Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-31 12:42

minne 256?
Grafikkort 64Mb?
Dvd 4 ggr?
avsaknad av dvd brännare i minsta modellen?
firewire 800?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 12:42

Ganska najs att den även kan hängas...

Ursprungligen av skamuel:

Ganska najs att den även kan hängas...

Vet inte om det är att rekommendera.. :S

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 13:07
Ursprungligen av Andersson:

Vet inte om det är att rekommendera.. :S

Har du dålig erfarenhet av det, eller hur menar du? Apple själva menar tydligen att det är helt okej att göra det om man vill:

http://www.apple.com/imac/graphics.html

Lite kul är det nog om man dessutom har BT-mus och -tangentbord.

Ursprungligen av skamuel:

Har du dålig erfarenhet av det, eller hur menar du? Apple själva menar tydligen att det är helt okej att göra det om man vill:

http://www.apple.com/imac/graphics.html

Lite kul är det nog om man dessutom har BT-mus och -tangentbord.

Hänga den nya iMacen på väggen och ha BT-mus och -tangentbord skulle vara toppen! Spar mycket plats på skrivbordet.

Håller med kritiker om att grafikkortet inte är det bästa. De flesta hemma användare vill gärna spela spel. Apple borde ha erbjudit fabriksval av grafikkort mot pristillägg, liknande man har för PowerBook (gäller enbart minne här).

Önskar nu mig en modern A5 iTablet med OS X installerat som komplement till min G5!

Ursprungligen av The Real Viking:

Håller med kritiker om att grafikkortet inte är det bästa. De flesta hemma användare vill gärna spela spel.

Bara för att *du* gärna vill spela spel så gäller inte detta alla. Denna datorn är en bra hemmadator för konsumenter *samt* för både utbildningsinstitutioner och företag. Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.

Jag och rätt många andra här på 99mac älskar att spela på Mac och gör det både mycket och ofta. Förmodligen för ofta för vår egen hälsa.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag och rätt många andra här på 99mac älskar att spela på Mac och gör det både mycket och ofta. Förmodligen för ofta för vår egen hälsa.

Ciryon

Jag påstår inte att ingen vill spela på Mac-plattformen. Men de som absolut kräver bästa grafiken och de senaste spelen väljer inte Mac för detta ändamål. Ej heller väljer de Dell-datorer i iMacens prisklass.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Jag påstår inte att ingen vill spela på Mac-plattformen. Men de som absolut kräver bästa grafiken och de senaste spelen väljer inte Mac för detta ändamål. Ej heller väljer de Dell-datorer i iMacens prisklass.

Det lät verkligen som att du påstod just det när du skrev Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.. Man kan väl vara speltokig även om man inte bryr som om att ständigt sitta med det senaste grafikkortet? Jag känner väldigt många speltokiga människor som inte har råd med det, utan sitter med en relativt gammal PC och ett grafikkort som är ungefär likabra som iMacens.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Det lät verkligen som att du påstod just det när du skrev Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.. Man kan väl vara speltokig även om man inte bryr som om att ständigt sitta med det senaste grafikkortet? Jag känner väldigt många speltokiga människor som inte har råd med det, utan sitter med en relativt gammal PC och ett grafikkort som är ungefär likabra som iMacens.

Ciryon

Mitt ordval må ha varit olyckligt. Jag syftar på de individer som är villiga att betala 20 000+ för en ny dator med det senaste grafikkortet och som klarar de senaste spelen. Dessa väljer inte Mac.

Byt ut ordet "speltokig" mot "prestandatokig" så följer meningen bättre min tankegång.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Bara för att *du* gärna vill spela spel så gäller inte detta alla. Denna datorn är en bra hemmadator för konsumenter *samt* för både utbildningsinstitutioner och företag. Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.

Jag tycker det resonemanget är lite fel. Poängen med datorer är att de kan användas till så många olika uppgifter - desto fler saker datorn klarar av, desto bättre. Om iMac görs till en bättre speldator så står den sig bättre mot de alternativ den konkurrerar mot.

Mac är av tradition inte någon bra plattform för spel, men vad jag har förstått så har Apple (möjligen) vaknat på senaste tiden och insett att folk även vill leka med sina datorer. (Här finns uppgifter som får det att verka som om Apple gärna stödjer spelande på sin plattform.)

Det handlar kanske om utvecklingskostnader och vad prislappen skulle bli på en iMac med bättre grafikkort.

För mina behov fungerar Mac bra som speldator, och att bara avfärda idén att man skulle kunna förbättra iMacen på det området är väl onödigt?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag tycker det resonemanget är lite fel. Poängen med datorer är att de kan användas till så många olika uppgifter - desto fler saker datorn klarar av, desto bättre. Om iMac görs till en bättre speldator så står den sig bättre mot de alternativ den konkurrerar mot.

Mac är av tradition inte någon bra plattform för spel, men vad jag har förstått så har Apple (möjligen) vaknat på senaste tiden och insett att folk även vill leka med sina datorer. (Här finns uppgifter som får det att verka som om Apple gärna stödjer spelande på sin plattform.)

Det handlar kanske om utvecklingskostnader och vad prislappen skulle bli på en iMac med bättre grafikkort.

För mina behov fungerar Mac bra som speldator, och att bara avfärda idén att man skulle kunna förbättra iMacen på det området är väl onödigt?

Jag avfärdar inte idén. Jag säger bara att iMacens målgrupp *inte* är spelgalna fjortonåringar. Sedan motsätter jag mig påståendet att "de flesta hemanvändare vill spela på sina datorer" vilket är struntprat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 20:41
Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Jag avfärdar inte idén. Jag säger bara att iMacens målgrupp *inte* är spelgalna fjortonåringar. Sedan motsätter jag mig påståendet att "de flesta hemanvändare vill spela på sina datorer" vilket är struntprat.

Håller med om att alla inte vill spela spel. Jag är en av dom. Men har man barn så vill nog de spela. Jag har löst med en noname PC, ungarna spelar och surfar för glatta livet. Jag får ha min Mac för mig själv. Alla är nöjda,(nästan).

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Bara för att *du* gärna vill spela spel så gäller inte detta alla. Denna datorn är en bra hemmadator för konsumenter *samt* för både utbildningsinstitutioner och företag. Speltokiga gör sig ej besvär - med Mac överhuvudtaget.

Jag spelar sällan spel, men förstår de macanhängare som gillar spel. Vill man som hemmaanvändare använda sig av iMovie, iDVD, FCP, Motion krävs ett bra videokort. För ej spelfantaster är det OK med nuvarande grafikkortet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-01 14:35
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag spelar sällan spel, men förstår de macanhängare som gillar spel. Vill man som hemmaanvändare använda sig av iMovie, iDVD, FCP, Motion krävs ett bra videokort. För ej spelfantaster är det OK med nuvarande grafikkortet.

Är videokort och grafikkort samma sak?
Är nya iMacen bra för video men dålig för spel?

Ursprungligen av Eva:

Är videokort och grafikkort samma sak?
Är nya iMacen bra för video men dålig för spel?

Videokort - grafikkort: I allmänna termer ja, i tekniska termer kan det vara olika saker.

Jag rekommenderar att du väntar tills du får feedback från andra som köpt och provspelat. Alternativt att du går till Mac-butik och prova ut datorn och se om spelet fungerar bra.

Ursprungligen av skamuel:

Har du dålig erfarenhet av det, eller hur menar du? Apple själva menar tydligen att det är helt okej att göra det om man vill:

http://www.apple.com/imac/graphics.html

Lite kul är det nog om man dessutom har BT-mus och -tangentbord.

AH! Missade det

( http://www.vesa.org/ )

Separerade inte apple iPod-teamet från 'dator-teamet'? Eller det kanske inte hade med designersarna att göra?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 12:44

Den är ju sjukt vacker! Lite ledsamt att vi nyanställer här på firman och var tvungna att utöka maskinparken - fick min nya 20" iMac igår. Hade ju inte gråtit om jag fått en iMac G5 istället...

  • Medlem
  • 2004-08-31 12:46

Ser ju ut som iBook på stativ, inget vidare ju... Klot iMac känns fortfarande mer modern...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 12:51

De nya priserna:

17"/1,6: 13495:-

17"/1,8: 15495:-

20"/1,8: 19995:-

Ursprungligen av skamuel:

De nya priserna:

17"/1,6: 13495:-

17"/1,8: 15495:-

2000:- för en DVD-brännare (Superdrive) som inte är Dual layer kompatibel kan väl knappast ses som prisvärt. Något annat verkar inte skillja dom bägge 17" modellerna åt. "Minstingen" lär nog bli storsäljaren...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 13:04
Ursprungligen av whoami:

2000:- för en DVD-brännare (Superdrive) som inte är Dual layer kompatibel kan väl knappast ses som prisvärt. Något annat verkar inte skillja dom bägge 17" modellerna åt. "Minstingen" lär nog bli storsäljaren...

200 MHz snabbare processor samt 600 MHz FSB mot 533 är ytterligare skillnad.

Men herregud, grafikkortet ?!? Geforce 5200 , var det det sämsta de kunde hitta? Om datorn är tänk som konsumentdator borde väl Apple förstå att många kommer ändå vilja spela lite grann på den? Varför inte ett X300se ? Varför förförra generationens absolut sämsta skämt till grafikkort? Jo, för att Apple är övergivet av grafikkortstillverkarna, båda två, 6800Ultra var en parentes... *suck* som vanligt.

Ursprungligen av SperrFeuer:

Men herregud, grafikkortet ?!? Geforce 5200 , var det det sämsta de kunde hitta? Om datorn är tänk som konsumentdator borde väl Apple förstå att många kommer ändå vilja spela lite grann på den? Varför inte ett X300se ? Varför förförra generationens absolut sämsta skämt till grafikkort? Jo, för att Apple är övergivet av grafikkortstillverkarna, båda två, 6800Ultra var en parentes... *suck* som vanligt.

Jag håller med om att de kunde valt ett bättre kort , men en total katastrof rent tekniskt är knappast 5200 fast det kommer att skrämma bort en del potentiella kunder helt klart. Skälet att de valde det kortet har antagligen med värmeutvecklingen och det låga priset att göra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-31 12:59
Ursprungligen av Errol Garner:

Jag håller med om att de kunde valt ett bättre kort , men en total katastrof rent tekniskt är knappast 5200 fast det kommer att skrämma bort en del potentiella kunder helt klart. Skälet att de valde det kortet har antagligen med värmeutvecklingen och det låga priset att göra.

dvd 4ggr? omodern vid lansering?
Var tog firewire 800 vägen

Ursprungligen av miri:

dvd 4ggr? omodern vid lansering?
Var tog firewire 800 vägen

De flesta bränner ju inte fortare ändå eftersom det kan bli mer fel vid 8ggr. Sen så är det ju antagligen svårare med brännare vertikalt.
Firewire 800 borde vara med men det är ju knappast livsviktigt i en konsumentdator diskarna är ju oftast inte snabbare än FW400 ändå.

Ursprungligen av miri:

dvd 4ggr? omodern vid lansering?

4x därför att det är en bärbar DVD-brännare som sitter i iMacen. Precis som i Powerbooken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 12:55

Mumma! Både G5 och billig. Nu kom plötsligt suktandet efter Powerbook (realistiskt iBook) på skam - den får mig att fundera på om stationärt är så tokigt... (Kanske behåller dasslocket som skrivmaskin. Hmmm...)

Sedan ska ju min bror börja jobba på Pixar i slutet på månaden, kanske skulle be honom ta hem en när han kommer och hälsar på? Hehe...

Delta i omröstningen - ska du köpa en ny iMac G5?

Här är omröstningen

Bevaka tråden