Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Radeon 9600 XT & GeForce 5200 Ultra

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-21 23:12

Jag ska beställa en PowerMac G5 2x1,8 Ghz men vet inte vilket grafikkort jag ska välja. Prisskillnaden mellan Radeon 9600 XT och GeForce 5200 Ultra är ca 500 kr, frågan är om det är värt det? Är det stor skillnad på dessa grafikkort eller är det bortkastade pengar? Datorn kommer att användas till layoutarbete i Photoshop, InDesign, Illustrator och videoredigering. Har man någon nytta av ett snabbare grafikkort i dessa program? Det kommer inte att spelas spel på den utan kommer endast att användas som arbetsdator.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-22 10:14

För de arbetsuppgifter du nämner kvittar det vilket grafikkort du har. Inget av korten är ju heller dålig, och åsikterna går isär om vilket som är bäst.

  • Medlem
  • 2004-07-22 11:31

Jag tycker att ATI allmänt har lite bättre kvalitet, men rent prestandamässigt kvittar det nog i det här fallet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 11:55
Ursprungligen av Anton S:

Jag ska beställa en PowerMac G5 2x1,8 Ghz men vet inte vilket grafikkort jag ska välja.

Tom's Hardware Guide har en del tester mellan bl.a. dessa kort. Dock testar de bara tunga 3D-spel och det är väl kanske där korten sätts på prov och egentligen skiljer sig åt. Du kan i alla fall ta en titt på http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 11:20
Ursprungligen av Michael:

Tom's Hardware Guide har en del tester mellan bl.a. dessa kort. Dock testar de bara tunga 3D-spel och det är väl kanske där korten sätts på prov och egentligen skiljer sig åt. Du kan i alla fall ta en titt på http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/

Det verkar vara rätt stor skillnad på de två korten när det gäller 3d-spel. Jag kommer inte att använda datorn till det men det känns som om det kan vara värt 500 kr extra ifall jag får lust att spela lite eller när ifall jag ska sälja den senare.

Ärligt talat, när det bara rör sig om 500kr är det helt klart värt det även om det bara är lite bättre. Om inte annat när du nån gång i framtiden får för dig att sälja den. Bättre graffakort ger ju alltid lite mervärde. Jag hade utan att tveka tagit Radeon 9600XT.

På den gamla CRT tiden verkade ATI ha bättre 2D än nvidia map skärpa och färgåtergivning (www.xlr8yourmac.com har tester) man hur applicerbart det är nu med TFT vet jag inte. 500kr är ju en minimal extrakostand så jag skulle nog ta ATI.

ATi 9600 XT är väl 100ggr bättre än 5200 GeForce?

Definitivt Anton, slå till med 9600 XT! ATi korten har mycket bättre bild i vanligt 2D läge (även 3D)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-26 11:01

Om du tittade på eller läste om Apples demo av Tiger, så kommer mer och mer att läggas över på just grafik korten = bättre/snabbare kort - snabbare system

1
Bevaka tråden