBooks. Go for it!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 15:18

Definitivt hårdvarufel - Jag skulle sätta mina spänn på HD:n eller någon kontakt mellan enheter (eftersom det inte var RAM).

[Font="times"](Att det där programet inte gällde beror ju just på att det var på ett fel med drivningen av skärmen - att det innebar ett nytt moderkort var väl mest lättja från Apple…)[/Font]

Antar att HD:n är lite liten ändå så kolla < http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ >, vilket ju oxå innefattar att plugga i och ur lite kontakter på kuppen s.a.s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 15:21

Det kan ju vara hårddisken som har dött. Om garantin har gått ut kan du byta hårddisk själv eller lämna in datorn hos LAN-Master så fixar de det för en tusing eller så plus moms.

Ni är underbara - Tack för kanonbra svar! Så, det lutar väl åt att till en början prova med en annan hårddisk bara för att se om det fungerar, och utesluta andra fel. Finns det någon kompatibilitetslista eller liknande för att se vilken HD som passar datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 15:46

Testa med en extern hårddisk först och se om det verkar funka. Om det fungerar då är det sannolikt fel på den interna hårddisken...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 16:04
Ursprungligen av Mondo:

Testa med en extern hårddisk först och se om det verkar funka. Om det fungerar då är det sannolikt fel på den interna hårddisken...

Jupp, prova med en extern USB/FW -hårddisk (eller en dator i target mode). Funkar det sen så är det en vanlig 2.5" IDE (runt 5.400 rpm) som gäller…

Jag skulle också testa att plocka ut den extra minnesmodulen för att utesluta att det är minnet som spökar. Koppla också ut alla nätverksanslutningar, och har du ett Airport-kort så kan du prova att plocka ut det.

Trist, men nödvändig felsökning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 16:05

Har problemen uppstått iom att du stoppat i mera minne eller airportkortet? I så fall ta ur det/dem och sätt tillbaka ev orginalkonfiguration, reset PRAM (stäng av och starta om med knapparna äpple+alt+p+r nedtryckta samtidigt som du startar datorn. När du hört startplonget tre gånger släpper du och låter den starta).

Om du har installerat om systemet kan applikationerna vara uppdaterade medan systemet inte är det, så du måste uppdatera till samma systemversion du hade innan (detta förutsatt att du bara installerat om och arkiverat det gamla systemet. Behövs inte om du formatterat HDn och gjort en ren installation.) efter systemuppdateringen kan det vara bra (nödvändigt) att Reparera Skivbehörigheter.

Känns lite chansartat (och dyrt) att byta HD innan du vet om det hjälper.

OM den här modellen har samma interna PMU ( Power Management Unit ) batterier som 400/500 MHz Titanium Powerbooken så kan det vara dom som är på god väg att dra en sista suck, alla kommer att drabbas av detta när det närmar sig 5 år ungefär. Följande kan då möjligen vara läsvärt. OM sådana finns i din så lossa den lilla kontakten som sitter på sladden från PMU batteriet, på bilden under den vänstra nedre gula transparenta tejpen - en pincet modell mindre kan funka bra att lossa den med, sitter med 3 stift... så funkar allt fast datumet blir fel. ( dvs. när du kör med ström från väggutaget ). PMU batterier ser bland annat till att de stora batteriet tar laddning.. dvs. på en TiBook 400/500 - om detta är samma på iBooken ska jag inte utala mig om. Dessa batterier säljs och monteras bara av auktoriserade verkstäder, man kan med lite letande hitta sådana och lämna in för punktlödning men det lönar sig inte.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42096&highlight=VL2330

Bilden är från PMU batterier i en PB Titanium 400 - dvs. inte iBooken - det är de svarta märkt med 616-0114-A

Här hittar du bilder och beskrivningar av hur du skruvar isär diverse powerbookar och tydligen din vita iBook:

http://www.powerbooktech.com/index,state-3241b6e607361_7276.htm

Ursprungligen av ZeroBits:

OM den här modellen har samma interna PMU ( Power Management Unit ) batterier som 400/500 MHz Titanium Powerbooken så kan det vara dom som är på god väg att dra en sista suck, alla kommer att drabbas av detta när det närmar sig 5 år ungefär.

Väldigt intressant! Hur var symptomen på din dator när du beslutade dig för att byta ut dem? Kunde du också starta upp den eller gick den inte ens att få liv ur? Problemet med min dator just nu är att den är inte "helt" död, jag klarar ju att köra OSX's installationsprogram och lyckas nästan starta helt - jag tycker den borde vara "mer död" om det vore något sånt där.

Ursprungligen av J0AKIM:

Väldigt intressant! Hur var symptomen på din dator när du beslutade dig för att byta ut dem? Kunde du också starta upp den eller gick den inte ens att få liv ur? Problemet med min dator just nu är att den är inte "helt" död, jag klarar ju att köra OSX's installationsprogram och lyckas nästan starta helt - jag tycker den borde vara "mer död" om det vore något sånt där.

Den var egentligen inte min men jag hade den hos mig några månader innan den inte ville längre. Ägaren trodde då att det var fel på den puckformade laddaren då min laddare orkade dra igång den. Då startade den med min laddare som var för Tibook 550. Så när jag fick hem den några månader senare så hjälpte det inte med ett fräsht stort batteri och inte ens med hans eller min elsladd ipluggad. ( Hans var den puckformade och min en nyare variant ). Jag läste då på lite om PMU batterierna och vad dom egentligen gör. Dom ser till att stora batteriet kan ta laddning och om spänningen på PMU batterierna sjunker för lågt så hjälper det inte ens med vanliga el-sladden. Men rycker man däremot ut minikontakten för PMU batterierna så startar datorn snällt, fast baksidan är då att den interna klockan inte fungerar och att det stora batteriet inte kan laddas. Men som sagt vad, kanske någon kan bekräfta om den vita iBooken på 500 MHz verkligen har denna dåliga lösning innan det blir aktuellt att skruva isär den och lossa kontakten. OM du kommer så långt så testkör några timmar för att kolla att den beter sig rätt frånsätt klockan, stäng av att den ska ställa tiden mot någon server. Önskar att jag kunde svara mer exakt när ägarens problem blev som störst och om symptomen liknade din till 100%.

Olle

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 21:29

Hörru "ZeroBits":
Är du inte Olle och har bytt skepnad/användarnamn?

Ursprungligen av Danne V:

Hörru "ZeroBits":
Är du inte Olle och har bytt skepnad/användarnamn?

Helt rätt - blev besvärande med att ha samma användarnamn som mailadress på .mac så jag fick hjälp att byta och enbart "Olle" var upptaget - kunde inte komma på något mer minimalistiskt än 0 bits, dvs. ZeroBits

Uppdatering: Nu startar den inte ens längre! Den är fullständigt död. Det enda liv jag ser är att Caps Lock / Num lock tänds och släcks när jag tycker på respektive knapp. I övrigt stendöd. Nu må det tusan vara logikkortet ialla fall??

Dags att ta fram skruvmejslar och toraxmejslarna då och se om mina gissningar var värda något - sätter en öl på att varken laddare, stora batteriet eller logikkortet är skadat utan att burken har PMU batterier som är kass. Ser fram emot vad som var felet. Har du varken garanti eller AppleCare så kan du nog ge dig på detta själv - fast ta det varligt. OM du lämnar in den så be dom provmäta spänningen på de 4 små batterierna - är den för låg så startar ingenting alls även om det stora batteriet så är 100% fullt eller om nätsladden är ipluggad med rätt fungerande spänning.

Fråga:

Har denna iBooks stora batteri små lampor som indikerer på graden av laddning - borde vara så att OM den visar full laddning så är mina tankar om PMU felaktiga, annars så är det ett tydligt tecken på att PMU inte kan ge laddning, dvs. de små batterierna ( om du har sådana ) har nått toppen av sin livslängd. Ett moment 22 men dessvärre verklighet för några av apples modeller.

Ursprungligen av ZeroBits:

Dags att ta fram skruvmejslar och toraxmejslarna då och se om mina gissningar var värda

OK - Jag sätter igång med det nu! Hör av mig med uppdatering!

En uppdatering till: Jag har tyvärr inte gjort något med PMU-batterierna, MEN - jag hade mer eller mindre skruvat isär datorn helt och hållet när jag fick ångest för att aldrig kunna få tillbaka allting så jag skruvade ihop allt igen. Med en hel del skruvar till övers sätter jag igång datorn. Hmm... den startar! ?! Den bootar faktiskt upp... NÄMEN, jag kommer ju in i operativsystemet!!! Vadfalls?! Jag tror det är en hägring, så jag stänger av den igen, stoppar i minnet och AirPort-kortet, och med darrig hand trycker jag på powerknappen. Jo då, den startar allt snällt! Och visst kommer jag in i OSX igen! AirPort, minnet och allting hittas och nu medans jag skriver det här laddar den ner lite uppdateringar.

Kan någon förklara logiken i detta?? Kan det bara vara något temporärt eller är det "fortfarande" något som är fel? Jag har alltså skruvat isär datorn, satt ihop den igen utan att ha gjort någonting och den fungerar igen!! Grrrr, jäkla skitdator, klarar inte ens av att vara trasig ordentligt så man kan göra en vanlig felsökning.

Ursprungligen av J0AKIM:

En uppdatering till: Jag har tyvärr inte gjort något med PMU-batterierna, MEN - jag hade mer eller mindre skruvat isär datorn helt och hållet när jag fick ångest för att aldrig kunna få tillbaka allting så jag skruvade ihop allt igen. Med en hel del skruvar till övers sätter jag igång datorn. Hmm... den startar! ?! Den bootar faktiskt upp... NÄMEN, jag kommer ju in i operativsystemet!!! Vadfalls?! Jag tror det är en hägring, så jag stänger av den igen, stoppar i minnet och AirPort-kortet, och med darrig hand trycker jag på powerknappen. Jo då, den startar allt snällt! Och visst kommer jag in i OSX igen! AirPort, minnet och allting hittas och nu medans jag skriver det här laddar den ner lite uppdateringar.

Kan någon förklara logiken i detta?? Kan det bara vara något temporärt eller är det "fortfarande" något som är fel? Jag har alltså skruvat isär datorn, satt ihop den igen utan att ha gjort någonting och den fungerar igen!! Grrrr, jäkla skitdator, klarar inte ens av att vara trasig ordentligt så man kan göra en vanlig felsökning.

Kan ju ha berott på ett av de vanligaste felen glapp eller en kabel som inte satt 100% rätt. det första en reparatör gör är ju att kolla anslutningarna.

Om du har några skruvar över och vill hitta var de skall sitta

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

PS ...skönt att det fungerar!

Något i bakhuvudet ringer till lite - råkade inte vissa av de bärbara ut för ett glapp med det stora batteriet och att det fanns dom som bara la en papperslapp emellan för att få konstant kontakt ????

Nu har jag startat om en 3-4 gånger och installerat diverse saker och det verkar faktiskt som om den fungerar, PEPPAR PEPPAR!

ENORMT TACK till alla som förklarat och hjälpt till här, jag är otroligt tacksam!!!

Jag kan nästan sätta en hundring på att du råkat ut för logikkortsfel. Jag har sett rätt många nu sedan jag blev ansvarig för att skicka bärbart till Holland på firman.

Skulle tro att PMUn var felande eller något på logikkortet. när du bröt strömmen för att skruva nollställde du både PMU och Logikkort utan att du visste om det.
Det var det som "fixade" datorn.
Det var mycket troligt inte någon sladd som satt löst.

En felande PMU kan ge många knepiga fel.
Då hjälper det inte att "zappa pramen".

Skönt att det fungerar igen!

1
Bevaka tråden