Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cyrus eller Procmail i Panther server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-16 18:49

Jag har precis börjat att konfa en Panther server som ska sköta bl a mejlen. Nu har jag installerat Spamassassin och tänkte få igång den.

Men för att den ska filtrera breven måste jag (antar jag) använda Procmail för att styra dem rätt. Som det är nu i standardinställningen för Postfix så används Cyrus istället. I [FONT="Courier New"]main.cf[/FONT] står det [FONT="Courier New"]mailbox_transport = cyrus[/FONT].

När jag tidigare satt upp Spamassassin på klientversionen av Panther så har jag använt [FONT="Courier New"]mailbox_command = /usr/bin/procmail -f- -a "$USER"[/FONT] istället.

Nu är jag lite osäker. Enligt instruktionerna i [FONT="Courier New"]main.cf[/FONT] så gäller kommandot [FONT="Courier New"]mailbox_transport[/FONT] före [FONT="Courier New"]mailbox_command[/FONT] (... precedence over the mailbox_command) vilket jag antar innebär att jag inte kan köra båda.

Så, hur ska jag göra? Strunta i Cyrus helt, eller använda den för att skicka till Spamassassin?

Jag vill så långt det går bevara möjligheten till administration via Serveradmin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 19:34

På linux kan du köra spamd och låta mailservern relaya mail via den (internt)
Har för mig att jag sett en howto om det... Då är det postfix som ska konfas...

Är svårt intresserad av hur du löste spamassassin, eftersom jag vill använda den tillsammans med OSX server...

Utan att jag vet svaret på din direkta frågor kan jag bara passa på att länka till Apples egen beskrivning över hur man kickar igång det i os x server

http://developer.apple.com/server/fighting_spam.html

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-17 10:58

Nu har jag fått Procmail att skicka breven till Spamassassin för granskning. Men jag lyckas inte få Cyrus att leverera dem korrekt. Procmail skickar dem till /var/mail/user istället.

Min fråga är alltså:
Hur ska procmailrc se ut?

Jag vill att brev som markerats som spam ska skrivas till en undermapp i användarens maildir som heter Spam, och att all annan post levereras som vanligt till användarens maildir.

Min procmailrc som den ser ut nu:
[FONT="Courier New"]DROPPRIVS=yes
:0fw
| /usr/bin/spamassassin

:0
* ^X-Spam-Status: Yes
$USERMAILBOX/Spam/[/FONT]

  • Medlem
  • 2004-08-17 12:39

Har kört med denna procmailrc-konfig sen i våras...

:0fiw
| spamc # call spamassassin

INCLUDERC=$HOME/.procmail # allow users to create their own recipes

:0:
* ^X-Spam-Level: \*\*\*\*\*\*
/dev/null
#trash all messages with a very high spam score

:0w
| /usr/bin/cyrus/bin/deliver -a $USER -m user/$USER
# if not told otherwise, deliver all messages to the user's inbox

afp548.com har en artikel om just SpamAssassin / ClamAV på en OS X Server med Cyrus. Fungerar mycket bra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-25 19:03

Det går verkligen inte bra för mig...

Jag har gjort precis som Apple skriver på sin sajt, men jag får ett felmeddelande som ser ut så här:
[FONT="Courier New"]localhost postfix/pipe[848]: E53CA36BEA: to=<[email protected]>, relay=procmail, delay=26, status=deferred (temporary failure. Command output: procmail: Program failure (65) of "/usr/bin/cyrus/bin/deliver" )[/FONT]

Jag kan inte förstå vad som inte stämmer. Men uppenbarligen lyckas inte Procmail starta eller skicka vidare till Cyrus.

Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-08-25 20:34

Procmail spottar ur sig:

procmail: Program failure (65) of "/usr/bin/cyrus/bin/deliver" )

Det betyder att "deliver" returnerade 65 isf 0 som procmail förväntar sig. Kör en man deliver och läs vad det är för felkod.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-25 20:36

Står ingen förklaring till felkoderna i man...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-08-25 23:27

Kollade igenom koden till deliver.c och 65 är DATAERR (The input data was incorrect). Blir inte klokare på det direkt. Kollar lite i koden för deliver och just detta fel verkar komma beroede på flera saker. Tex om användaren inte finns, om sasld inte är igång.

Jag vet inte om jag riktigt fattar problemer. Varför använder Procmail deliver egentligen? Vad deliver gör är att kontaka mailservern (Postfix) för att skicka. Den anropar procmail som anropar deliver igen. Det blir lixom rundgång där eller har jag missat något? Jag tror på att när väl procmail får tag i mailet skall den bara lägga mailet i usern's maillåda. Jag har detta i min procmailrc:

MAILDIR=$HOME/.maildir/
DEFAULT=$MAILDIR
LOGFILE=$MAILDIR/procmail-log
SPAM_FOLDER=$MAILDIR/.spam/
:0fw: spamassasin.lock
* < 524288
| spamc
# All mails tagged as spam - move to spam
:0:
* ^X-Spam-Status: Yes
$SPAM_FOLDER

Edit Och sen har jag i main.cf:

mailbox_command = /usr/bin/procmail

och mailbox_command är bortkommenterad helt.

1
Bevaka tråden