Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-out med s-vhs problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-23 23:05

Jag har en iBook 12" 1Ghz (senaste modellen) samt en sprillans Panasonic 28" widescreen.

Min gamla tv har inte haft nån s-vhs ingång så då har jag kört min tv out via composit och det har alltid funkat bra, och det gör det på den nya tvn med.

Men nu när jag har en tv som har en scart ingång och en ren s-vhs ingång vill jag ju såklart köra det.
Problemet är bara att när jag försöker köra med s-vhs får jag bara svartvit bild på tvn, Oavsett om jag ställer in tv och dator på pal eller båda på ntsc. blir svartvit hur jag än gör käns det som.

Samma resultat blir det efter omstart. Tvn klara PAL/NTSC/SECAM/M.NTSC och har provat alla möjliga kombinationer och även att köra lägre antal färger/ upplösning.
Kablarna jag kör med är "dvd-kit" från clas ohlsson där det ingår en 4 pinnars f

nån som har idé om vad felet kan vara?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 23:23

Jag har haft samma problem med min Panasonic 32", min vän med en Panasonic 28" också. Lugn

När du växlar över till TV/AV (scarten eller S-VHS) då kan man med färgknapparna (grön, röd, gul osv. De sitter på dosan och syns längst ned på skärmen) växla mellan AV1, 2, 3 osv. Har du datorsignalen på AV3 då trycker du dig dit sedan trycker du en extra gång på den färgknappen.

Då växlar den till färg, /s läge eller vad det heter. Skumt, antar att det är S-VHS specifikt. Hoppas att bilden är lika skarp som hos mig.

Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 01:13
Ursprungligen av stry:

Jag har haft samma problem med min Panasonic 32", min vän med en Panasonic 28" också. Lugn

När du växlar över till TV/AV (scarten eller S-VHS) då kan man med färgknapparna (grön, röd, gul osv. De sitter på dosan och syns längst ned på skärmen) växla mellan AV1, 2, 3 osv. Har du datorsignalen på AV3 då trycker du dig dit sedan trycker du en extra gång på den färgknappen.

Då växlar den till färg, /s läge eller vad det heter. Skumt, antar att det är S-VHS specifikt. Hoppas att bilden är lika skarp som hos mig.

Lycka till

Det KAN också vara så att den ena Scart-porten bara stödjer B/W. Så var det på vår gaamla TV... bara ett tips.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-24 07:42
Ursprungligen av stry:

Jag har haft samma problem med min Panasonic 32", min vän med en Panasonic 28" också. Lugn

När du växlar över till TV/AV (scarten eller S-VHS) då kan man med färgknapparna (grön, röd, gul osv. De sitter på dosan och syns längst ned på skärmen) växla mellan AV1, 2, 3 osv. Har du datorsignalen på AV3 då trycker du dig dit sedan trycker du en extra gång på den färgknappen.

Då växlar den till färg, /s läge eller vad det heter. Skumt, antar att det är S-VHS specifikt. Hoppas att bilden är lika skarp som hos mig.

Lycka till

Oh, det måste jag prova direkt! HOppas på det bästa

YES! Stort tack stry, det funkar perfekt nu Tänkte att jag provat allt men tydligen inte. och det står ju av2/s och av3/s så man borde kunnat lista ut det, men det stod ju inget i manualen

JonesH: Den är sprillans och som jag sa så är ena scart kontakten för s-vhs och den andra inte, provat båda

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-24 08:25

Första SCART-kontakten brukar ha stöd för RGB. Där kopplar du normalt in en stationär DVD-spelare. Kan också användas för digital-TV-box med RGB ut.

Andra SCART-kontakten brukar ha stöd för s-video. Där kopplar man normalt in en s-vhs-video eller en vanlig video.

(RGB är bättre än s-video som i sin tur är bättre än vanlig kompositvideo)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 10:54

#4 Buckner : Härligt. Visst blir allt så mkt bättre i färg? Tog mig en stund att komma på det där också, men jag tror att jag i ren ilska tröck några ggr på knappen och vips.

#5 Macus : Ah, stämmer nog. Men jag har för mig att skillnaden mellan S-VHS och RGB inte är så himla stor, mer mellan komposit och S-VHS. RGB, hur är det kabeln ser ut då i andra änden av scarten i så fall, flera mindre sladdar? Inte bara en gul väl?

Ursprungligen av stry:

Ah, stämmer nog. Men jag har för mig att skillnaden mellan S-VHS och RGB inte är så himla stor, mer mellan komposit och S-VHS. RGB, hur är det kabeln ser ut då i andra änden av scarten i så fall, flera mindre sladdar? Inte bara en gul väl?

En sorts sladd kan skicka många olika sorts signaler...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-24 11:25
Ursprungligen av stry:

#5 Macus : Ah, stämmer nog. Men jag har för mig att skillnaden mellan S-VHS och RGB inte är så himla stor, mer mellan komposit och S-VHS. RGB, hur är det kabeln ser ut då i andra änden av scarten i så fall, flera mindre sladdar? Inte bara en gul väl?

SCART-kontakt i båda ändar. En fullkopplad SCART-kabel innehåller 21 ledare, men det går även med en vanlig SCART-kabel som enbart leder signalen åt ett håll.

1
Bevaka tråden