Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IE/win och CSS-problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-24 11:17

Jag lyckas inte få en css-regel att fungera under Explorer på windows. Det fungerar utmärkt i IE/mac, Safari och Mozilla-baserade läsare.

[FONT="Courier New"]p+p { text-indent: 14px; }[/FONT]

Borde inte IE/win fixa det?

Ursprungligen av Kalle W:

Jag lyckas inte få en css-regel att fungera under Explorer på windows. Det fungerar utmärkt i IE/mac, Safari och Mozilla-baserade läsare.

[FONT="Courier New"]p+p { text-indent: 14px; }[/FONT]

Borde inte IE/win fixa det?

p+p har jag aldrig sett

testa istället

p.ind {text-indent :14px;}

och implementera med

<p class="ind">blblb </p>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-24 11:32
Ursprungligen av Kalle W:

Jag lyckas inte få en css-regel att fungera under Explorer på windows. Det fungerar utmärkt i IE/mac, Safari och Mozilla-baserade läsare.

[FONT="Courier New"]p+p { text-indent: 14px; }[/FONT]

Borde inte IE/win fixa det?

Dessvärre inte. IE för Windows har inte stöd för alla CSS2-selectors (exempelvis +) (trodde inte att IE för Mac hade det heller, men så har jag ju aldrig startat IE på Mac).

Ännu värre är att IE-teamet hos Microsoft inte anser det särskilt viktigt att implementera standarder i IE, IE-teamet har vid flera tillfällen uttryckt att slutanvändarna "inte bryr sig om standarder", de vill bara ha en bra webbläsare. Även om de _idag_ skulle implementera stöd för bl.a. selectors så skulle det nog ta många år tills man kan förvänta sig att en majoritet av användarna har den nya webbläsaren. Så, tyvärr, titta i månen efter den funktionaliteten, du blir tvungen att lösa det på något annat vis.

I just det här fallet rekommenderar jag att du kör på med den lösning du valt, och skiter i att IE-användare på Windows inte ser indenteringen (även om de är många så är det ju inte avsaknaden av indentering något som totalt pajar läsupplevelsen för dem).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-24 11:54

Ok. Trist att det inte fungerade.

Tror att jag låter det vara som det är. De som kör IE/win får skylla sig själv...

Hela regeln ser ut så här:
[FONT="Courier New"]p {
font-family: "Trebuchet MS";
font-size: 11px;
color: #666666;
line-height: 15px;
margin: 0;
font-weight: bold;
}
p+p {
font-weight: normal;
margin-top: 15px;
}
p+p+p {
text-indent: 11px;
margin-top: 0px;
}[/FONT]

  • Medlem
  • 2004-08-24 11:56

Det kommer ju en ny version av explorer och då får vi hoppas att de uppdaterat css-hanteringen. Vad jag vet har man inte fixat detta i XP SP2, vilket hade varit lämpligt. Men eftersom Explorer är en del av OSet så kommer det ju via Win Update, så förhoppningsvis går det rätt fort. Bankerna är ju snabba att kräva senaste versionen så många är tvungna att skaffa det senaste.

Tills dess är det bara att bita ihop och specialkoda...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-24 11:59
Ursprungligen av lime:

Det kommer ju en ny version av explorer och då får vi hoppas att de uppdaterat css-hanteringen.

Det var ju inte längesedan alls de sa att standarder inte var viktiga, men man får väl hoppas att de tagit åt sig av kritiken och insett att de faktiskt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-24 13:50

Om du googlar lite så hittar du säkert nån workaround till det.
Sånt brukar jag oftast hålla på med på jobbet, allt måste fungera i IE (v*lvo policy) men jag kodar mot Mozilla/W3C standarder ändå.

Folk brukar hitta på fiffga workaround faktiskt så det funkar enligt standarden + workaround till IE.

mvh
b0bben, som är ganska trött på IE's sketna CSS implementering...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-24 13:59
Ursprungligen av b0bben:

Om du googlar lite så hittar du säkert nån workaround till det.

Här är en sådan work around: http://dean.edwards.name/IE7/

Men det blir ju några fler kilobyte att ladda hem, osså känns det inte _helt_ skottsäkert... men det kanske bara är jag?

1
Bevaka tråden