Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp min PowerMac G4 1.25 Dual vägrar att starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 07:16

Min PowerMac G4 1.25 dual Vägrar att starta. Som vanligt allt fungerade dagen innan.
När jag skulle starta via startknappen som finns dels på datorn dels på Apple display skärmen inget hände.
Startknappen på skärmen lyser utan den klassiska ljudet från datorn (död).När enbart tryckte jag på startknappen på datorn hände ingenting. Denna startknappen lyste ca 2 sek och sedan släktes.Jag upprepade sammamanöver men datorn är död.Min datorn är ca 1,5 gammal.
Kan någon hjälpa mig?

Ursprungligen av karim:

Min PowerMac G4 1.25 dual Vägrar att starta. Som vanligt allt fungerade dagen innan.
När jag skulle starta via startknappen som finns dels på datorn dels på Apple display skärmen inget hände.
Startknappen på skärmen lyser utan den klassiska ljudet från datorn (död).När enbart tryckte jag på startknappen på datorn hände ingenting. Denna startknappen lyste ca 2 sek och sedan släktes.Jag upprepade sammamanöver men datorn är död.Min datorn är ca 1,5 gammal.
Kan någon hjälpa mig?

1. Dra ur strömsladden
2. Öppna lådan så moderkortet "blottas".
3. Leta efter moderkort resetknappen (liten svart knapp). Den torde finnas i närheten av minnesbackup batteriet.
4. Håll knappen sedan nedtryckt i minst 5 sekunder (viktigt).
5. Lägg i strömsladden och starta maskinen!

Ursprungligen av Solitere:

1. Dra ur strömsladden
2. Öppna lådan så moderkortet "blottas".
3. Leta efter moderkort resetknappen (liten svart knapp). Den torde finnas i närheten av minnesbackup batteriet.
4. Håll knappen sedan nedtryckt i minst 5 sekunder (viktigt).
5. Lägg i strömsladden och starta maskinen!

Angående punkt 4: Knappen (som är till för att starta om en krets som kallas PMU) ska INTE hållas nedtryckt alls. Om man håller den nedtryckt, eller trycker ner den flera gånger efter varandra, så kan PMU-chippet krascha. Då går backup-batteriets livslängd ner till ett par dagar, och så får man byta det. Onödigt.

Tryck endast en gång, på mindre än en sekund, ner knappen. Vänta 10 sekunder och sätt i strömsladden. Följ i övrigt instruktionerna ovan.

Här finns mer att läsa om PMU-kretsen. Artikeln behandlar PowerMac G4 AGP Graphics/Gigabit Ethernet, men förfarandet gäller för samtliga PowerMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 21:38

Tack Alla . det funkar!!

hur kan man kolla om PMU-chipet har kraschat?

Ursprungligen av David Slättne:

hur kan man kolla om PMU-chipet har kraschat?

Om batteriet som håller koll på klockan mm tar slut på ett par dagar trots att det är nytt, så har PMU:n kraschat. Då glömmer datorn av inställningen för datum och tid varje gång man stänger av den. Då får man nollställa PMU:n och byta batteri, sen är allt ok igen.

1
Bevaka tråden