Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelrecension – Space Colony

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

<div id="betygsruta"><div id="betyg">6</div><div id="ruta"><h1>Space Colony</h1>
Betyg
Grafik: 6/10  Ljud: 8/10  Spelkänsla: 6/10  Spelvärde: 6/10
Helhetsbetyg: 6/10

Utgivare: Aspyr Media
Genre: Simulation
Demo: Ja, klicka här
Multiplayer: Nej
Pris: 374 kr inkl moms hos Macoteket
Websida: Minisajt hos Aspyr / Officell spelsajt

Systemkrav
Mac OS X 10.2.8 eller senare, PowerPC G4/G5 733 MHz eller snabbare, 256MB RAM, 1,0GB ledigt hårddiskutrymme, 4x CD-ROM

Testdator
iBook G4, 933 MHz, 256MB RAM, ATi Mobility Radeon 9200 32MB, Mac OS X 10.3.4

</div></div>

Har du sjuka begär över att kontrollera andra människor? Begär att tvinga ner andra i gyttjepölar eller tvinga dom göra saker bara för det är du som bestämmer? Har du spelat Theme Park, Theme Hospital eller The Sims men helt enkelt inte fått nog? Då är Space Colony den perfekta semesterorten för dig!
Långt bort på en öde planet där du som kolonist får bebygga din alldeles nya egna trånga lilla koloni, alldeles för tätt inpå dina medmänniskor som du garanterat kommer att bli frustrerade över och försörja dej på att hugga järn för ett elakt världsdominerande företag som ger dig minimilön tillbaka. Lockar det? Jag tänkte väl det...

The Sims åker till rymden
Space Colony är inte helt olikt The Sims (då var det sagt, allas gissnigar var korrekta och hälften av läsarna slutar läsa här...), men det är inte i en negativ mening då spelet faktiskt kopierar det väldigt bra och när man väl kommit in i det känns det inte längre som att man jämför det två spelen med varandra, även om det är just det vi ska göra nu.

Space Colony är storydrivet gentemot The Sims, nackdel eller fördel kan debatteras. Storyn är kanske inte den bästa, men den är ändå stundvis underhållande och helt klart ett nytt inslag i denna typ av simulator, men däremot så blir man i och med detta inmålad i ett hörn och kan inte riktigt njuta av en liknande frihet som The Sims levererade och levererar och lever på än idag. Spelet börjar iallafall i en sprillans ny kolonisation med tre kolonisatörer som du startar upp allt med. I början får du sköta grundsysslor som att se till alla får ström, syre och mat medans allt eftersom dina sysslor ökar. Järn ska insamlas och kycklingfarmarna ska skötas, allt varvat med dina simmars (oj, nu blev det fel) behov, som hygien, hälsa, social tillvaro och lön. De första banorna lär snabbt upp hur kontrollerna funkar och man lär sig snabbt hitta i ett menysystem av varor, möbler och rymdmaskiner.

Från ekonomi till krig
För det mesta funkar det smidigt och det är inga uppenbara enerveringar i styrandet. Det gäller nu att bygga upp din alldeles egna galax, antingen genom att tjäna pengar på att gräva ner dig inom industrin och tjäna stora pengar på att utvinna de ganska ovanliga metaller som finns i rymden eller att skapa din alledeles egna turistort. Senare i spelet kommer du även få akta dig för utomjordlingar som ibland finner din kolonisation till stort intresse och då gäller det att kunna försvara sig. Spelet bjuder dessutom på flera olika spelstilar, dels kampanjen som du kan ta dig igenom men även spellägen där du får "börja från början" och bygga upp din egna galax. Spelet är på så sätt omväxlande och bjuder på många olika planeter och sorters metaller att utvinna, men även på varierande svårighetsgrader.

Själva konverteringen till OS X är däremot inte riktigt tillmötesgående. Med sådana uppenbara konflikter som t.ex. aktiva hörn och muspekare som ibland utbyts mot spelets, men oftast låter en spela med Mac OS-pekaren vilket knappast ger en genomarbetad känsla.

Sammanfattning
Spelet är halvljummet, varken för kyligt eller för hett, vilket man nu skulle föredra och hamnar förr eller senare på hyllan för att bytas ut mot antingen det populärare The Sims eller det klassiska Theme Park. Men för halvslapparen som kanske inte nöter Halo eller Battlefield hela dagarna utan hellre softar med fötterna på tangentbordet kan nog utvinna en del ur denna produkt. Jag kommer personligen göra det i alla fall.

Recenserat av Martin Larsson

Senast redigerat 2004-07-29 01:03
  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 13:55

Låter som ett spel precis i min smak! Finns en demoversion att ladda hem här: http://www.macgamefiles.com/detail.php?item=18204

bra skriven recension. Mer sådant!

(arvid, trevligt med html-lådor)

Ursprungligen av johan dansk:

bra skriven recension. Mer sådant!

Om jag inte missuppfattat läget borde det vara en Breakthrough-recension på gång också

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 21:54

Skulle också haft spelet nu, men men, när man beställer från Macoteket kan det ta tid! Jag har nu väntat i en månad och två veckor, och mer lär det bli.. KUL!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 07:03

Jag har spelat hela natten. Ok, bara demot, men jag brukar inte spela spel så ofta heller. Tyckte detta var kul och underhållande, helt klart. Tyvärr tyckte jag det gick lite hackigt på min 1 MHz iMac, framförallt om man ville ha den stora skärupplösningen påslagen. Widescreen är det väl inte ens lönt att be om än(!?) Perfekt för mig som både gillar projektledning, inredning och planering... som en fortsättning på sim city och command & conquer.

Ursprungligen av jakob:

Tyvärr tyckte jag det gick lite hackigt på min 1 MHz iMac

Ja då försår jag att det gick hackigt

  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 02:31
Ursprungligen av Kristofer G:

Ja då försår jag att det gick hackigt

LOL!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 16:14

Finns Space Colony bara till mac?

Ursprungligen av jalvander:

Finns Space Colony bara till mac?

Det är en portning från Windows.

  • Medlem
  • 2004-07-29 00:53

Bra recension!!! Verkligen grundläggande! FLER!! /Mapple

Det kommer mera....

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 02:11

Finns Space Colony för mac skulle jag nästan kunna fråga. Det är bara massa pc hit och dit på deras webbsida nämligen. Nåja, datorn är väl kanske ändå för seg... hm.

Ursprungligen av jakob:

Finns Space Colony för mac skulle jag nästan kunna fråga. Det är bara massa pc hit och dit på deras webbsida nämligen. Nåja, datorn är väl kanske ändå för seg... hm.

Det är tyvärr mycket vanligt att Mac-versioner inte listas på de officiella spelsajterna. I övrigt, testa att ladda ner demoversionen så blir det lättare att avgöra hur pass bra/dåligt det funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-11 15:41

Liknande bild va?

1
Bevaka tråden