• Medlem
  • 2004-09-24 18:40

Hej!

Jag heter Zaag Arvidsson, 45 år och är från Tibro. Min första Macintosh var nog modell II CI, 40 MB och 2MB i arbetsminne. Tillsammans med svartvit A4 bildskärm och en HP svart bläckskrivare kostade det nog 70 000 kr 1990! Jag hade tur som fick mycket bidrag från några fonder. Det var någon på KTH, Stockholm, som rekommenderade att skaffa en Macintosh-dator istället för PC. Den fungerar än!

Sedan köpte jag före jul 1997 en PowerMac 6500, 3 GB, 32 MB i arbetsminne med 15" bildskärm (färg) och en HP 870 CXI bläckskrivare för färg utskrift. Då hade kostnaden nog sjunkit ner mot 25 000 kr. Samtidigt genom mitt jobbs erbjudande till anställda köpte jag en PC Fujitsui 2,1 GB, 16 MB med både bildskärm och en HP Bläckskrivare 400. Det kostade ca 12 000 kr.

Sommaren 2003 köpte jag en annan PC, Dell 2400, 80 GB, 256 MB med bildskärm och en HP bläckskrivare 5552. Det kostade ca 9000 kr.

I år fick jag köpa en ny bildskärm Hoyndai (?) 17" då bildskärmen till PowerMac 6500 svartnade för gott efter en hel del grönstarr på skärmen. Något senare köpte jag en begagnad iMac DV, 10 GB, 256 MB från 2000. Skärmen var tyvärr suddig med svårläst text, men det gick att använda tillsammans med med "Honda"-skärmen. Min begagnade iMac kostade 2500 kr.

Sammanfattningsvis är en Macintosh en ekonomiskt katastrof för en vanlig svensk som jag. Men har man en gång börjat med Macintosh, är det svårt att låta bli att använda en sådan i fortsättningen. Även om omgivningen är i en förödande majoritet av PC-användare.....

1990 fanns det t ex kanske 3-4 butiker i Skövdetrakten som erbjuder Macintosh, nu finns det kanske ens en företagsbutik i hela Skaraborg! Betyder det att PC:n har plattat till Mac-en för gott? Se bara på den senaste iMac, som kommer nu i höst! Nej, så illa behöver det väl inte sluta, hoppas jag i alla fall.....