Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Me idiot, you tella me SCSI pliis!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 13:00

Tja!

Hur kollar man SCSI-ID nuförtiden? (10.3). Jag får inte upp en extern enhet - däremot funkar en intern HD som sitter på samma kort.

Mvh Patrick

Kolla SCSI

Du kan ju försöka med "Systeminformation" som du når via Äpple-Om den här datorn-Systeminformation (Längst upp till vänster alltså..) När du väl är inne i systeminfo klickar du bara på "Maskinvara", där bör det finnas en underavdelning som heter SCSI.
Håkan

Ursprungligen av PF:

Tja!

Hur kollar man SCSI-ID nuförtiden? (10.3). Jag får inte upp en extern enhet - däremot funkar en intern HD som sitter på samma kort.

Mvh Patrick

Ursprungligen av HåkanO:

Du kan ju försöka med "Systeminformation" som du når via Äpple-Om den här datorn-Systeminformation (Längst upp till vänster alltså..) När du väl är inne i systeminfo klickar du bara på "Maskinvara", där bör det finnas en underavdelning som heter SCSI.
Håkan

Patrick, därefter måste du:

Markera SCSI och du bör få fram "SCSI-enhetsträd"
Markera SCSI-buss och du bör få fram "SCSI-buss"

Såhär ser det ut hos mig:

SCSI-buss:

Nikon COOLSCANIII:

Tillverkare: Nikon
Modell: COOLSCANIII
Revision: 1.31
Mål: 2
SCSI LUN: 0

CANON IX-06015C:

Tillverkare: CANON
Modell: IX-06015C
Revision: 1.07
Mål: 4
SCSI LUN: 0

NEC CD-ROM DRIVE:464:

Tillverkare: NEC
Modell: CD-ROM DRIVE:464
Revision: 1.05
Enhetstyp: CD-ROM
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Nej
Mål: 5
SCSI LUN: 0

Lycka till Patrick, du fixar det nog!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 13:27

Jo, så långt är jag med... det gjordes tidigt vettu, men där ser jag bara "make and model" på hårddisken. Skulle behöva ett hederligt SCSI-id-verktyg som det där man körde i OS 7/8/9... vad det nu hette. Ett litet tillägg typ... sökte på Versiontracker och hittade bara en massa obskyra SCSI-drivare till X:et. Vad göra? Tyvärr så hjälper inte äpple + I på själva diskarna heller längre, varför har man frångått ID-visningen där kan man fråga sig. What to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 13:40

Menar du SCSI Probe? Men SCSI-ID ställer väl du in bak på enheterna. Eller tänker jag fel nu, är stressad.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 14:04

Ja, just det, SCSI probe oh yes! Det vill man ju ha när man har sån här gammal dret!

ID bakpå, jo...

Men nu tänkte jag på visning / "verifiering" i datan vetty.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 20:13

hellou, skulle behöva lite hjälp...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 20:51

Fanns väl ett pogram som hette Silverlining Lite till OS9 som gör just detta.
Tyvärr är det ju inte till någon hjälp nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 23:04

Skivverktyg i Verktygsprogram.
Om enheten du vill montera finns i listan till vänster, markerar du den och väljer "Lägg enhet på skrivbordet" under Arkiv.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 23:07

Det är ju helt enkelt så att det är väldigt få som hajar någonting om vad jag vill göra... lustigt. Råden jag fått hittills är ju så banala att det är fånigt... "Jo... om du läser vad som står efter äpplet så ser du vad du har för modell... jo, om du kollar på tangenten du ska trycka ned innan du trycker så ser du vad det är för bokstav på den... innan, liksom". That's hi tech for you?

Banalt

Har egentligen inget nytt att komma med, men fick en fundering...Det är väldigt svårt att veta vilken nivå man skall råda på när du skriver "Me idiot"...
Det är ju inte lätt att veta vad du kan och inte kan utifrån det introt liksom. Då får du ta det att vissa av oss tror att du är mindre vetande. (Vilket du ju inte verkar vara när man sett uppföljningen på diskussen)
Håkan

Ursprungligen av PF:

Det är ju helt enkelt så att det är väldigt få som hajar någonting om vad jag vill göra... lustigt. Råden jag fått hittills är ju så banala att det är fånigt... "Jo... om du läser vad som står efter äpplet så ser du vad du har för modell... jo, om du kollar på tangenten du ska trycka ned innan du trycker så ser du vad det är för bokstav på den... innan, liksom". That's hi tech for you?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 23:31

Frågan är väl om du läste svaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-01 10:12

Håller med PF om att ingen har svarat på hans fråga.
Kör själv inte 10.3 däremot 10.2.8 och där står SCSI-ID under Enheter och Skivor i Systeminformationen. Konstigt om de har tagit bort det.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 11:51

Ah!

Eftersom jag bara hade en enhet i listan (eftersom jag inte får upp min externa) så hade jag aldrig kunnat gissa att "Mål: " var den nya översättningen av allmänt vedertagna "SCSI ID". Men när jag ser din lista, Saffran, så hajar jag... Begreppsförvirring...

1
Bevaka tråden