Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa på datornamn (LAN) - Ej funkis

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 16:18

Hallå forumet

Här kommer - kanske - en newbiefråga. Har ett om ett litet, men jävligt störande problem på min arbetsplats.

Ligger till så att mina medarbetare (PC-folk) sitter och bygger allehanda saker för Internet (denna fråga gäller html/asp etc.). Placerar sakerna på den lokala webbservern (IIS) och skickar över länken dit till mig för att jag skall kunna kolla och komma med kommentarer. Länken blir då i stil med http://servernamn/klient/projekt/ vilken jag försöker komma åt via tex Firefox. *BONK*. Inte funka. Byter jag dock servernamnet mot det lokala IPt är det inga problem... precis som det skall vara.

Eftersom jag är en switcher, och nybliven sådan så tänkte jag att "aha, här har vi en sak som PC är bättre på" (testat Safari, IE också) ända tills jag kom hem till polaren och lekte med hans iBook. Lokalt nätverk och inga som helst problem att http-surfa till datornamn.

Med andra ord så ligger problemet hos mig, och mina PC-kamrater skrattar sig fördärvade. Det är varken roligt eller bra... så please. Hjäääälp!

// tjompa

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-13 16:42

Det ser ut som om du saknar inställningar för namnservern (DNS) i din Mac. Under Systeminställningar>Nätverk så finns det möjlighet att ställa in det manuellt (om du trots sk. servertilldelad IP-adress (mao DHCP) inte får någon IP-adress till din(a) namnservrar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 17:07
Ursprungligen av frazze:

Det ser ut som om du saknar inställningar för namnservern (DNS) i din Mac. Under Systeminställningar>Nätverk så finns det möjlighet att ställa in det manuellt (om du trots sk. servertilldelad IP-adress (mao DHCP) inte får någon IP-adress till din(a) namnservrar).

Tackar.

Dock fattar jag inte riktigt vad jag skall ställa in. Har servertilldelad (eller via Routern, men det är ju samma lika). Känns som du menar att jag skall fylla i något... hehe. Kan det vara vid ringen?

ja, du ska fylla i en dns-server i fältet du ringat in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 22:18
Ursprungligen av Johan S:

ja, du ska fylla i en dns-server i fältet du ringat in.

No shit...

Ett litet exempel på hur det kan se ut, ibland måste man även kompletera med domänen. Jag kommer t.ex. inte åt servrarna genom DNS-namnen på jobbet via VPN om jag inte stoppar in domänen. IP-nummer ok, namn nop, namn+domän ok.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-13 23:05

Jag undrar om inte det här handlar om netbios-namnet på servern och inte dns-namnet? Om jag nu är ute o cycklar så är det bara att göra som föregående talare här har sagt, ställa in rätt dns-er och det ska funka men om det nu är som jag tror så kan det bli lite knivigare om man vill att namnuppslagningen ska skötas automatiskt. Den absolut enklaste lösningen då är att göra det manuellet genom att lägga till servernamn och ip i /etc/hosts (den heter det i osx oxå va?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 23:12
Ursprungligen av drutten:

Jag undrar om inte det här handlar om netbios-namnet på servern och inte dns-namnet? Om jag nu är ute o cycklar så är det bara att göra som föregående talare här har sagt, ställa in rätt dns-er och det ska funka men om det nu är som jag tror så kan det bli lite knivigare om man vill att namnuppslagningen ska skötas automatiskt. Den absolut enklaste lösningen då är att göra det manuellet genom att lägga till servernamn och ip i /etc/hosts (den heter det i osx oxå va?).

I samma veva som jag tog en polare och tillika nätverkskille till hjälp körde du ut det här. Precis samma lika som han sa... har testat att lägga in, men kan inte testa det förens i morgon bitti.

// tjompa - man kan inte vara bra på allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 11:26
Ursprungligen av drutten:

Jag undrar om inte det här handlar om netbios-namnet på servern och inte dns-namnet? Om jag nu är ute o cycklar så är det bara att göra som föregående talare här har sagt, ställa in rätt dns-er och det ska funka men om det nu är som jag tror så kan det bli lite knivigare om man vill att namnuppslagningen ska skötas automatiskt. Den absolut enklaste lösningen då är att göra det manuellet genom att lägga till servernamn och ip i /etc/hosts (den heter det i osx oxå va?).

Efter att ha testat alla möjliga vägar (ink de som tipsas om här) löste sig problemet genom att:

- I Finder välja "Gå" och ansluta till den gömda mappen "/etc"
- Bläddra ner till filen "hosts"
- Öppna den i textredigeraren
- Lägga till följande:
192.168.0.xxx datornamn
192.168.0.xxx datornamn
- Göra mappen "/etc/" skrivbar
- Spara filen "hosts"

(går ju att leka via terminalen också, men det känns som overkill för lilla mig)

Klart. Nu kan jag sitta och surfa till de lokala webbservrarna i oändlighet

Tackar och bockar för hjälpen. Vad skulle en newbie som mig göra utan forumet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-13 23:52

För att kunna slå upp Windows-maskiner med namn så behöver man även ställa in vilken Wins-server i nätet som håller koll på maskinerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 11:16
Ursprungligen av molia:

För att kunna slå upp Windows-maskiner med namn så behöver man även ställa in vilken Wins-server i nätet som håller koll på maskinerna.

Jo, det där har jag gjort. Men det handlar väl bara om att lägga sig i samma arbetsgrupp som dem. Mitt problem låg ju i att jag inte kunde surfa via http-protokollet till servrar på det lokala nätverket.

1
Bevaka tråden