Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adrian B

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adrian B är en av de flitigare postarna på 99mac, om än inte lika aktiv nuförtiden. Adrian Bengtson är mitt fullständiga namn och jag är faktiskt 28 år sedan en månad tillbaka, men jag får fortfarande visa leg på krogen

Jag har en tendens att skriva mycket när jag väl kommer igång, därav en lång presentation. Men kom ihåg, ingen tvingar dig att läsa ett enda ord!

Machistoria
Jag började med mac på allvar 1991 när vi fick en Classic till familjen. Den hade det då sprillans nya System 7 installerat (det gick dock så segt att nåt år senare nedgraderade jag till System 6). Före dess hade jag varit i kontakt med mac sporadiskt, men aldrig lärt mig det ordentligt. Classicen var den första datorn också, jag ägnade mig aldrig, som så många jämnåriga, åt VIC20, C64, Amiga mm. Men när vi fick vår Classic tillsammans med den då nya StyleWriter-skrivaren (som fortfarande är i drift!) blev jag imponerad av möjligheterna. När mina kompisar kom med matrisskrivna sidor kunde jag leverera saker som liknade tryck!

På den vägen var det. Classicen följdes upp av en PowerBook 145B som var riktigt häftig. Och så snabb den var! Min första egna mac blev den hyllade budgetmacen LC475 och jag fick *färg*, vilken lyx! Tror det var 1994. 1997 sålde jag av mina arvsaktier och köpte en egen PowerMac 8600/200 för ofantliga pengar (för en student). Jag har haft turen (eller skickligheten) att träffa av Apples mest lyckade modeller i min köp. När Apple lanserade den lilla vita iBooken i maj 2001 kände jag att jag äntligen kunde byta upp mig och samtidigt bli bärbar, once your there there's no going back. Jag fick min vita iBook G3/500 i en av de första leveranserna till Sverige. Den tjänade mig väl tills jag bytte upp mig till min nuvarande iBook G3/800 hösten 2002. Den borde bytas ut nu men ekonomin har satt stopp för det hittills. Drömmen är en PowerBook 15" (även om nya iMac G5 var en läcker skapelse, hade jag råd med både och så...).

Jobb och fritid
På dagarna försöker jag tjäna pengar genom en egen firma men jag är uppenbarligen inte så bra på det för då skulle jag inte jobba på en iBook G3/800. Eller om man säger såhär: jag är bra på det jag gör, men jag är inte bra på att jobba... På sistone har det varit en hel del webbprojekt där jag ömsom kodar PHP, ömsom designar. Jag gillar också grafisk formgivning även om det blir få såna jobb nuförtiden. Har även jobbat med DVD-projekt.

Den riktigt aktiva fritiden ägnar jag mest åt simning, har simtävlat i 20 år faktiskt. Det är dock på hobbynivå, jag har aldrig varit en stjärna, vare sig nu eller som barn. Men sporten i sig kan jag tala mig varm om för den har varit väldigt givande.

Den halvaktiva fritiden kan gå åt till att fota, njuta av naturen, shoppa eller bara göra allt som man måste göra när man har eget boende.

Den stillasittande fritiden ägnar jag gärna åt att göra kreativa eller mindre kreativa saker vid min kära mac. Kreativa saker kan vara att skriva och mindre kreativa saker kan vara att diskutera på 99mac... Annars är film ett trevligt intresse, speciellt på hösten när vi har filmfestival i stan.

Adrian B på 99mac
Jag är nog känd på 99mac för att:
1) Klaga på de som klagar
2) Alltid hålla på med korslänkningar av trådar
3) Tjata om sökfunktionen

Fast det är ju inte så jag ser det, förstås. För min del handlar det mera om:
1) Hjälpa till att hålla en postiv inställning rent allmänt men framförallt inte slänga ur sig ogenomtänkta negativa saker som sedan visar sig vara dyngfel ändå.
2) Underlättar för den som söker mera info.
3) Hjälpt till självhjälp

För 99mac gjorde jag nyligen ett lite fotorepotage från Paris som blev oväntat uppskattat. Jag har även gjort en 99mac-sökplugin för Firefox/Mozilla. Och så har jag gjort den där lilla 99mac-ikonen (även kallad favicon) som syns i webbläsaren.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-21 14:09

Jag orkade läsa vartenda ord - vilken trevlig presentation.

Citat:

Eller om man säger såhär: jag är bra på det jag gör, men jag är inte bra på att jobba...

haha, bra förmuläring där, känner igen det helt klart

Eva: tackar!

Johan:

1
Bevaka tråden