Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airporten tappar kontakt med WGR614

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-19 19:40

Maskin:
Ibook 300mhz
Airport 2.04
OS 9.2.2
WGR614 v4, bios 5 (senaste)

Har nyligen installerat ett Airport kort i min söta Ibook dasslock, men ett litet problem har dykt upp.
I Airport mjukvaran ser jag att datorn söker efter status, men kommer efter femtielva försökt fram till att den inte får kontakt. Sen börjar den om igen.

Under Airport Network - choose network så har jag valt mitt nätverk. Men med olika mellanrum så försvinner kontakten för att någon/några sekunder senare komma tbx.

Så när man tex. kopplar in Ibooken till lite aktiv MP3/internetRadio poppar tjänst så avbryts sändningarna titt som tätt.

Vad har jag glömt o kryssa i?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-07-19 21:50

Kan det vara så simpelt att det är glappisladdinen som bråkar med dig?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-20 11:10

Noop, ingen glappisladden - verkar mer vara ett mjukvaru problem.
Är 2.0.4 senaste OS9 Airport uppdateringen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-02 01:18

Jag har sett att det verkar vara något fel med 5.0_02. Routern skickar inte ut rätt DNS (med det avses primär och sekundär i inställningarna) utan skickar ut sin igen IP-adress. Nu skulle det iofs kunna fungera, för den tekniken använder sig SMC sig av. Sedan skickar routern (i det fallet) vidare DNS-frågan till de som finns angivna i routerns inställningar.

Dessvärre verkar inte fallet vara så i Netgears fall. Jag sitter med en WGR614v4 där det inte fungerar med 5.0_02 utan jag fick gå tillbaka till 4.04. Jag har verifierat detta genom att installera om växelvis mellan 4 och 5 och gjort generalreset på den med knappen bakpå. Felet följer med version 5.

Ring gärna till Netgears svenska support, 0200-298 298, och anmäl detta. Han (Micke) kommer troligen att säga att han aldrig har hört talas om detta. Och att programvaran minsann är 2 månader gammal, så felet borde vara kännt. Sedan kommer han att käfta tillbaka ett tag och sedan rinner samtelet ut i sanden. Men han kommer att anmäla felet (berättar han sedan dagen efter då man själv ha gjort verifieringen och ringer tillbaka), men vill inte ha någora uppgifter att skicka vidare. Synnerligen besynnerligt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-11 18:23

De verkar som de funkar nu, utan att jag behövde göra något. Jag spelade Radioseven under hela går dagen utan ett enda avbrott.

Tack iaf för tipset!

Jag hade samma problem med min Netgear WGT634U. Det slutade med att jag lämnade tillbaka den och fick en ny i utbyte.

  • Medlem
  • 2004-08-11 20:24

Den lilla burken verkar även vara värmekänslig (har för mig att jag läste det här på 99mac). Min bråkar och skickar ut knasiga IP-adresser från DHCP'n, något som hänt då det har varit varmt. En omstart av burken och allt är igång igen.

1
Bevaka tråden