Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalificerat fotogalleri med webshop. Hur? Var?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 08:16

Ska så småningom bygga ett fotogalleri tillsammans med en fotograf som har tusentals stock photos till salu. Om ingen annan har nån bättre idé, så ska folk även kunna välja bild med tanke på resolution, dimension, osv, gå till webshoppen, betala och få nedladdningslänk skickad attematiskt till sig därefter.

Galleriet ska ha sökfunktion och om möjligt andra najsa options som t.ex. möjligheten att ge användarna eget konto (dvs användarnamn, osv) för att kunna formge sajten efter eget tycke (som man gör med t.ex. 99mac), skriva upp sig för nåt månadsbrev och annat.

Sajten ska ligga på *nix, helst vara PHP med t.ex. MySQL.

Frågor:

1. Vet nån nåt script man kan köpa direkt som passar beskrivningen? Eller åtminstone ganska nära (har kollat bl.a. hotscripts utan framgång)

2. Har nån några erfarenheter och synpunkter, som utvecklare av liknande sajt eller som användare av liknande?

Kolla på Gallery

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 12:43

Det finns ett projekt som kopplar ihop Gallery (bilddatabasen) med OSCommerse (nätshop) har jag sett någonstans... Testa att söka på respektive projekts forum! Båda är rätt välutvecklade produkter, så om sammankopplingen lyckas bra så kan det nog bli nåt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 13:40

Tack, boys.

Danne, du kan väl berätta vad du kommer fram till och hur du gjort. Jag är mycket intresserad av en liknande lösning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 12:58
Ursprungligen av Monkeyboy:

Danne, du kan väl berätta vad du kommer fram till och hur du gjort. Jag är mycket intresserad av en liknande lösning.

Tjår...
Men det kanske tar lite tid. Detta är ett projekt som troligen blir aktuellt först om 4-8 månader.

Well, min idé är säkert fyra år gammal vid det här laget så jag kan vänta lite till

Sprang på tråden av en händelse. lite uppföljning hade varit intressant. Hur gick det? Har någon hittat några nya alternativ så här tre år senare

Jag sprang på den här tråden nyss och kan meddela att jag forskat i ämnet tidigare. För att köra Gallery, som verkar vara den enda vettiga och snygga lösningen, som dessutom har en iPhoto plugin, så måste webbhotellet tillåta php safe mode=Off. Annars går det inte att installera. Detta tillåter de flesta inte vad jag vet. Jag har i alla fall one.com som webbhotell och de tillåter inte det.

Tror att man kan välja det o one. Dvs i kontrollpanelen. Annars kan man ibland lägga till det i .htaccess-filen.

Annars tror jag att oscommerce kan detta mer eller mindre ur lådan. Dvs när köpet är genomfört får man nedladdningslänken. Däremot måste det ju snyggas till en hel del.

1
Bevaka tråden