Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 20:15

Tänkte köpa en skärm till min efterlängtade Pb 12" (den ska komma nästa vecka!)

Har fastnat för LaCie electron 19tum CRT för 3595 kr på InWarehouse. Är det ett bra köp eller finns det bättre i samma prisklass?

//Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 22:23

Är det inte lite klumpigt med en CRT då? Jag såg en fin Philips 15" TFT på Clas Olsson idag (!) - faktiskt klart i linje med powerböckernas design och ungefär samma pris som LaCie-skärmen du nämner. Då använder du så klart PBns skärm också, och ext mus + keyboard.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 08:33

Har en imac med 15" skärm, men saknar ofta en betydligt större "betraktningsyta". Därför spanar jag mot 19-21 tum skärmar. Crt eller tft skärm spelar inte så stor roll.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 08:49

Kolla på en "billig" (+1000kr eller så) 17" tft - den är ju stor som en 19" crt ungefär...
Samtron är ju billiga och inte så illa (om än analoga - men det är ju crt oxå).

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-23 14:06

En 19" Samtron kan fås för 1300 spänn... billig och bra

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 12:03

Visas färgerna ok på en billig skärm? Jag skickar en del filer till ett tryckeri, och då vore det underbart om färgerna stämmer någorlunda. Inte så att jag behöver färgkalibrerings utrustning osv. Men ändå någorlunda färger.

//Fredrik

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 12:50
Ursprungligen av lila huset:

Visas färgerna ok på en billig skärm? Jag skickar en del filer till ett tryckeri, och då vore det underbart om färgerna stämmer någorlunda. Inte så att jag behöver färgkalibrerings utrustning osv. Men ändå någorlunda färger.

//Fredrik

Beror ju helt på från skärm till skärm... be att få se en skärm "in action" innan du köper den

  • Medlem
  • 2004-08-24 14:05

Lacien är kanon! Har samtliga inställningsmöjligheter för att kunna kalibreras korrekt. Den modellen har kostat mycket mer men är billig nu i dessa plattaskärmtider. Men för oss som vill ha korrekt färgåtergivning så fungerar den väldigt bra! Rekommenderas starkt!

Absolut! Sitter framför en sådan på jobbet. (Färgkorrigerar skolfoton). Det är en väldigt bra skärm med någon form av Trinitron-liknande bildrör, som ger ordentlig skärpa. Det känns igen genom två supertunna svarta linjer som går vertikalt över bilden. Det är skuggan från upphängningsanorning i bildröret som syns på det sättet.

Sitter just nu och funderar på om det ska bli en 19" eller 22" av ovanstående skärm. Ska man ha en TFT skärm i samma storlek och framför allt i samma kvalitet som t.ex. LaCie´s skärmar får man punga upp med minst dubbelt så mycket, om inte tre gånger så mycket som för en CRT. För mig går Philips 15" på "gubbdagiset" fetbort alltså.

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 14:28

Då var skärmen beställd, en 19" LaCie. Hoppas man inte får vänta lika länge på den som på datorn. Det är 34 dagar sedan den beställdes och har inte fått den än.

1
Bevaka tråden