Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpp ordet fritt - fria bannade medlemmar?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I detta inlägg skriver RobertSt att vi bör släppa in bannade medlemmar som han påstår blivit avstängda av konstiga anledningar:

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=428882&postcount=27

"Nu vill Mats Björnström röra om i grytan. Mycket insiktsfyllt inser han att han inte i alla stycken producerat det resultat han eftersträvade. Sådana insikter kommer inte lättköpta och, framförallt, sällan publicerade! Hedersamt, minst sagt.

Jag både tycker och hoppas att det NYA mac99 skall bryta loss från gamla förlegade försoffade uppfattningar att allt som Apple gör och tycker alltid är världsbäst. För attt samla oss (jag räknar faktiskt in mig i sällskapet trots kritiken) bör inte allmänt missnöje bli sajtens 'pest'. MEN kritiken MÅSTE få ett andningshål!

Tidigare 'persona non grata's borde kunna bjudas in och debatten hållas på en saklig nivå."

Diskussionen går vidare

Jag kan börja replikera: jag vet inte vilka medlemmar du talar om!

Vi har bara fyra permanent avstängda medlemmar och ingen av dom har hamnat på den lista pga applekritiska åsikter.

Ursprungligen av Björnström:

Jag kan börja replikera: jag vet inte vilka medlemmar du talar om!

Vi har bara fyra permanent avstängda medlemmar och ingen av dom har hamnat på den lista pga applekritiska åsikter.

Det är väl svar nog på den fråga som väcks i första inlägget. Jag har en känsla av att det är lättare att åka ut från exempelvis SweClockers. Om man letar runt i en del gamla diskussioner där så hittar man ganska många som är avstängda.

Med över 8000 medlemmar är nog 4 personer en mycket låg siffra.

Ursprungligen av Björnström:

Jag kan börja replikera: jag vet inte vilka medlemmar du talar om!

Vi har bara fyra permanent avstängda medlemmar och ingen av dom har hamnat på den lista pga applekritiska åsikter.

Det blir svårt för oss medlemmar att leda i bevis eftersom det går att mörka orsakerna till banning genom att bara hänvisa till att inläggen, som varit orsaken till banningen är bortraderade! Vare sig detta nu är sant eller inte.

Om man för en sekund antar att de bannades alla inlägg finns kvar här på forumet, och inga har 'försvunnit i cyberrymden' (raderats), så hittar jag ett par exempel: 'xplane' och 'x:et'.

Jag hittar Applekritik (främst 'xplane'), både förtjänt och oförtjänt, men inga personangrepp. Men som sagt; det är enkelt för ansvariga på forumet att bara hänvisa till att de inlägg som orsakat avstägningen är raderade. Och så är vi på ruta ett igen.

I alla händelser bör inte en banning vara på livstid, så förhoppningsvis kommer de bannade med i forumet igen för en andra chans. Blir man bannad för tredje gången kan ju livstidsbanning vara en option.

Kanske en 'domstol' dit anklagade och medlemmar på forumet får avgöra banningsärenden, snarare än ewnbart de som driver forumet, kunde vara ett bra tillskott till 'djävulens advokat forum' :confused:.

Jag är helt medveten om att alla beslut om sådant är i händerna på de som tilhandahåller tjänsten. Medlemmarna kan framföra önskemålet, men inte kräva något så länge tjänsten är gratis!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-09 17:23
Ursprungligen av RobertSt:

Om man för en sekund antar att de bannades alla inlägg finns kvar här på forumet, och inga har 'försvunnit i cyberrymden' (raderats), så hittar jag ett par exempel: 'xplane' och 'x:et'.

Jag hittar Applekritik (främst 'xplane'), både förtjänt och oförtjänt, men inga personangrepp. Men som sagt; det är enkelt för ansvariga på forumet att bara hänvisa till att de inlägg som orsakat avstägningen är raderade. Och så är vi på ruta ett igen.

Haha, är det herr Xplane vi talar med kanske? Anonym epostadress och ett IP som ligger i samma subnät iallafall.

Visst kan man ge bannade medlemmar en ny chans, jag kan ta upp det med dom andra moderatorerna. Vissa av dom (spamfredde) har dock straffat ut sig för både en och två livstider

Ursprungligen av Arvid:

Haha, är det herr Xplane vi talar med kanske? Anonym epostadress och ett IP som ligger i samma subnät iallafall.

Nej, du talar inte med herr Xplane... Att du bara ens vågar insinuera det...!

Nåväl. Anonym e-postadress har jag för att kunna spåra varifrån breven
kommer och för att slippa bli uppsnappad av spammers. Subnätet är Telias,
en inte helt okänd ISP i Sverige...

Du hittar min riktiga e-postadress (en av dem) till mig på mitt företags hemsida:

http://www.iwac.se/

(Som givetvis rullar på en Macintosh server)
Har du ytterligare tvivel är du välkommen att ringa och eller besöka mig. Jag är oftast hemma i helgerna. Då kan jag ge dig en grand tour bland alla mina klassiska Macar och kanske kan vi lyssna lite på Elvis-vinyler på min rör-stereo från 1950-1970 ?

Ursprungligen av RobertSt:

Det blir svårt för oss medlemmar att leda i bevis eftersom det går att mörka orsakerna till banning genom att bara hänvisa till att inläggen, som varit orsaken till banningen är bortraderade! Vare sig detta nu är sant eller inte.

Om man för en sekund antar att de bannades alla inlägg finns kvar här på forumet, och inga har 'försvunnit i cyberrymden' (raderats), så hittar jag ett par exempel: 'xplane' och 'x:et'.

Jag hittar Applekritik (främst 'xplane'), både förtjänt och oförtjänt, men inga personangrepp. Men som sagt; det är enkelt för ansvariga på forumet att bara hänvisa till att de inlägg som orsakat avstägningen är raderade. Och så är vi på ruta ett igen.

I alla händelser bör inte en banning vara på livstid, så förhoppningsvis kommer de bannade med i forumet igen för en andra chans. Blir man bannad för tredje gången kan ju livstidsbanning vara en option.

Kanske en 'domstol' dit anklagade och medlemmar på forumet får avgöra banningsärenden, snarare än ewnbart de som driver forumet, kunde vara ett bra tillskott till 'djävulens advokat forum' :confused:.

Är du hög? Den enda anledningen till att folk blir utkastade är för att de om och om igen beter sig som svin här på 99mac och saboterar för det stora flertalet som inte är här för att vada genom personangrepp och andra svinerier som bara drar ner stämningen under fryspunkten.

Visst finns det gott om apple-talibaner här men också lika många balanserade och kritiska åsikter om Apple och dess produkter.

Självklart ska kritik mot Apple kunna framföras här, och det görs dagligen. Hur många trådar finns det inte om dåligt byggda bärbara, väsnande G5:or, kraschande system, dålig sertvice osv.

Problem uppstår dock när diskussioner utvecklas till rena datorkrig, där det finns tendenser till personangrepp. Sådant klarar jag mig väldigt bra utan. Jag har en mac, och jag kommer hit för att diskutera det systemet, och få/ge hjälp.
Men jag är inte här för att andra ska försöka få mig övertygad om att mitt mac-köp var ett dåligt val. Sådant hör jag tillräckligt från annat håll.

Så gärna kritik mot Apple, de gör en del fel som alla företag, men detta forum är ändå till för mac-användare som vill diskutera just mac.

Diskussionen gällde väl mest bannade medlemmar som uttalat sig kritiskt mot mac?

Det gör jag ju nästan dagligen liksom många andra, har inte blivit bannad ännu

- Höj upplösningen på Powerbook 17 till minst 1680x1050 och se till att Mac OS X Server får GUI för alla elementära funktioner!!

De enda som jag vet är bannade blev det av helt andra anledningar... Och de kan nog fortsätta vara det om de inte ändrar sig. Men det är är ju svårt att göra det om de inte får chansen. Lite moment 22...

/Stefan

Det som är bannade har fått flera chanser att förbättra sig men inte gjort det därav livstidabanningen. Jag anser inte att 99mac har bannat några personer för lättvindligt, se bara på antalet 4 personer, hade 99mac var för lättvindligt hade det varit bra mycket mer personer än så som inte varit kvar här.
Det finns en stor självsanering på forumet vilket jag tycker ha fingerat, kanske inte perfekt varje gång, men mestadels bra.

Vad som menas med 'persona non grata' undrar även jag.

Senast redigerat 2004-10-09 11:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 11:12

Det har som sagt inte handlat om Apple eller Mac att de bannats. Som överallt finns det de som inte bryr sig om nånting annat än att sätta sig på tvären, säga emot oavsett vad som diskuteras och använda personangrepp och otrevlig eller uppriktigt obehaglig diskussionsteknik som förpestat trådar och stämningen här. Varför skulle de få komma tillbaka hit!!??? Låter som dumheter i mina öron... (Jag tänker egentligen speciellt på en person som bytte namn flera gånger för att komma in gång på gång).

Persona non grata - Icke önskvärd person

  • Medlem
  • 2004-10-09 12:52

jag är av princip emot oåterkalleliga beslut, och ser inte några hinder till att bannade medlemmar släpps in igen, men kanske "on parole". Funkar det inte är det bara att kasta ut dem igen, på nåt år eller så. Då behöver man inte klema med "bara för den här gången då" utan kan utan vidare klicka på Ban-knappen.

Det är precis vad som gjorts.
Vi har gjort flera försök att släppa in dem igen men de har återigen visat att de inte kan kontrollera sig själva. Därav en längre banning sist det gjordes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-09 14:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är precis vad som gjorts.
Vi har gjort flera försök att släppa in dem igen men de har återigen visat att de inte kan kontrollera sig själva. Därav en längre banning sist det gjordes.

tja... jag har iallafall inte saknat de jag tror det är...

  • Medlem
  • 2004-10-09 13:05

Dåså.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-09 15:35

Man kunde ju starta ett speciellt forum för de här fyra personerna.
4bannade.se

Ursprungligen av Macus:

Man kunde ju starta ett speciellt forum för de här fyra personerna.
4bannade.se

De skulle faktist vara väldigt roligt, undra om de e intresserade.

Tror ni man kan finansiera de hela me reklambanners?

  • Avstängd
  • 2004-10-09 18:14

Vad har dom som avstängts gjort? Kallat nån för "nazimoderator" eller nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 18:31
Ursprungligen av fitzy:

Vad har dom som avstängts gjort? Kallat nån för "nazimoderator" eller nåt?

Ja det var faktiskt nån som uttryckte sig åt det hållet vid ett tillfälle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 21:45
Ursprungligen av Earth:

Ja det var faktiskt nån som uttryckte sig åt det hållet vid ett tillfälle...

Nu kom jag på att den medlemmen inte blev bannad så det krävs värre saker än så alltså.

  • Medlem
  • 2004-10-09 18:23

Sök upp nån bannad medlem och kolla in den medlemmens inlägg. Då blir det rätt tydligt.

  • Medlem
  • 2004-10-09 19:05

Det är inte så konstigt egentligen...det finns klara regler som man ska följa annars riskerar man banning.Här på 99 finns det verkligen ingen som blivit bannad oskäligt.

Att det ska finnas en allmän jury av medlemmarna som ska avgöra ifall nån ska bannas anser jag vara befängt ...det sköter moderatorer och adminer alldeles utmärkt med forumsreglerna som utgångspunkt.

Vill tacka dessa moderatorer för deras arbete med att skapa oss ett trevligt forum !!

Ursprungligen av maco:

Här på 99 finns det verkligen ingen som blivit bannad oskäligt.

Det var både roligt och intressant att höra (hm! läsa... hm?)!

Eftersom du verkar ha örnkoll på detta (betvivlar jag inte en sekund), kan du då peka ut det eller de inlägg 'xplane' skrivit som fick henne/honom bannad på livstid? Alternativt kan du skicka dem till mig på e-post:

kaj.lb@iwac.se

Med ditt bidrag skall jag sedan jämföra med forumreglerna, och när det då bevisats för mig att så är fallet så skall jag offentligt, här på forumet be om ursäkt för att ens ha fört upp den här debatten.

Kan du inte bevisa ditt påstående är det inget värt. Då vore det klädsamt om du erkände att det var ett misstag.

Ursprungligen av fitzy:

Vad har dom som avstängts gjort? Kallat nån för "nazimoderator" eller nåt?

Om jag minns rätt: Just referenser till nazismen har gjorts, varvid den drabbade med all rätt tog illa vid sig. Dock finns personen som gjorde det övertrampet kvar här på 99mac. Egentligen var det nog mest ett ogenomtänkt sätt att uttrycka sig, och inte så illa menat som det blir om man tar det bokstavligt. Att medlemmen är kvar visar att det är rätt högt i tak här.

Ursprungligen av RobertSt:

Med ditt bidrag skall jag sedan jämföra med forumreglerna, och när det då bevisats för mig att så är fallet så skall jag offentligt, här på forumet be om ursäkt för att ens ha fört upp den här debatten.

Jag har inte kollat reglerna för att bekräfta detta, men står det inte där att onödigt "datorkrigande" är förbjudet?

Vad gäller xplane så förstår jag om han har stängts av. Jag hoppas och antar att han i så fall fick tillräckligt med varningar innan. Många gånger har jag undrat vad han gjorde här på 99mac, eftersom han verkar totalt ointresserad av Macintosh. Det här är ändå ett forum som har som syfte att göra livet enklare för oss som använder Mac. Den som kan ge andra medlemmar support, eller själv behöver hjälp med saker som hör till Macintosh, har ett syfte med att vara här. Nu hittar vi ju inte xplanes inlägg genom att söka bland medlemmar, så jag kan inte länka till några exempel, men faktum är att merparten av xplanes inlägg gick ut på att bevisa hur mycket bättre PC är. Jag minns diskussioner där någon frågade hur man löser ett problem, och han svarar med en lösning som är specifik för Windows/PC. Det är i sig inte så störande, men medge att det ger ett i bästa fall förvirrat intryck, och i värsta fall intrycket att någon bara försöker störa diskussionerna här!

Han var outtröttlig, och gav sig ständigt in i samma Mac/PC-diskussion. Många diskussioner som från början hade en intressant ingångspunkt spårade ur i samma uttjatade argument om Mac/PC som vi hört till leda förut. Mitt intryck är att han hängde här antingen för att irritera oss, eller för att han inte kunde tåla att folk använder Macintosh. Om han hade ett ärligt och givande syfte med att delta i diskussionerna, så borde han ha förstått att de flesta medlemmar var trötta på att höra samma argument om PC/Mac om och om igen, och försökt bidra lite mer konstruktivt till diskussionerna.

Så det är en av de fyra bannlysta.

Två av de andra minns jag. En av dem stal 99macs medlemsregister för att skicka spam, och betedde sig illa även på andra vis. Någon nämnde ovan i den här diskussionen att en av de bannlysta registrerade om sig under fyra nya namn för att undgå sina tillfälliga avstängningar, och jag har för mig att det är just personen som skickade spam till medlemmarna som gjorde det. Om man kommer tillbaka fyra gånger under nya namn, och varje gång fortsätter att bete sig illa, så tycker jag utan tvekan att man har förverkat sina chanser.

Den tredje medlemmen registrerade sig enbart för att försvara sina förmodligen mycket skumma affärer, vilka hade uppmärksammats här på 99mac, och det blev mycket bråk och hot om stämningar hit och dit.

Den fjärde bannlysta har jag ingen aning om vem det är.

Med den bakgrunden: Tycker du fortfarande att folk har avstängts utan tillräcklig anledning, eller att det verkar vara lättvindiga beslut från forumets ledning? Verkar det inte som att det ska riktigt mycket till, innan någon blir avstängd på livstid? Det finns ju så mycket som över 8000 medlemmar som faktiskt kan sköta sig, eller förstår sina misstag och bättrar sig.

OBS! Det jag skrivit om avstängda medlemmar och historierna bakom deras avstängning är taget ur minnet, och jag har inte precis några minnesanteckningar att gå efter. Det kan förekomma fel i detaljer. Om någon moderator tycker att jag river upp gamla sår i onödan, eller om det finns några allvarligt felaktiga fakta i min redogörelse, så tar jag inte illa upp om någon redigerar/raderar mitt inlägg.

Vem bryr sig?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Den fjärde bannlysta har jag ingen aning om vem det är.

Var det inte BigMac som höll på och fjantade runt ett bra tag innan han till slut slängdes ut?

Nå, hursomhelst, inte behövs väl bråkstakarna här? (Inte för att det skulle göra så mycket för mig personligen, jag tycker det kan vara lite kul att se på när folk bråkar ibland) De bannade (några i alla fall) har väl hittat ett nytt hem på HardMacCafe? Är det inte så? För mig kändes det som ett slags "missnöjesplejs" som de började hänga på för att få kräka ur sig en massa pubertalt skitsnack om Martin B?

Att föra fram bevis på varför vissa personer har blivit bannade på lång tid anser jag vara onödigt eftersom det är passerat och många av de trådar och inlägg personerna är gjort är raderade.

De som känner till de som blivit bannade vet vad de ställt till med.
För att bli bannad tar vi moderatorer en diskussion och först när alla är överrens åker personen ut. Först en gång i en vecka. Sedan en månad. Sedan livstid.

Jag kan garantera dig att de fyra som är bannade har gjort sig väl förtjänta av det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att föra fram bevis på varför vissa personer har blivit bannade på lång tid anser jag vara onödigt eftersom det är passerat och många av de trådar och inlägg personerna är gjort är raderade.

De som känner till de som blivit bannade vet vad de ställt till med.
För att bli bannad tar vi moderatorer en diskussion och först när alla är överrens åker personen ut. Först en gång i en vecka. Sedan en månad. Sedan livstid.

Jag kan garantera dig att de fyra som är bannade har gjort sig väl förtjänta av det.

Något annat svar hade jag faktisk inte förväntat mig... Tyvärr. (se tidigare post)

Den taktiken är välkänd från många diktaturer runt om i världen. Att ni moderatorer inte sparar materialet för andra att i efterhand kunna granska opartiskt era beslutsunderlag är inte förenligt med de demokratiska rättigheter som, säkerligen, är er ledstjärna i andra fall.

Sen måste jag tro på att ni ärligt inte menat illa. Men tag nu lärdom av detta! Jag hoppas av hela mitt hjärta att handlandet har varit gott, med ett gott syfte; men ni tänkte inte er för när det gällde att samla bevisen.

Det är också fullt möjligt att ni dessutom har rätt i de beslut som fattats! I det betvivlar jag inte! Men inför framtiden MÅSTE NI DOKUMENTERA era beslutsunderlag! Inte nödvändigtvis så att de alltid finns för beskådande för alla alltid. Men efterfrågas materialet för en banning och varför det skett, så måste ni 'ha på fötterna' och kunna presentera materialet.

Nu tycker jag att det har flutit nog med vatten under broarna för att NYA 99Mac skall kunna fundera ut en bättre, mer demokratisk struktur där öppen, och dokumenterad, användning kan leda till olika konsekvenser.

Således. Fundera ut ett bättre protokoll där överträdelser dokumenteras och sparas (ta gärna bort sånt från forumen, men ha dem lagrade vid ifrågasättande) samt underlaget också dokumenterat.

Sen kan ni släppa på de bannade, om än för en kort tid om de inte sköter sig.

Att forummedlemmarna skall ha tillträde till en 'domstol', som jag föreslog tidigare, är egentligen en självklarhet. Vad som INTE är självklart är om medlemmarna skall döma! Det tror jag inte alls att det skall få: där måste domen vara grundad på de regler forumet har. Men medlemmarna skall ha rätt att få informationen, och de skall ha rätt att yttra sig. I förekommande fall skall yttringar också kunna besvaras. Och alltid: alla skall, mot förfrågan, ha rätt att ta del av allt material. Om än individuellt.

Vänta nu... Har jag inte just beskrivit demokratiska rättigheter i en rättstat?

Jo. Det tror jag nog.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 22:18
Ursprungligen av RobertSt:

Vänta nu... Har jag inte just beskrivit demokratiska rättigheter i en rättstat?
Jo. Det tror jag nog.

Snarare en rättshaverists försvarstal…

Men nu vet vi precis din ståndpunkt så nu har vi väl bara att vänta på vad några tusen andra medlemmar tycker…
Sen blir väl resultatet något utifrån vad majoriteten verkar tycka kombinerat med vad som är genomförbart, sådant man får underkasta sig för att ha rättigheter i en rättsstat…

Vad ska jag svara?
Jag orkar inte ens bli arg för att du jämför 99mac med en diktatur, för jag tycker inte vi moderatorer beter oss som en diktators lakejer.

Initiativet för en banning (avstängning) tas aldrig av oss moderatorer utan vi uppmärksammas av medlemmarna här att någon inte beter sig.
Vi för då en kommunikation med den som hotas av banning (avstängning) innan detta sker. Jag tycker det sker på rätt sätt, anledning til att det sker bakom "lykta dörrar" är att alla inte ska behöva se det som sker. Det är inte alltid vackert om jag säger så. Vi skyddar också alla integritet på det sättet.

Jag kan också svara att 99mac inte är en myndighet eller domstol som lyder under några lagar och regler som tvingar oss till att spara alla beslutsunderlag?
Söker du ett sådant forum som lyder under dessa typer regler finns det säkert andra forum.

Det var det sista från mig i denna tråd.

Ursprungligen av RobertSt:

Något annat svar hade jag faktisk inte förväntat mig... Tyvärr. (se tidigare post)

Den taktiken är välkänd från många diktaturer runt om i världen. Att ni moderatorer inte sparar materialet för andra att i efterhand kunna granska opartiskt era beslutsunderlag är inte förenligt med de demokratiska rättigheter som, säkerligen, är er ledstjärna i andra fall.

Sen måste jag tro på att ni ärligt inte menat illa. Men tag nu lärdom av detta! Jag hoppas av hela mitt hjärta att handlandet har varit gott, med ett gott syfte; men ni tänkte inte er för när det gällde att samla bevisen.

Det är också fullt möjligt att ni dessutom har rätt i de beslut som fattats! I det betvivlar jag inte! Men inför framtiden MÅSTE NI DOKUMENTERA era beslutsunderlag! Inte nödvändigtvis så att de alltid finns för beskådande för alla alltid. Men efterfrågas materialet för en banning och varför det skett, så måste ni 'ha på fötterna' och kunna presentera materialet.

Nu tycker jag att det har flutit nog med vatten under broarna för att NYA 99Mac skall kunna fundera ut en bättre, mer demokratisk struktur där öppen, och dokumenterad, användning kan leda till olika konsekvenser.

Således. Fundera ut ett bättre protokoll där överträdelser dokumenteras och sparas (ta gärna bort sånt från forumen, men ha dem lagrade vid ifrågasättande) samt underlaget också dokumenterat.

Sen kan ni släppa på de bannade, om än för en kort tid om de inte sköter sig.

Att forummedlemmarna skall ha tillträde till en 'domstol', som jag föreslog tidigare, är egentligen en självklarhet. Vad som INTE är självklart är om medlemmarna skall döma! Det tror jag inte alls att det skall få: där måste domen vara grundad på de regler forumet har. Men medlemmarna skall ha rätt att få informationen, och de skall ha rätt att yttra sig. I förekommande fall skall yttringar också kunna besvaras. Och alltid: alla skall, mot förfrågan, ha rätt att ta del av allt material. Om än individuellt.

Vänta nu... Har jag inte just beskrivit demokratiska rättigheter i en rättstat?

Jo. Det tror jag nog.

Bevaka tråden