Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

marknadsföring av Mac-applikationer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min undran är om det finns nån site liknande palmgear.com för marknadsföring av applikationer för Mac OS. Palmgear fungerar så att de för en viss procentuell avgift hjälper utvecklaren att sälja och ta betalt för de olika programmen.

Finns det nåt liknande i Mac-världen??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-12 16:37

www.macupdate.com
www.versiontracker.com
Sen har du http://www1.kagi.com/ som hjälper dig med själva försäljningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 19:42

Läget är MYCKET bättre på Mac fronten eftersom PalmGear/Handango tar svinigt med betalt (typiskt 30%). versiontracker är det bästa i Mac världen, lägg sedan till MacUpdate och kanske Mac Shareware så täcker du ganska stor del av Mac portalerna, alla dessa tre tjänster tillåter dig att lista programmet och TAR INGET betalt (till skillnad från PalmGear etc ... nej, jag listar inte mina program där eftersom jag inte vill låta dem hantera mina pengar).

Du har istället friheten att använda dig av valfri betalningsservice, t.ex. Kagi, eSellerate, PayPal eller nån annan tjänst. Personligen använder jag eSellerate eftersom de hade bäst prisbild (PayPal var aldrig nåt riktigt alternativ för mig) och gav bästa intrycket.

Ett problem är att få hem pengarna till din egen plånbok, eSellerate skickar elektroniskt till vissa banker men tyvärr ingen i Sverige så i det fallet är alternativet att skaffa konto i en USA bank eller check. Att skaffa ett konto i USA bank går men lite bökigt kan det vara (lättare om man ändå är där). Check kostar pengar att få växla in ... tror att det var omkring 100 spänn (men minns inte). Så för tillfället låter jag mina pengar ligga kvar hos eSellerate och växa tills jag kan ta hem en större summa på en gång (då blir inte avgiften så stor procentuellt).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-12 19:59

Niqlas!

Kom just att tänka på att Kristofer Szymanski (som bor i Ekerö utanför Sthlm) borde känna till detta. Han har ju gjort Cocktail (Systemverktyget) som används av Macare över hela världen.

Längst ned på sidan http://www.macosxcocktail.com/ finns en länk till hans e-postadress. Eller om du kollar telefonkatalogen så finns han säkert där med. Slå honom en signal, vetja!

Jan-Erik: Det låter toppen det där med att man kan sprida sina program billigt och på ett bättre sätt än på t.ex. Palmgear som jag vet tar rena ockeravgifter. Bra information om betalningssajterna också, har gjort deals via paypal tidigare och det har funkat smärtfritt. Nu saknas bara en sak.. att lära mig plattformen för Mac OS X och snida ihop nån fiffig applikation eller porta nån gammal skåmat

Danne V: Tack för tipset, tror jag skall maila honom och höra lite hur han har gått till väga.

Ursprungligen av niqlas:

Jan-Erik: Det låter toppen det där med att man kan sprida sina program billigt och på ett bättre sätt än på t.ex. Palmgear som jag vet tar rena ockeravgifter. Bra information om betalningssajterna också, har gjort deals via paypal tidigare och det har funkat smärtfritt. Nu saknas bara en sak.. att lära mig plattformen för Mac OS X och snida ihop nån fiffig applikation eller porta nån gammal skåmat

kan bara hålla med om versiontracker/macupdate, jag gjorde en liten applikation och utan större job hamnade den där och blev laddat hem en ~4800 ggr på två veckor, hade inte jag väntat iaf...

<plug>Förresten, titta förbi på cocoa.se om du hamnar i klistret</plug>

vid första anblick så verkar Versiontracker och MacUpdate väldigt röriga, hur skall man hitta nåt där? Alla verkar ju dock eniga om att det är ett bra sätt att sprida sina program så det blir nog bra.

Och cocoa.se har jag redan blivit medlem på om än en rätt så inaktiv sådan, åtminstone hittills. Verkar riktigt trevligt. Har även beställt Hillegrass cocoabok och väntar med spänning på den.

1
Bevaka tråden