Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac besöker AppleStore Chicago

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har besökt ytterligare en stor AppleStore butik i USA - denna gång i storstaden Chicago. Vi fick samtidigt en chans att titta närmare på nya iPod och 23" Cinema Display i aluminium.

Bemötandet i denna butik påminner om vårt tidigare besök på AppleStore Soho i New York - så fort personalen ser våra kameror informerar dom oss att det är absolut förbjudet att ta bilder på butiken eller produkter, minst sagt tråkigt.

Butiken ligger på Michigan Avenue mitt i centrala Chicago och är riktigt snygg - interiören i denna butik är till 99% en kopia av New York-butiken vi besökte tidigare. Idag regnar det i Chicago så butiken var inte proppfull av folk men vi bedömer att ett hundratal personer tittade på Appleprodukter idag.

Vi diskuterar Airport Express och iPod Mini med personalen och får veta att dom första exemplaren av Airport Express har levererats till kunder men sålde slut i stort sett omedelbart. Imorgon bitti finns det dock ett antal till salu så vi funderar om vi ska åka in och plocka upp ett par exemplar för eget bruk och testning - priset är cirka 950kr omräknat till kronor.

iPodMini börjar säljas i Sverige om några dagar men i Chicago går dom inte att få tag på - det går inte ens att beställa en i butiken utan alla order hänvisas till AppleStore på internet där det just nu råder 6 veckors leveranstid får vi veta. Det gör ju att man börjar undra om det verkligen kommer dyka upp några väsentliga mänder i Europa och Sverige?

Nya Cinema 23" i Aluminium finns i butiken för demonstration men finns inte ännu i lager. Jag kör den gamla tjugotretummaren på kontoret och märker inte någon skillnad i bildkvalitet, ljusstyrka eller kontrast när vi ställer dom brevid varandra.

Designen är underbar och passar perfekt till Power Macintosh G5. På skärmens högersida finns touchknappar för ljusstyrka och strömknapp. Det går utmärkt att vinkla skärmen för att få rätt arbetsställning och hela konstruktionen andas kvalitet enligt mig. Alla specifikation och fakta känner ni redan till - vi hade hoppats på bilder men det gick helt enkelt inte. Nya Cinema Display 30" kommer tredje veckan i Augusti till USA.

Nya iPod 20GB och 40GB finns att köpa på AppleStore redan idag - i nya förpackningar som innehåller färgglada segment från dom senaste reklamkampanjerna. Det är inte speciellt stor skillnad mellan den gamla och nya serien förutom det nya scrollhjulet med inbyggd knappfunktionalitet. Simpelt och genialiskt - typiskt Apple helt enkelt.

Förhoppningsvis hittar vi en butik där dom inte är lika noga med fotoförbudet alternativ hittar en vanlig återförsäljare någonstans under vår roadtrip.

Nu ska vi till Fry's Electronics som har en fet butik i förorterna - premiär idag. Om vi har tur vinner vi en Cadillac Escalade som lottas ut till en lycklig besökare idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 02:19

Ska du flytta till USA (eller Kanada) eller är det bara semester? På bloggen (http://martin.bjornstrom.se) stod det något om att du letade efter lägenhet...

Bara nyfiken

Ursprungligen av mrjean:

Ska du flytta till USA (eller Kanada) eller är det bara semester? På bloggen (http://martin.bjornstrom.se) stod det något om att du letade efter lägenhet...

Bara nyfiken

Vi får se hur det slutar, det hade varit skönt att göra något annat än Stockholm men det finns så många faktorer i detta så det kan sluta hursomhelst. Toronto var fint

Ursprungligen av Björnström:

Vi får se hur det slutar, det hade varit skönt att göra något annat än Stockholm men det finns så många faktorer i detta så det kan sluta hursomhelst. Toronto var fint

Om du gör det, berätta hur du löser arbetstillstånd, är mycket intresserad.

Bodde själv i Toronto 90-96 och kan intyga att det är den stad som svenskar gillar mest i Nordamerika. Har allt det positiva en amerikansk stad erbjuder, men utan allt det negativa. Sen är folket underbara.

/Ian

Lite coolt att det inte står någonting på byggnaden, bara loggan. Folk som inte vet vad Apple är blir nog nyfikna och man ser ju ganska snart vad det handlar om i fönstret. Skulle tro att Apple når ganska många "nyfikna" kunder just pga av att de har ett så eget design-koncept. Om produkterna fortfarande var beiga och reklamen inte så färgglad skulle de nog inte vara där de är idag.

Vilket mecca det skulle vara med en sån butik i Stockholm... *suck*
(inget illa menat Macoteket och inLife..)

Vilken tur att jag inte avbeställde min iPodMini på Applestore sverige! Tjejen ska till chicago om ett par veckor och hon hade tänkt köpa en där men det verkar ju vara slut på butiken.

Förresten så har min iPodMini skeppats igår enligt Applestore..... hehehehe

Ska bli kul att få den tillslut....

Bästa bilden just nu på martins usa blogg är camping bilden... hahaha! otroligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 10:16

"Simpelt och genialiskt - typiskt Apple helt enkelt."

Ordet "simpel" har inte samma innebörd som engelskans "simple". Simpel på svenska betyder dålig, sjaskig, lumpen.

Nya iPod är knappast simpel.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 15:53
Ursprungligen av Mondo:

Ordet "simpel" har inte samma innebörd som engelskans "simple". Simpel på svenska betyder dålig, sjaskig, lumpen.

Offtopic. Kan också betyda just okomplicerad. Beror på sammanhang. Och i det här fallet var det tydligt vilken det syftades på.

Att ni inte får fotografera i butiken är inte så konstigt. Det är förbjudet i Sverige och säkert i USA också.

Var i Las Vegas i februari och besökte då Applestore i Fashion Mall på Las Vegas Boulevard.
Inga problem att ta kort i butiken. Fick t.o.m. med en av de anställda på bild. Inte smög jag heller med kameran.
Dom måste ha infört striktare regler senare.
Synd, för butikerna är fantastiska.

Ursprungligen av Paverling:

Var i Las Vegas i februari och besökte då Applestore i Fashion Mall på Las Vegas Boulevard.
Inga problem att ta kort i butiken. Fick t.o.m. med en av de anställda på bild. Inte smög jag heller med kameran.
Dom måste ha infört striktare regler senare.
Synd, för butikerna är fantastiska.

Jag var också där i februari och blev tillsagd att sluta ta bilder. Du hade nog bara tur.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 20:21

Hmm, alltså till vilken nytta är det att ha förbud att fotografera?

Tillbaka online igen - nästan ingen var online vid 04.30 imorse svensk tid, kändes lite ensamt

Ang simpel: Jag menade att den har så få knappar och känns så genialiskt enkel att använda trots att den är fylld av funktioner.

Ang fotoförbud: Testa söka på populära Appleprodukter på Google images: du får nog inte några hits överhuvudtaget. Apple kräver full kontroll på vem som distribuerar bilder på deras produkter - det är en så stor del av deras varumärke att dom inte vill att fula bilder på deras prylar cirkulerar.

Ang Kanada: Jag ska kolla upp detta ytterligare när vår Roadtrip är över och det egentligen är dags att åka hem. Det finns flera möjligheter för den som driver företag såvitt jag har förstått.

Ang Mac-shopping: Vi var på Fry's Electronics (#%#¤% vilken fet datorbutik, påminner mer om Coop Forum eller Ikea än en datorbutik faktiskt - tänk om dom hade sådana i Sverige...) och CDW för att kolla på Macar. Dom hade en massa prylar men inte Airport Express, iPodMini, nya iPod eller nya skärmar...dom verkar bara finnas på AppleStore:s ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-23 00:58

Fry's är KULT!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 16:49

Ni kan ju be någon på Kullander & kullander att ta fotografier på deras 20" alu-skärm.
Jag håller med om att designen andas kvalité!
Fy vad gött att ni gör denna roadtrip och skriver så mycket om den.
Väldigt trevlig läsning!

Mjaha, men vi som är i Japan bryter hej vilt mot lagen! Muhaha, så om ni har lust att se lite "fula" bilder, kolla några bilder jag tog i Shinjuku idag .

1
Bevaka tråden