Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC - live 'n direct

Tråden skapades och har fått 392 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pegges:

iChat Server. Host your own private and secure inside-the-firewall iChat server that uses your own namespace and works with both Tiger’s iChat AV and popular Jabber clients available on Windows, Linux and PDAs. Från http://www.apple.com/server/macosx/tiger/

Jag utgår från att detta betyder att iChat AV kommer ha Jabberstöd Det står dock inget om det i klientsidorna. Kan någon med Developer Release försöka komma ihåg att kolla upp det och rapportera tillbaka...?

Verkar nog som anledningen varför iChat skippat AOL-ikonen i Tiger.

Ursprungligen av Pegges:

Jag utgår från att detta betyder att iChat AV kommer ha Jabberstöd Det står dock inget om det i klientsidorna. Kan någon med Developer Release försöka komma ihåg att kolla upp det och rapportera tillbaka...?

Nu finns det mera konkreta uppgifter kring Jabber-stöd i iChat hos Apple Insider: New Mac OS X Tiger builds reveal iChat Jabber support, parental controls

Ursprungligen av Adrian B:

Nu finns det mera konkreta uppgifter kring Jabber-stöd i iChat hos Apple Insider: New Mac OS X Tiger builds reveal iChat Jabber support, parental controls

<Montgomery Burns>Eeeexcellent....</Montgomery Burns>

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:16

Tycker faktiskt att den passar in bättre.
Säg inte att ni faktiskt tycker sämre om Tiger för att dom bytte färg på ena hörnet?

  • Medlem
  • 2004-06-28 21:19
Ursprungligen av mopp:

Tycker faktiskt att den passar in bättre.
Säg inte att ni faktiskt tycker sämre om Tiger för att dom bytte färg på ena hörnet?

Hehe, näh, men man får ju alltid av alla Mac-fanatiker höra att Windows XP ser ut som en leksak. Tyckte bara det var konstigt att Apple börjar likna WinXP.

Ursprungligen av bmb:

Hehe, näh, men man får ju alltid av alla Mac-fanatiker höra att Windows XP ser ut som en leksak. Tyckte bara det var konstigt att Apple börjar likna WinXP.

Ja men det gör XP oxå - vad e det för konstigt med det, gråter du över det.

Jag kan däremot önska att man hade möjlighet att kunna ha möjlighet till ett protema med ett mera avskalat tema.

Men jag fattar varför de gör så här - osX säljer på grund av detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:19

Core Image, dammit vilken grej. Mycket gratis. Men den stora frågan är väl när det kommer någonting som använder sig av det från Apple...

  • Medlem
  • 2004-06-28 21:21

Hur mycket förändrades egentligen Panther mellan WWDC och releasen i oktober? Någon som kommer ihåg?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:22
Ursprungligen av bmb:

Hur mycket förändrades egentligen Panther mellan WWDC och releasen i oktober? Någon som kommer ihåg?

Inte sådär mycket - mest på serverbetan om jag minns rätt…

[Fasiken vet om inte jag kör på betan faktiskt?]

Ursprungligen av Dasse:

men det är ju skönt å vara där.....

Visserligen, men smällen efteråt är desto värre... (Och en del brukar ta ut den över Apple)

Ursprungligen av bmb:

Bara jag som tycker att den blåa Apple-loggan ger lite WinXP-känsla?
http://www.apple.com/macosx/tiger/theater/spotlight.html

Men visst är det rätt likt den blåfärg OS X har haft som default skrivbordsbild ända sedan... ja sedan OS X 10.0 åtminstone. På den tiden är Windows förknippades med grönt snarare än blått.

Ursprungligen av bmb:

Hur mycket förändrades egentligen Panther mellan WWDC och releasen i oktober? Någon som kommer ihåg?

Kommer inte riktigt ihåg (var inte file vault struligt från början?), men på ett år lär det väl kunna hända desto mer än på 3 månader.

Ursprungligen av Adrian B:

Men visst är det rätt likt den blåfärg OS X har haft som default skrivbordsbild ända sedan... ja sedan OS X 10.0 åtminstone. På den tiden är Windows förknippades med grönt snarare än blått.

Svårt att minnas och å andra sidan så vem bryr sig egentligen.

Ursprungligen av draags:

Svårt att minnas och å andra sidan så vem bryr sig egentligen.

Man bryr sig om någon hävdar att Apple inspirerats av Windows till sin blåa färg, när dom haft den där hela tiden.

Okej, dags att börja snickra på en önskelista till 10.5 då eller? Hehe..

* Home on iPod?!
* ICQ i iChat. På riktigt.
* Förbättrad dock
* Trash i Finders sidovy

Äh, kommer inte på något mer just nu.. Tiger verkar ha det mesta.

Ursprungligen av Sundevall:

Okej, dags att börja snickra på en önskelista till 10.5 då eller? Hehe..

* Home on iPod?!
* ICQ i iChat. På riktigt.
* Förbättrad dock
* Trash i Finders sidovy

Äh, kommer inte på något mer just nu.. Tiger verkar ha det mesta.

Ingen papperskorg på mitt skrivbord, tack!

Däremot Home on ipod och icq i ichat och förbättrad dock

Ursprungligen av Sundevall:

Okej, dags att börja snickra på en önskelista till 10.5 då eller? Hehe..

* Home on iPod?!
* ICQ i iChat. På riktigt.
* Förbättrad dock
* Trash i Finders sidovy

Äh, kommer inte på något mer just nu.. Tiger verkar ha det mesta.

När ska vi lära oss skilja på system och programen som här till systmet?

- Home on iPod kommer gå att fixa med nya iSync engine. Någon fixar det.
- Dock... ja den skulle behöva sig en uppdatering. Eller något innutaivt nytt.
- Smaken är som baken. Du kan få den där om du vill med tredjepartsprogram.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

När ska vi lära oss skilja på system och programen som här till systmet?

- Home on iPod kommer gå att fixa med nya iSync engine. Någon fixar det.
- Dock... ja den skulle behöva sig en uppdatering. Eller något innutaivt nytt.
- Smaken är som baken. Du kan få den där om du vill med tredjepartsprogram.

Hey, herr Besserwisser! Jag vet skillnaden på system och program. Vad jag menade var - som du kanske inte förstod - att när en ny uppddatering av OS X kommer (10.x) då kommer även nya program med, i Panther fick vi t ex Fontbook, i Tiger Automator osv. Därav min "önskelista". För jag tvivlar starkt på att Apple kommer att fixa i ordning dockan i en 10.4.x release eller ge oss Home on iPod. "Någon fixar det" är föresten inte precis det jag vill höra, jag pratar inte tredjepartshacks här.

Ursprungligen av Sundevall:

Hey, herr Besserwisser! Jag vet skillnaden på system och program. Vad jag menade var - som du kanske inte förstod - att när en ny uppddatering av OS X kommer (10.x) då kommer även nya program med, i Panther fick vi t ex Fontbook, i Tiger Automator osv. Därav min "önskelista". För jag tvivlar starkt på att Apple kommer att fixa i ordning dockan i en 10.4.x release eller ge oss Home on iPod. "Någon fixar det" är föresten inte precis det jag vill höra, jag pratar inte tredjepartshacks här.

Ursäkta det var inte menat så.
Men jag vill att Apple ska lägga all sin tid på att skapa det bästa av OS X inte slösa en massa tid på program. Systemet behöver det jobbas med mycket om de ska vinna några marknadsandelar.
Programmen finns det många andra företag som kan göra. För även Apple behöver en marknad för programvarutillverkare. Något som jag tycker de ibland motverkar och det är inte bra.

Så jag hoppas att någon annan fixar "Home on iPod", tar $15 för det och tjänar lite pengar på det.
Att Apple kommer släppa det är tveksamt eftersom de inte ser iPodden på det sättet.

Snälla nämn inte Fontbook...
Jag får ångest då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:27

Nu slår det mig hur FRUKTANSVÄRT stort det är med en 30"-skärm!
Min TV är 25" och den tycker jag är väldigt stort. Man ska helst sitta minst två meter ifrån den för att inte bländas eller behöva vrida på ögonen.
Hur ska man kunna titta på en 30"-skärm??? Eller TVÅ 30"-skärmar som han föreslog att man skulle ha!? Speciellt när dpi:n är lika hög som på en liten skärm, vilket gör att man inte kan sitta längre ifrån!

Är det bara jag som går igång mer på vad OS X Tiger Server innehåller än vad klienten innehåller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-28 21:33

MacWorld.se har redan skrivit om nyheterna av Tiger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:47
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det bara jag som går igång mer på vad OS X Tiger Server innehåller än vad klienten innehåller?

Nu ligger det ute!

http://www.apple.com/server/macosx/tiger/

Har inte hunnit kolla än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:30

Om det där med att Tiger ser ut mer som Win XP: jag är 100 % säker på att någon kommer att göra ett tema till Tiger som ser ut som gamla OS X, om det skulle vara så att det blir allmänt oomtyckt med det nya utseendet. Och med tanke på att så många här (inkl kig själv) redan tycker illa om de nya detaljerna, så är det ingen tvekan.

  • Medlem
  • 2004-06-28 21:35

Apples aktie har fallit 4% sedan börsen öppnade "idag". http://finance.yahoo.com/q?s=AAPL&d=t

Investerarna på Wall Street verkar inte bli imponerade av Tiger. Eller så tycker de att Tiger känns för mycket "WinXP" så de flyttar pengarna till orginalet (MSFT). ;):p

EDIT: Såg nu att MSFT också har minskat i värde (-1%) så min teori stämmer nog inte.

Ursprungligen av bmb:

Apples aktie har fallit 4% sedan börsen öppnade "idag". http://finance.yahoo.com/q?s=AAPL&d=t

Investerarna på Wall Street verkar inte bli imponerade av Tiger. Eller så tycker de att Tiger känns för mycket "WinXP" så de flyttar pengarna till orginalet (MSFT). ;):p

EDIT: Såg nu att MSFT också har minskat i värde (-1%) så min teori stämmer nog inte.

nej precis

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:44
Ursprungligen av bmb:

Apples aktie har fallit 4% sedan börsen öppnade "idag". http://finance.yahoo.com/q?s=AAPL&d=t

Investerarna på Wall Street verkar inte bli imponerade av Tiger. Eller så tycker de att Tiger känns för mycket "WinXP" så de flyttar pengarna till orginalet (MSFT). ;):p

EDIT: Såg nu att MSFT också har minskat i värde (-1%) så min teori stämmer nog inte.

Speciellt som "börsarna" bara vetat om vad som blev lika länge som vi…

Fast jag läste iofs 2% innan "key-noten"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:37

Ja tänk att ALLA bilderna från GNAA stämde! Som tur var så stämde de inte exakt, för i de färdiga versionerna hade designen finslipats. Men Dashboard ser likadan ut! :eek: Det är en väldigt bra, men väldigt ful funktion. Hur kan de göra widgets som är i skrikiga färgglada färger!? För att inte tala om att all enhetlighet i gränssnittet (det var bland det bästa med OS X tidigare) är som bortblåst! Hör verkigen inte hemma som medföljande OS X-funktion.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 21:43
Ursprungligen av Rajje:

Ja tänk att ALLA bilderna från GNAA stämde! Som tur var så stämde de inte exakt, för i de färdiga versionerna hade designen finslipats. Men Dashboard ser likadan ut! :eek: Det är en väldigt bra, men väldigt ful funktion. Hur kan de göra widgets som är i skrikiga färgglada färger!? För att inte tala om att all enhetlighet i gränssnittet (det var bland det bästa med OS X tidigare) är som bortblåst! Hör verkigen inte hemma som medföljande OS X-funktion.

Får jag fråga vad som är "krångligt" med den?
Jag menar, miniräknaren är en miniräknare, klockan en klocka, filmvisaren en filmvisare. Det finns inga andra funktioner vad man än säger. Det är så enkelt man kan göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:46
Ursprungligen av mopp:

Får jag fråga vad som är "krångligt" med den?
Jag menar, miniräknaren är en miniräknare, klockan en klocka, filmvisaren en filmvisare. Det finns inga andra funktioner vad man än säger. Det är så enkelt man kan göra det.

Krånglig är den inte, men när gränssnittet inte är enhetliget - ens från Apple själva, så banar det väg för att fler och fler gör oenhetligt gränssnitt. Det försvårar verkligen för de som inte är datorvana om allt sitter på olika ställen och ser annorlunda ut beroende på vilket program man använder. Titta bara på Windows. Där har typ alla program sitt eget fula gränssnitt med extremt mycket ögongodis som tar upp hela skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 21:43
Ursprungligen av Rajje:

Ja tänk att ALLA bilderna från GNAA stämde! Som tur var så stämde de inte exakt, för i de färdiga versionerna hade designen finslipats. Men Dashboard ser likadan ut! :eek: Det är en väldigt bra, men väldigt ful funktion. Hur kan de göra widgets som är i skrikiga färgglada färger!? För att inte tala om att all enhetlighet i gränssnittet (det var bland det bästa med OS X tidigare) är som bortblåst! Hör verkigen inte hemma som medföljande OS X-funktion.

Men som vanligt så tror hag nog att man kommer att vänja sig + att det kommer bli bättre.
I första Mac OS X var ALLT färgglatt och skrikigt och gränssnittet verkade mer vara ett extremt tema till Mac OS 9. Men efter ett tag vande man sig + att de faktisk gjorde det mer stilrent. Redan från början kunde man välja att ha grafit-fräger istf färgglada färger och i Panther tänker man inte alls på att gränssnittet är extremt eller färgglatt, för det är det inte längre.
Jag antar och hoppas att Dashboard kommer följa samma utveckling eller att det åtminståne kommer att komma moddar.

Nu är det kanske nog om detta OT-ämne...

Ursprungligen av Rajje:

Men som vanligt så tror hag nog att man kommer att vänja sig + att det kommer bli bättre.
I första Mac OS X var ALLT färgglatt och skrikigt och gränssnittet verkade mer vara ett extremt tema till Mac OS 9. Men efter ett tag vande man sig + att de faktisk gjorde det mer stilrent. Redan från början kunde man välja att ha grafit-fräger istf färgglada färger och i Panther tänker man inte alls på att gränssnittet är extremt eller färgglatt, för det är det inte längre.
Jag antar och hoppas att Dashboard kommer följa samma utveckling eller att det åtminståne kommer att komma moddar.

Nu är det kanske nog om detta OT-ämne...

Är det inte meningen att det ska komma teman till Dashboard och egna varianter och eftersom många skriker efter att kunna välja olika teman så har ni nu denna möjlighet,

Bevaka tråden