Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple utvecklar nytt tangentbord

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-06 15:58

Vadå - på min PB17 så lyser tangenterna på kvällen! Jag har inte uppfattningen att det skulle gå sönder lättare, tvärtom så är det mycket mer gediget än det som vi har på den gamla PB15 titan. En suberidé tycker jag. Tänk att kunna byta språk och få rätt markerade tangenter, eller att byta till dvorak-tangentbord bara så där. För att inte tala om att trycka ner alternativtangenten och se alla konstiga tecken jag kan använda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 16:24

Japan och Kina i åtanke?

Jag kan tänka mi att om Apple utvecklar ett tangentbord med displayer på knapparna så kan det vara framförallt för den Japanska och Kinesiska marknaden. I Japan har dom tydligen ett sätt att skriva på datorer som funkar med ett ganska normalt tangentbord vad jag hört. Men det kanske går att utveckla mer. Detta kunde vara en tanke från Apple.
¨

Jag tycker det låter rimligt eftersom många av apples användare sysslar med videoproduktion och dylikt, som ofta "kräver" speciella tangentbord. Är inte alls förvånad - tvärtom, varför konstruerades detta inte tidigare av apple?

  • Medlem
  • 2004-09-06 18:22

Jag tycker det är lysande. Idén är som sagt inte ny, men kanske sättet att producera det hela på. Nu när man kan köpa BT-tangentbord och mus för 500 (i paket med BT-modul för 1000) så känns det som det vore överkomligt att producera "high-tech" till rimliga kostnader.
Har länge drömt om att kunna själv konfigurera F-tangenterna till något vettigt som man kommer ihåg. Om de dessutom kan lysa olikfärgat är det klockrent!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 12:59

Sedan har vi dessa artiklar som handlar om att dynamiskt kunna byta färg på chassi bl a. Ryktet kanske inte handlar om LCD utan om LED?
http://www.macnn.com/news/20774
http://www.macnn.com/news/17843

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-13 12:05
Ursprungligen av attila:

Sedan har vi dessa artiklar som handlar om att dynamiskt kunna byta färg på chassi bl a. Ryktet kanske inte handlar om LCD utan om LED?
http://www.macnn.com/news/20774
http://www.macnn.com/news/17843

OLED är det isf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 14:02

Låter som en funktion med en ganska liten marknad. Men för den marknaden skulle det vara ortoligt bra. Vet massor med kompisar som skulle grina av lycka om något sådan kom från Apple.

Ursprungligen av acke:

Låter som en funktion med en ganska liten marknad. Men för den marknaden skulle det vara ortoligt bra. Vet massor med kompisar som skulle grina av lycka om något sådan kom från Apple.

Inte så säker på att marknaden är så liten. Jag tror at det kommer att handla om prislappen och rimligtvis borde den inte bli särskilt hög om det innebär att Apple kan skippa alla localised tgb som de nu tvingas hålla redan på.

För mig skulle det vara "en våt dröm" att kunna bytra program och få tillgång till den nya uppsättningen genvägar. Jag vet inte hur många gånger det blivit massor av jobb i sumpen, bara för att jag i hastigheten tryckt på fel genväg och befunnit mig "farligt nära kanten".

Hur många gånger har vi inte öppet; Photoshop, Graphic Converter, Illlustartor, GLive, Safari, IE, och nåt till för att kunna yxa till en hemsida? Eller sitter med ett annat arbetsflöde som innehåller fem-sex olika pgm? För att inte tala om hur enkelt det blir att lära sig ett nytt programs alla genvägar på detta vis.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-12 16:00
Ursprungligen av leonardo:

Inte så säker på att marknaden är så liten. Jag tror at det kommer att handla om prislappen och rimligtvis borde den inte bli särskilt hög om det innebär att Apple kan skippa alla localised tgb som de nu tvingas hålla redan på.

Inte för att jag vill vara en glädjeförstörare, men kostnaden är nog försumbar. Det handlar om vilket tryck du sätter på en plastbit och logistik i samband med paketeringen av wellpapp-lådorna. Den logistiken han man ändå p g a olika modemstandarder, eluttag etc. Resten är mjukvara. Så av kostnadsbesparingsskäl tror jag inte det blir verklighet. Men behovet som sådant kan ju vara stort nog för att motivera merkostnaden? Kanske...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 10:45

Jag tycker det vore coolt med ett anslagskänsligt tangentbord. Istället för olika shift- och kringlakombinationer slår man bara lite hårdare på tangenterna

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-13 10:47
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag tycker det vore coolt med ett anslagskänsligt tangentbord. Istället för olika shift- och kringlakombinationer slår man bara lite hårdare på tangenterna

Underbar idé!

Ursprungligen av William Naversten:

Inte för att jag vill vara en glädjeförstörare, men kostnaden är nog försumbar. Det handlar om vilket tryck du sätter på en plastbit och logistik i samband med paketeringen av wellpapp-lådorna. Den logistiken han man ändå p g a olika modemstandarder, eluttag etc. Resten är mjukvara. Så av kostnadsbesparingsskäl tror jag inte det blir verklighet. Men behovet som sådant kan ju vara stort nog för att motivera merkostnaden? Kanske...

Efter att ha arbetet med logistik (tio lagerenheter spridda på fem ordet och med c:a 60.000 artiklar) hävdar jag att antalet varianter drar kostnader, dels under planeringen, dels under tillverkningen, men också under lagerhållning och distribution. Skall man väga kostnaderna mot varandra så är det två sistnämnda avgjort största.

Den avgjort bästa investeringen är att minska antalet varianter då det påverkar alla fyra kostnaderna, en retionalisering påverkar oftast bara en av kostnaderna.

Bevaka tråden