Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BredbandsBolaget, Bostream, DSL, UPC/Chello???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi skall i vår fastighet dra in bredband och förslagen som lagts fram är

Bredbandsbolaget
Bostream
DSL (Telia, Spray, BB el Bostream)
UPS/Chello

Av vad jag läst på nätet känns det som om det är minst strul med Bredbandsbolaget. Stämmer det? Vad är pros & cons för de respektive leverantörerna?

  • Medlem
  • 2004-09-27 10:00

Jag har bara erfarenhet av UPS/Chello, och de funkar väldigt bra numera. Den första oktober blir det 4 Mbit/s ned och 1 Mbit/s upp för Chello Meastro, vad den "vanliga" tjänsten ger vet jag inte. Om du har deras kabeltv, så får du allt på samma räkning vilket är en liten fördel.

Mailen får också ett virusskydd, vilket kanske är bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-27 10:35
Ursprungligen av macswede:

Vi skall i vår fastighet dra in bredband och förslagen som lagts fram är

Bredbandsbolaget
Bostream
DSL (Telia, Spray, BB el Bostream)
UPS/Chello

Av vad jag läst på nätet känns det som om det är minst strul med Bredbandsbolaget. Stämmer det? Vad är pros & cons för de respektive leverantörerna?

Jag tvivlar på att du nånsin kan göra en sån jämförelse om du inte kommer över nån slags marknadsundersökning som gjorts av en oberoende aktör som t.ex. Statistiska Centralbyrån.

Man kan kanske få en indikation på hur olika leverantörer sköter sig om man kontaktar konsumentverket http://www.konsumentverket.se/ eller kollar in http://www.cint.se/Sweden/asp20/tele_start.asp

Övrig teknisk information finns samlad här http://w1.857.telia.com/%7Eu85710476/docs/adsl02se.html men jag vet inte hur aktuell sidan är.

Senast redigerat 2004-09-27 16:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 16:02

Själv skulle jag mer än gärna slippa ADSL/kabel och få riktiga sladdar indragna. En stor fördel med det är att ni får en symmetrisk uppkoppling, dvs att det går lika fort att ladda upp som att ladda ner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-27 16:28

Att döma av egna erfarenheter samt andras erfarenheter jag har tagit del av på t.ex. forum osv så är BBB:s Ethernet helt klart bäst.

Jag har själv förmånen att bo i en lägenhet med BBB Ethernet. Jag minns att jag hade problem med nätet en gång, då de precis dragit in stöd för ip-telefoni i huset. Jag ringde då supporten och de avhjälpte problemet direkt.

  • Medlem
  • 2004-09-27 20:36

Bredbandsbolaget och Bostream är numera samma företag eftersom BB köpte Bostream. För att överhuvudtaget BB skall komma som alternativ så skall ni nog höra om de har kabel i närheten. I annat fall så går de bort.

Man behöver in te göra någon installation i fastigheten för att få tillgång till xDSL. Ni kan heller inte hindra att de erbjuder era boende dessa tjänster.

Jag tror inte (men är inte helt säker) att ni behöver betala något för att dra in UPS bredband. En fördel med detta är att det endast r de lägenheter som vill ha tillgång till bredbandet som installatör behöver komma in i. Ibland behöver inte ens någon installation göras i lägenheten som vill ha bredband. Jag tror dock knappast att UPS:s bredbans är speciellt konkurrensmässigt då de varken erbjuder speciellt lågt pris eller speciellt hög prestanda om man jämför med xDSL.

En kompis fick precis följande meddelande ifrån Bostream - snacka om förvirring!!!

Vi har kontrollerat ditt telefonnummer 040-911114 och har nöjet att meddela att du är ansluten till en telestation som är eller kommer att byggas ut för bredband från Bostream. I ditt område har vi för tillfället inga lediga platser för att installera bredband på ditt telefonabonnemang eller så har vi inte byggt ut stationen än.

Nästa utbyggnad: 2004-09-15

Om detta datum ligger framåt i tiden kommer vi att öka kapaciteten på din telestation och utbyggnaden beräknas vara klar till ovanstående datum. Om det angivna datumet ligger bakåt i tiden finns det idag ingen planerat utbyggnad.

Har du sagt upp din nuvarande tjänst rekommenderar vi dig att kontakta din operatör för att flytta uppsägningsdatumet eller makulera nedtagningen. Vi kan tyvärr inte leverera vår tjänst till dig förrän utbyggnadsarbetet av stationen är klar. När förändring sker kommer vi givetvis att informera dig.

Med vänlig hälsning,

Bostream

090-20 80 800
www.bostream.com

1
Bevaka tråden