Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta eviga knastrande [PB17]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Först och främst - vilket trevligt forum!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem...

Switchade för ca 2 månader sedan, och allt fungerar kanon (tack Apple) förutom att stör mig oerhört mycket på en sak med min PB17 1,33GHz 1GB RAM, 80GB HDD, Bluetooth, Airport Express, Wireless Bluetooth Mouse och hela fadderullan. OS X 10.3.5, har alla updateringar som går att ladda ner via software update.

Om jag sitter med datorn i mitt tysta rum så hörs ett knastrande och ibland pipande/högfrekvent ljud från den övre högra delen av datorn, alltså inte skärmen utan vid högtalaren. Fenomenet hörs särskilt bra om man rör på musen eller drar i rullningslister, t.ex. i Safari. Ibland är ljudet svagt, och ibland är det relativt högt. Jag vet att det inte har något att göra med processorfläkten eller så, jag har aldrig hört en fläkt som kan låta på detta vis. Det låter ungefär som stereo-knaster, fast det är inte slumpmässigt utan ljudstyrka, "karaktär" m.m. beror på vad jag gör med datorn...

Jag ringde Apple Support och fick prata med en trevlig dansk på dansk-svengelska, och vi provade att ta bort bluetoothmusen, stänga av bluetooth, stänga av airport osv eftersom det kanske berodde på störningar av radiosignaler? Resultat: oförändrat. Den knastrade och pep fortfarande.

Rådet jag fick var att slå på lite musik, och visst, jag har ju laddat in hela CD-samlingen till m4a-filer, men ibland vill man ju ha TYST omkring sig och jobba. Det går inte med detta ljud. Det är som den där fläcken på ryggen som kliar, och som man inte når. Det går inte att koncentrera sig...

Jag har ju ett års garanti på maskinen och funderar starkt på att låta Apple ta in den för reparation, ty jag står inte ut längre.

Nån som befinner sig i samma sits? Eller som vet bot på problemet?

// Johan

  • Medlem
  • 2004-08-29 16:40

Ljudet försvinner om man sätter processorhastigheten till automatisk i strömspararinställningarna. Så vitt jag vet är detta ett allmänt problem, som Apple helt enkelt inte bryr sig om...

Helt underbart. Tack så mycket för snabbt svar!

Jag måste också tacka som fan!
Har stört mig ngt enormt på surrandet.

Hmm borde inte support folket på apple ha koll på sånt här?

Tack /Magnus

  • Medlem
  • 2004-09-05 23:37

Vad innebär lösningen i praktiken? Förlorar man något på det, eller är det en win/win lösning?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-09-06 00:06

Alla kretsar låter mer eller mindre så det är inte ett fenomen i enbart Apples notebooks.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-06 00:17

Jag får det ljudet på min 15" när

1. Ett finderfönster med quicktime-förhandsgranskning på en musik-fil är öppet
2. När processorn står på hastighet "Högsta"

Speciellt den första är ofelbar. Konstigt nog är det så precist.

1
Bevaka tråden