Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 lät som ett reaplan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I går när jag gick hemifrån satte jag min G5 i vila genom att trycka på knappen på fronten.
När jag kom hem på kvällen lät den som ett reaplan, fläkten gick på maxvarv, den hördes i hela huset.
Det gick inte att väcka den eller stänga av den, fick ta till det drastiska med att dra ut sladden.
Efter tio min startade jag den utan problem, dock så blev alla 500 mail i Mail blåmarkerade som olästa? detta har hänt en gång efter strömavbrott tidigare, hur markerar man dom som lästa utan att öppna ett och ett?
Och vad hände med min G5
Nån som vet?

F

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 08:57

Markera allt - markera som läst
(två olika menyer)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-16 08:59

Vet inte varför, kan bara bekräfta & berätta att min kan bete sig sådär med...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-16 09:03

Fläktarna i G5an styrs av systemet, om datorn får tex en kernel-panic (total hängning) så får inte fläktarna några order från systemet. Fläktarna kör då upp på högsta fart för att skydda datorn. Det är inte farligt så länge det inte händer för ofta, då kan det vara hårdvaruproblem.
Hade en G5a som fungerade bra förutom att fläktarna alltid gick för fullt. Den blev utbytt.

Ursprungligen av Creops:

Fläktarna i G5an styrs av systemet, om datorn får tex en kernel-panic (total hängning) så får inte fläktarna några order från systemet. Fläktarna kör då upp på högsta fart för att skydda datorn. Det är inte farligt så länge det inte händer för ofta, då kan det vara hårdvaruproblem.
Hade en G5a som fungerade bra förutom att fläktarna alltid gick för fullt. Den blev utbytt.

I vanliga fall surrar den som vilken PC som helst, eller som min gamla G3, denna gången lät den som en damsugare. Konstigt att den ev. får kernel-panic i vila, då borde den ha som lugnast??

tack för svaret

F

Det finns hjälp. Tyvärr går det inte på garanti eftersom det är mjukvarufel (i de flesta fall).
Det är tre steg man ska ta och jag vill inte berätta hur eftersom det finns stor risk att man förstör sin egen dator om man gör fel på vägen. Ta den till en serviceverkstad med en tårta så ska du se att de fixar det gratis.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns hjälp. Tyvärr går det inte på garanti eftersom det är mjukvarufel (i de flesta fall).
Det är tre steg man ska ta och jag vill inte berätta hur eftersom det finns stor risk att man förstör sin egen dator om man gör fel på vägen. Ta den till en serviceverkstad med en tårta så ska du se att de fixar det gratis.

Inget problem, fick den i dec. 03 och det är en hem-pc via Stockholms stad med garanti under hela hyresperioden 3 år. Jag tror det heter Apple care?

Finns det någon tråd/länk till de åtgätder du nämner? det kan ju vara intressant läsning för mig och andra som inte har någon garanti, eller tumme med nån verkstad?

F

Fröjdan... stoppa i DVD-skivan som följde med och starta om. Håll ned Alt när den startar. Välj Hardware Test. Kör testet och kolla om den hittar något hårdvarufel.

Det du ska göra är:
Resetta NVRAM.
Sedan logga in som root och döpa om en systemfil och sedan starta om.
Det kan gå fel i båda stegen så man bör vara mycket försiktigt och veta vad man gör.

Förlåt att jag är så sparsmakad med info men jag vill inte stå till svars för att ha gett råd som förstör din dator.

Jag har haft reaplansfelet ett tag på min G5. Det dyker upp då och då. Hardware-testet pekade ut att logikkortet är paj. Datorn åker in för kortbyte imorgon. Förstår inte hur en root-fil hade kunnat fixa detta?

1
Bevaka tråden