Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem Kabel & Router

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har Comhem bredband (kabel) och kör router ?
Jag har en D-link D804 och skulle vilja använda den till mitt Comhem abonnemang.
Problematiken ligger i att man måste logga in på en hemsida (http://login1.comhem.se)
för att få det att fungera. Har ännu inte hittat något sätt att få routern att logga in. Kanske någon som löst detta ? hör av er !

Per

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-17 12:38

Jag gör det.
Jag har för mig att det bara är att logga in på en dator ansluten till nätverket.
Var får du problem?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-17 12:39

Det enda du behöver är MacICX.
Din router loggar inte in, det gör din dator.
http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-17 12:43

Asså, MacICX automatiserar väl bara inloggningen, men har samma effekt som om man loggat in själv via webbgränssnittet, eller?

Det jag vet du skulle kunna testa är att istället för att skriva start.comhem.se (eller vad det är) skriva 10.0.0.6 för att logga in.

MacICX är ju dessutom ganska överflödig om man har en router eftersom denna håller igång anslutningen själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-17 12:51

Com hem använder DHCP. Ställ in routern på DHCP både ut mot nätet(com hem) och in mot ditt lokala nät. Ställ in datorn på DHCP. Routern får sedan ett IP-nr från com hem:s server och din dator får ett IP-nr från din router.MacICX sköter inloggningen åt dig.

Då behöver du aldrig tänka på det här med IP-adresser för att komma ut på nätet.

PS.Jag har själv com hem och en Netgear-router.

Ursprungligen av Macus:

Com hem använder DHCP. Ställ in routern på DHCP både ut mot nätet(com hem) och in mot ditt lokala nät. Ställ in datorn på DHCP. Routern får sedan ett IP-nr från com hem:s server och din dator får ett IP-nr från din router.MacICX sköter inloggningen åt dig.

Då behöver du aldrig tänka på det här med IP-adresser för att komma ut på nätet.

PS.Jag har själv com hem och en Netgear-router.

Tack för hjälpen !
Var bortskämd i gamla lägenheten med 10 Mb Bredbandsbolaget, men det här funkar ju också.

P

1
Bevaka tråden