Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med användare, kortnamn m.m.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-09 13:56

Igår kom äntligen vår efterlängtade 2x1,8 G5:a och jag började glad i hågen installera och konfigurera användare. Problemen började med att jag råkade stava fel i kortnamnet för administratörsanvändaren. Detta fixade jag till genom att använda Account Enhancer. Dock valde jag att döpa det nya kortnamnet till Administratör vilket visade sig var mer än lovligt korkat. Mac OS X verkar inte tycka om svenska tecken i kortnamnen....

Nu kan jag inte logga in som administratör eftersom lösenordet slutat fungera. Jag har testat att återställa med systemskivorna, logga in som root och ändra lösen m.m. men inget verkar fungera. Account Enhancer ger bara felmeddelanden i stil med att kortnamnen inte kan läsas in. Administratörskontot har också försvunnit ur den första inloggningsrutan men finns kvar i användarbyteslistan.

Vad ska jag göra för att återställa den oreda jag ställt till med? Jag har försökt att ta bort det felaktiga kontot för att återställa med ett korrekt men inte lyckats. Återstår det bara att installera om systemet eller går mina misstag att rädda? Att installera på nytt innebär inte speciellt mycket extrajobb då vi just börjat använda datorn men det skulle vara skönt att slippa installera alla typsnitt och program igen.

Tror det blir minst jobb att installera om.

Använd NetInfo Manager!

1
Bevaka tråden