Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur nås min delat-mapp utifrån?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bär jag mig åt om jag vill att någon utifrån ska komma åt min delat-mapp för att ladda upp eller tanka ner en fil därifrån?
Jag har för mig att jag lyckats med det här förut men nu står det helt still och jag har lånat ut 'the missing manual'

Nu har polletten trillat ner så nu beöver ni inte svar!

Jag skulle i o f vilja ha ett svar då jag nosat lite på tanken att göra samma sak. Så om du har lust och ork David kan du väl sno ihop några hintar om hur du gick tillväga! Ja, givetvis får även andra komma med beskrivning på hur man går tillväga.

Soliga hälsningar! / Roger

Det är bara att välja Gå, Anslut till Server i Finder och skriva in:

afp://xxx.xxx.xxx.xxx

Där x'en är IP numret till datorn du vill ansluta till.

Välj att autentisera som Gäst, och montera någons hemmakatalog.

Ciryon

Tack Ciryon, du är en klippa som vanligt!

Roger

  • Medlem
  • 2004-07-21 02:42

Men - hur gör man det snyggt?
(dvs, utan att behöva skriva ett ip-nummer) Jag ansluter till min sambos dator via "Gå -> Nätverk" och knappar in uppgifterna... Det är ok, men kan man skapa ett "Gästanvändar-konto" som ENBART har tillgång till "Delad"-mappen? (eller t ex till den andra datorns skrivbordsmapp?)

/X-noob

halo gejs!!

jo det där med att ansluta sej till en delat mapp utifrån, en liten grej där bara, från LAN:et torde det inte vara några större problem, de flesta som sitter på ett bredband har väl ett LAN antar jag. Men om ja istället kommer från WAN sidan och ska ansluta mej till Maccens delade mapp, då är jag väl tvungen att se till att brandväggen öppnar som den ska och öppnar rätt port eller? Vilken port ska jag då öppna om jag vill få tillgång till t ex en mapp på X, 548?, 127? elelr kanske 139 om jag heter PEEZEE. För det är väl inte port 22? www.iana.org har ju en himla lite och fin list apå alla portar som finns registrerade. Himla käckt.
Over and out

//johan

Ursprungligen av Johan Lindqvist:

halo gejs!!

jo det där med att ansluta sej till en delat mapp utifrån, en liten grej där bara, från LAN:et torde det inte vara några större problem, de flesta som sitter på ett bredband har väl ett LAN antar jag. Men om ja istället kommer från WAN sidan och ska ansluta mej till Maccens delade mapp, då är jag väl tvungen att se till att brandväggen öppnar som den ska och öppnar rätt port eller? Vilken port ska jag då öppna om jag vill få tillgång till t ex en mapp på X, 548?, 127? elelr kanske 139 om jag heter PEEZEE. För det är väl inte port 22? www.iana.org har ju en himla lite och fin list apå alla portar som finns registrerade. Himla käckt.
Over and out

//johan

För att ansluta med TCP/IP utifrån tror jag att man ska öppna 548 och 687 i brandväggen (routern) och specificera vilken dator dessa porta ska öppmas på (ex 192.168.0.10)

1
Bevaka tråden